2019-07-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Viktförändring är min hypotes. Men borde inte vana hoppare ta höjd för det. Planera för det.

Min också, redovisat i ett tidigare inlägg. När alla hoppare börjar resa på sig, kolla skärmar och kameror, kan det ha varit så, att en tubolens/luftgrop, plötsligt fått planet att rista till ordentligt, och den "levande" massan, kring 40% av den totala, snabbt förflyttats i en riktning?

Hur vana hopparna än var, blir det en massiv skillnad om alla står upp i kabinen, jfrt med att sitta på golvet.
Senast redigerad av Whyback 2019-07-15 kl. 22:51.
Citera
2019-07-15, 22:46
Avstängd
Ksenia74s avatar
Jag tänkte när jag följde planets resa på WebTrak att piloten är ju på väg över flygplatsen och sedan gör planet en jättesväng tillbaka över ön Storsandskär och så störtar det och försvinner från radarn något måste ha hänt precis innan svängen tänker jag
Citera
2019-07-15, 22:49
Medlem
TCGIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Ingen skugga ska falla över detta. Planet har anpassats till åtta falskärmshoppare och en pilot och man nyttjar planets kapacitet fullt ut. Något hände med planet så att vänstra vingen bröts av utanför staget strax innan någon hoppade. Detta är ett materialfel som rapporterats från Australien men har inte kommit de tre klubbarna i Sverige till del som använt detta plan. Piloten var chanslös och de två övriga planen i Sverige har flygförbud.

Detta är ingen gissning utan har kommit fram om man lägger ihop alla trovärdiga källor och tagit del av vad som hänt.

Jo, flygkropp med hela vänster vinge på nedslagsplatsen: https://minfil.com/49kaFfzdnc/V_Vinge_Closeup_jpg

SE-MES undersida HQ: https://minfil.com/40F674z1n8/SE-MES_HQ_jpg
Citera
2019-07-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Varför inte?
Fyll handfatet med vatten och slå sedan handflatan hårt ner i vattnet.

Kommer att slå i väldigt hårt. Och du kommer då ändå bara ha bråkdelen av hastigheten som ett plan slår i vattnet när det går med nosen före som vi sett på videofilmerna. Och kraften växer med kvadraten på hastigheten så högre hastighet spelar stor roll.

Och när planet tar tvärstopp kommer alla passagerare kastas fram tills de slår i någonting. Blir som om 20 personer med varsitt baseball-trä samtidigt slår på samma sida på en person. Går från frisk men rädd till död omedelbums.

Så höga fall rakt ner i vatten är ungefär som höga fall ner på betonggolv. Krafterna blir fort dödliga.
Citera
2019-07-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Jag tänkte när jag följde planets resa på WebTrak att piloten är ju på väg över flygplatsen och sedan gör planet en jättesväng tillbaka över ön Storsandskär och så störtar det och försvinner från radarn något måste ha hänt precis innan svängen tänker jag

Planet går från 4110 till 4170 meter under tre sekunder precis innan det tvärvänder. Vet inte hur exakta WebTraks data är dock. Eller om 50 meter ens är mycket.
Citera
2019-07-15, 22:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
En genomsnittshoppare når max hastighet (terminalhastighet) ca 180-200 när luftmotstånd = tyngdkraft, vilket sker efter ca 12 sekunder vid uthopp från flygplan.
Samma fenomen uppstår nar alla kroppar faller genom luften inklusive flygplan. Hastigheten ökar tills luftmotstånd = tyngdkraft.
G-krafterna i det här fallet antas komma från planets rotation (centrifugalkraft) ca 90° från fallaxeln.

Tack.. Ja nu är jag med. Det är inte nosen som pekar nedåt, det är vingen som pekar uppåt. Då blir det hemska G-krafter i båda ändarna och det är väl tyvärr där hopparna hamnar om dom försöker nå ”skjutdörren”.

