2019-07-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDerp12
Hej, det är så att jag sökte semester nu 15-18 juli för att åka iväg med familjen ett par dagar endast tre dagar. Semester vart beviljad av min chef redan i maj, men nu idag när jag redan åkt iväg får jag ett mail om att min semester har tagits bort och att jag då imorgon när jag egentligen ska ha semester ska jobba? Så min fråga är kan arbetsgivaren göra såhär? Avbryta pågående semester utan att ens ringa mig och fråga? Vad tycker ni jag ska göra? Har inget sätt att ta mig till jobbet då jag är långt hemifrån. Tack!

Dumt att läsa mailen när du var ledig. Om de inte får tag i dig så kan de inte beordra in dig. Du får låtsas som det regnar och du aldrig sett mailet.
Citera
2019-07-16, 18:51
Medlem
Man har rätt till 4 veckor sammanhängande semester under perioden juli - augusti. Har man fått beviljad semester som arbetsgivaren återkallar måste arbetsgivaren har starka skäl och även kompensera dig för eventuella kostnader som du drabbas av. Kan vara en resa du inte kan avboka eller får kostnader för att avbkoa. Dålig planering av personal är inte skäl nog.

Här står lite mer:

http://www.ingenjoren.se/2015/08/18/det-har-galler-vid-indragen-semester/
Citera
2019-07-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, lagen är ganska klar. Om en arbetsgivare vill förhandla så gör de snarare det av ren god vilja eller okunskap.

Jag har också kunnat lyfta flera månadslöner på att arbeta nån vecka eller så.

Nej den är inte särskilt solklar.

Semesterlagen finns det inga uttryckliga regler om vad som gäller om arbetsgivaren ändrar ett beslut om beviljad semesterledighet. Arbetsdomstolen har i AD1983 nr123 uttalat att ett beslut om semesterledighet är bindande på så sätt att arbetsgivaren inte ensidigt kan återkalla ett beslut utan att drabbas av påföljd. Arbetsdomstolen hänvisade till förarbetena till semesterlagen där det anges att det av allmänna grundsatser får anses följa att en arbetsgivare kan bli skyldig att ersätta ekonomisk skada som orsakas arbetstagare genom att arbetsgivaren ändrar ett tidigare fattat förläggningsbeslut (se prop.1976/77:90 s 184 och 186). Arbetsdomstolen fann vidare, av flera skäl, att även allmänt skadestånd kan bli aktuellt för det fall arbetsgivaren återkallar ett tidigare beslut om semesterledighet. Arbetsdomstolen uttalade bl.a. följande.

Dock finns det även domar som pekar åt andra hållet. Så det är inte svart eller vitt när en arbetsgivare kan bryta eller flytta en semester utan riskera skadestånd. Det beror på omständigheterna. Därmed svårt att få något vägledande. Och då är lagen inte särskilt solklar.
Citera
2019-07-16, 19:59
Medlem
Driftstopps avatar
En seriös arbetsgivare skickar inga sådana mejl.

Man ringer och gärna ett par dagar innan.
Senast redigerad av Driftstopp 2019-07-16 kl. 20:01.
Citera
2019-07-16, 20:29
Medlem
Men snälla, ring och sjukanmäl dig, finns ingenting arbetsgivaren kan göra åt detta. Speciellt inte om du inte sjukanmält dig väldigt många gånger under ett år.

Så ring och säg att du är sjuk och därmed sjukanmäler du dig!
Citera
2019-07-16, 20:47
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madflav0r
Men snälla, ring och sjukanmäl dig, finns ingenting arbetsgivaren kan göra åt detta. Speciellt inte om du inte sjukanmält dig väldigt många gånger under ett år.

Och om arbetsgivaren får reda på att han åker på semester? Värt att förlora sin anställning på grund av det. Då är det bättre att ignorera mailet och låtsas att man inte ser det. Det kan arbetsgivaren verkligen inte göra något åt.

Däremot har du typ all rätt att få riktigt fina ersättningar för detta och dessutom behålla ledigheten. Om du hoppar in och jobbar då.
Citera
2019-07-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madflav0r

Finns inget arbetsgivaren kan göra även om du varit sjuk flera ggr tidigare. Har man inte före begärt förstadagsintyg, är det ju svårt att komma på det när man kallar in någon från semestern.
Citera
2019-07-16, 23:03
Medlem
butterbocks avatar
Som många andra skriver så har du givetvis inte sett mailet. Spärra chefens nummer tillfälligt och säg att du stänger av mobilen när du vill ta det lugnt.
Citera
2019-07-16, 23:30
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Alltså vad är det här för arbetsgivare. Hände mig en gång. Sa upp mig direkt.
Citera
2019-07-17, 02:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, arbetsgivaren har rätt att kalla in dig. Arbetsgivaren ansvarar dock för rimliga extrakostnader för arbetstagaren skall icke lida ekonomisk skada.

Så, kontakta arbetsgivaren och förklara läget samt be denne skriftligt bekräfta att denne förstår att det kommer att kosta dig X kronor att inställa dig på arbetet vid tidpunkten Y.

Du har dock inte någon rätt till övrig ekonomisk ersättning.
Det första jag tänker när arbetsgivaren nyttjar sin rätt till sådana saker som det TS beskriver, är att det endast är något som en arbetsgivare gör om hen vill bli av med den anställde ifråga, vill att hen ska söka ett annat jobb och säga upp sig.
Citera
2019-07-22, 23:33
Medlem
Som andra påpekat så är lagen inte helt glasklar. Man får titta på domar från Arbetsdomstolen. Dessutom så kan frågan vara reglerad i kollektivavtal om sådant finns och då gäller kollektivavtalet framför lagen.

Generellt sett ska det dock finnas starka skäl för arbetsgivaren att avbryta en beviljad semester. Dålig framförhållning är inte ett sådant skäl. Sen beror det också på arbetets natur. Att man bli en man kort på kundtjänst lär nog inte räcka. Samtidigt blir du inkallad har du egentligen bara att inställa dig och sedan tvista om ersättningen, givet att du sett mailet. AD har i andra fall slagit fast att det inte räcker att skicka ett mail utan att den som skickar måste försäkra sig om att mottagaren tagit del av det.
Citera
2019-07-23, 15:39
Medlem
george.sthlms avatar
En f.d kollega fick ochså order om att avbryta semester och jobba dagen efter ( julledighet)
han svarade att han var i Thailand och arbetsgivaren skulle föra över 35.000 kr för att boka nya
biljetter hem och ytterligare 60.000 kr så han kunde boka en ny resa då deras semester blev indragen.
Han fick varken svar eller pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in