2019-07-16, 03:05
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Möjligt att denna bild ej postats tidigare: https://imgur.com/a/1Fao1L5

Ser ut som att delar av planet täckts över med något blått.

Presenning för att förhindra att det regnar in?
Citera
2019-07-16, 03:10
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
När jag jämför bilden ovan med bilder tagna underifrån på höger sida på flygplanstypen får jag det till att den omålade cirkeln kan vara fästet för staget /stöttan/strut (eng.). Om det skulle lossna så till synes "rent" oavsett om just den fästpunkten brister först (orsak) eller dras av av en redan lossnad vinge (resultat) låter jag vara osagt.

Tror denna text citerats tidigare men passar i sammanhanget.
https://www.federalregister.gov/documents/2018/09/17/2018-19889/airworthiness-directives-ga-8-airvan-pty-ltd-airplanes

Som jag påtalat tidigare tror jag inte detta har blivit gjort på något av de tre svenska planen då hade det framgått när media har skrivit om det. SVT ifrågasatte det ganska sent i går kväll. Jag tror att vingen tappats pga av detta och det kommer i så fall haveriutredingen fram till ganska omgående då delarna finns tillgängliga. Men det kommer de inte att berätta för än om ett år. Det ska malas i många kvarnar. Det två planen av samma typ som har flygförbud i andra fallskärmsklubbar kommer också att bli noga kollade och man kan undra när de får flyga igen.
Citera
2019-07-16, 03:15
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
OM den här listan stämmer så något fel fel! Polisen bekräftade idag att det var sju män och två kvinnor som omkommit. Din lista har åtta män och en kvinna. Eftersom det råder delade meningar om Peet*er Johanss*n kanske det är så att att han faktiskt inte var med på planet utan det var en för oss okänd kvinna. Hur som helst så ska en karl bort och en kvinna in.

Den listan är inte rätt, vi vet bl.a. namnet på den andra kvinnan och även piloten. Det är inget att spekulera i, den blir oficiell så fort alla är identifierade.
Citera
2019-07-16, 03:15
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Varför skulle dom glidflyga ner när det sitter folk med fallskärmar i planet Låter inte det väldigt dumt ?

Helt korrekt.

Även piloten har fallskärm, dock inte lika avancerad som den de riktiga fallskärmshopparna har. Bara det viktigaste, reserven.

Sedan är det ju så att vid en nödlandning är det nog skönt att slippa 800 kg människokött i planet.

Sedan är jag inte säker på att piloten försöker nödlanda planet utan han hoppar garanterat om planet är manöverodugligt. Om bara motorn har stannat men planet i övrigt fungerar så vet jag inte vad reglerna säger.
Citera
2019-07-16, 03:19
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over-unity
Helt korrekt.

Även piloten har fallskärm, dock inte lika avancerad som den de riktiga fallskärmshopparna har. Bara det viktigaste, reserven.

Sedan är det ju så att vid en nödlandning är det nog skönt att slippa 800 kg människokött i planet.

Sedan är jag inte säker på att piloten försöker nödlanda planet utan han hoppar garanterat om planet är manöverodugligt. Om bara motorn har stannat men planet i övrigt fungerar så vet jag inte vad reglerna säger.

Tror piloten hade försökt styra planet till en så säker plats som möjligt men hoppat vid 400 meter.
Citera
2019-07-16, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Motorn var stendöd enligt första man på plats.

Varför skulle räddningstjänsten och polis säga att motorn gick?
Om den de facto var stendöd. Enligt dig.
Citera
2019-07-16, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
OM den här listan stämmer så något fel fel! Polisen bekräftade idag att det var sju män och två kvinnor som omkommit. Din lista har åtta män och en kvinna. Eftersom det råder delade meningar om Peet*er Johanss*n kanske det är så att att han faktiskt inte var med på planet utan det var en för oss okänd kvinna. Hur som helst så ska en karl bort och en kvinna in.

Nej, hans lista innehåller sju män och en kvinna. Piloten kan väl mycket väl vara en kvinna eller?
Citera
2019-07-16, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Då kan vi helt utesluta motorhaveri. Vittnen som hörde att motorn gick ojämnt var väl när planet började spinna då det tappade vingen och då kan väl knappast motorn gå jämnt. Dessutom har kanske piloten försökt rädda situationen med olika gaspådrag.