Edit:
Kan ändå tycka att någon som befunnit sig nära centrum i flygplanskroppen borde kunnat lyckas ta sig ut. Förutsatt att G-kraften är skälet till att ingen lyckats hoppa ut.
Senast redigerad av LeeVan 2019-07-15 kl. 23:11.
Citera
2019-07-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag heter Regis
De blev pulveriserade dom som krascha på fältet med fjärde planet under 9/11 vilket jag tycker låter hyfsat likl vad som har hänt här, nosen nedåt
Men här rådde andra omständigheter?, vilka då?

Om dom nu prompt inte skulle bli varesig pannkaka eller pulver då kunde
dom lika gärna ha överlevt? finns inga mellanlägen kan jag tycka, motbevisa mig
Nej man kan dö utan att kroppen behöver förstöras alldeles sett från utsidan. Trasig på insidan men håller ihop utanpå. Kroppen ska på någon hundradels eller tiondels sekund ta upp hela rörelseenergin. Mjuka vävnader och organ slits sönder. Vet inte hur många tiotals G flygkrascher motsvarar men ingen del av kroppen klarar det bra och känsligare delar klarar det inte alls. Samtidigt finns det gynnsamma fall, tänk Gottröra eller fartdårar som krockat med bilen i 200 knyck och klarat sig. Allt hänger på hur mycket energi och deceleration över hur lång tid och riktningar och rotationer för olika kroppsdelar (brace position är gynnsammast vid den typiska kraschlandningen). Olika kroppar är också olika tåliga (en 20-åring kliver ur bilen medan en 80-åring inte klarar bilkrocken).
Senast redigerad av SirDuke 2019-07-15 kl. 23:02.
Citera
2019-07-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlsbad
Planet går från 4110 till 4170 meter under tre sekunder precis innan det tvärvänder. Vet inte hur exakta WebTraks data är dock. Eller om 50 meter ens är mycket.

Ja det är detta som är så märkligt om det nu stämmer. De skulle precis börja fälla hopparna och så drar planet i väg uppåt helt plötsligt. Det borde ju bara hålla låg fart och stabil kurs rakt fram.
Kan det vara så att de har kommit in i kraftig turbulens och att det är därför som piloten försökte få upp planet? Eller är det uppvindar som har lyft planet? Det skall ju ha flugit igenom ett moln när det hände.
Citera
2019-07-15, 22:59
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Jo, flygkropp med hela vänster vinge på nedslagsplatsen: https://minfil.com/49kaFfzdnc/V_Vinge_Closeup_jpg

SE-MES undersida HQ: https://minfil.com/40F674z1n8/SE-MES_HQ_jpg

Tack, jag skrev fel det var höger vinge som knäcktes. Annars var det rätt.
Citera
2019-07-15, 22:59
Medlem
Piloten var inkallad som reserv? sommarjobb? Lite intressant att gå djupare in på det med
Citera
2019-07-15, 23:03
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74

Jag gjorde också den reflektionen men tror att det inte var piloten som gjorde detta utan det var redan här högervingen bröts av och planet gick inte längre att styra.
Citera
2019-07-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Fyll handfatet med vatten och slå sedan handflatan hårt ner i vattnet.

Kommer att slå i väldigt hårt. Och du kommer då ändå bara ha bråkdelen av hastigheten som ett plan slår i vattnet när det går med nosen före som vi sett på videofilmerna. Och kraften växer med kvadraten på hastigheten så högre hastighet spelar stor roll.

Och när planet tar tvärstopp kommer alla passagerare kastas fram tills de slår i någonting. Blir som om 20 personer med varsitt baseball-trä samtidigt slår på samma sida på en person. Går från frisk men rädd till död omedelbums.

Så höga fall rakt ner i vatten är ungefär som höga fall ner på betonggolv. Krafterna blir fort dödliga.
Helt rätt analys! Finns flera st som har tagit självmord genom att hoppa från höga broar, bla Ölandsbron och då kan man ju räkna ut hur hårt vattnet är på högre höjder. Det är lika hårt som ett betonggolv! Chansen att överleva ett plan som landar i en skog är betydligt större, kommer ihåg när en som hoppade ur ett fallande plan på flera hundra meters höjd UTAN fallskärm och överlevde pga att trädtopparna dämpade fallet! Otroligt men sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in