Piloten har nog gjort allt han kunnat för att försöka rädda upp situationen.
Citera
2019-07-16, 03:55
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Piloten har nog gjort allt han kunnat för att försöka rädda upp situationen.
Det är jag också övertygad om men med en vinge var planet tyvärr omöjligt att manövrera och ens rätta upp så de kunde hoppa. Det är egentligen inte så riskfylld sport som man skulle tro, så sånt här får bara inte hända. Detta är den största olyckan med privatplan i Sverige någonsin och många som gjort tusentals hopp utan det hänt något. Hoppas det kommer att ordna upp sig och de kvarvarande medlemmarna kommer att fortsätta med sin sport. Jag tror inte på den mänskliga faktorn i detta fall utan det var tekniskt fel på planet.
Citera
2019-07-16, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det är jag också övertygad om men med en vinge var planet tyvärr omöjligt att manövrera och ens rätta upp så de kunde hoppa. Det är egentligen inte så riskfylld sport som man skulle tro, så sånt här får bara inte hända. Detta är den största olyckan med privatplan i Sverige någonsin och många som gjort tusentals hopp utan det hänt något. Hoppas det kommer att ordna upp sig och de kvarvarande medlemmarna kommer att fortsätta med sin sport. Jag tror inte på den mänskliga faktorn i detta fall utan det var tekniskt fel på planet.

I just flygolyckor är det oftast en kombination av många faktorer som leder till en crash av den här typen. Det är haverikommisionens uppgift att detaljerat återge förloppet så gott det går för att minimera riskerna och maximera säkerheten. Kanske är det ide att begära hjälp från annat land med utredningen. Aldrig fel, tycker jag.
Citera
2019-07-16, 04:26
Medlem
Har inte orkat kolla alla inlägg från sida 153 och framåt men kan bekräfta att RN är en av de avlidna, likaså FJ, ES, BW, genom en story postad av m*smaja (en hoppare i klubben) på Instagram. *=U

Därför borde vi kunna släppa PJ som avliden då han mycket uppenbarligen är vid liv och därmed stämmer mest troligt denna lista;
A.K - pilot, skyddC?
R.N - hoppare
B.W - Dubbelt medborgarskap, hoppare
F.S - kallas även peo, hoppare
F.J - kvinna från Haparanda, hoppare
S.H - kvinna född i Piteå, hoppare
E.S - finns på fallskärmsklubbens senaste insta, hoppare
C.E - hoppare
C.H - hoppare

Hemsk hemsk hemsk olycka, lider med alla inblandade och deras nära och kära.
Senast redigerad av Spinsta 2019-07-16 kl. 04:44.
Citera
2019-07-16, 04:48
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinsta
Har inte orkat kolla alla inlägg från sida 153 och framåt men kan bekräfta att RN är en av de avlidna, likaså FJ, ES, BW, genom en story postad av m*smaja (en hoppare i klubben) på Instagram. *=U

Därför borde vi kunna släppa PJ som avliden då han mycket uppenbarligen är vid liv och därmed stämmer mest troligt denna lista;
A.K - pilot, skyddC?
R.N - hoppare
B.W - Dubbelt medborgarskap, hoppare
F.S - kallas även peo, hoppare
F.J - kvinna från Haparanda, hoppare
S.H - kvinna född i Piteå, hoppare
E.S - finns på fallskärmsklubbens senaste insta, hoppare
C.E - hoppare
C.H - hoppare

Hemsk hemsk hemsk olycka, lider med alla inblandade och deras nära och kära.
Är därmed den tidigare postade listan korrekt?
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag tog bort P*ter och lade till Rasm*s. Är denna listan korrekt?

Alexande* Ka*lsson (r) - pilot
Benjam*n W*lk*nson (i)
C*rl Edlin* (a,g)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
F*nny J*kiah* (a, o)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
Rasm*s Nyb*rg (u, e)
Sti*a Hägglö* (n,f)
(FB) Flygplan har kraschat utanför Umeå – nio personer döda (14 juli 2019)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in