2019-07-15, 22:48
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Glöm att det sker. Miljömotståndet är massivt, inte minst här på Flashback. Det är coolt att köra bensindrivet och helst åkgräsklippare. Robotar är en "fluga" är det man fått tillbaka här på forumet. Även att miljöförstöringen är en bluff, likaså den globala uppvärmningen.

Så ett förbud kan vi nog glömma. Ännu en fördel med robotgräsklippare när man läser om en sån här olycka. Tragiskt är det dock.

Har en bekant som jobbar på akuten, för några veckor sedan kom en person in där nästan hela benet var bortklippt av en robot. Personen hade somnat när denne solat på gräsmattan. Roboten hade kört in och klättrat upp på smalbenet samtidigt som knivarna gjorde sitt. Fullständigt vidriga skador sa min bekant. Så robotar är inte harmlösa även om de skall stanna vid vissa hinder är det inte alltid det görs eller att hindret registreras i tid.
Vad beträffar miljön är det batterier och annat i en robot som har sin miljöpåverkan.
Citera
2019-07-15, 22:58
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Har en bekant som jobbar på akuten, för några veckor sedan kom en person in där nästan hela benet var bortklippt av en robot. Personen hade somnat när denne solat på gräsmattan. Roboten hade kört in och klättrat upp på smalbenet samtidigt som knivarna gjorde sitt. Fullständigt vidriga skador sa min bekant. Så robotar är inte harmlösa även om de skall stanna vid vissa hinder är det inte alltid det görs eller att hindret registreras i tid.
Vad beträffar miljön är det batterier och annat i en robot som har sin miljöpåverkan.

Nu blir det väl off topic men det gäller ju trots allt skador som åkgräsklippare och andra klippare kan orsaka. Det låter otroligt men inte helt osannolikt det du beskriver. Det är ju rakbladsknivar som roterar i ganska hög hastighet så visst är det inte ofarligt men dessa risker går produktutveckla bort på robotgräsklipparna. Jag sitter på några lösningar själv. Visst sitter det ett batteri i robotgräsklipparna. Behöver bytas var 3-5 år. Ett moderkort, några elmotorer och en plastkåpa. Det är i stora drag vad en robotgräsklippare består av.

Det sitter ett batteri i åkgräsklipparen också om du inte glömt det? Finns så extreemt många fördelar med robotar att man nästan skrattat när nån ägnar timmar på en bullrig och skitig åkgräsklippare. Men det hör inte till denna tråd.

Risken att robotgräsklipparen kan slunga något som kan döda är obefintlig. Knivarna kan lossna möjligtvis men det bör knappast vara livshotande.
Citera
2019-07-16, 00:28
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson

Lägg av!? är dom så djävla simpla?
Citera
2019-07-16, 08:01
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4

Nja, de har väl säkerhetsfetures som skall kicka in och förhindra liknande händelser men olyckliga omständigheter kan väl innebära att de inte aktiveras som de ska. Läste ett test av gräsklippare där en av modellerna misslyckades med "skotestet" och satte knivarna i skon på fotatrappen, så bäst är väl att ha de igång på natten eller när ingen är hemma.
Citera
2019-07-16, 10:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Glöm att det sker. Miljömotståndet är massivt, inte minst här på Flashback. Det är coolt att köra bensindrivet och helst åkgräsklippare. Robotar är en "fluga" är det man fått tillbaka här på forumet. Även att miljöförstöringen är en bluff, likaså den globala uppvärmningen.

Så ett förbud kan vi nog glömma. Ännu en fördel med robotgräsklippare när man läser om en sån här olycka. Tragiskt är det dock.

Robotgräsklippare har man väl oftast på mindre ytor och åkgräsklippare på större. Varför tror du att en Robotgräsklippare inte kan slunga iväg stenar och sånt?
Citera
2019-07-16, 10:56
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Robotgräsklippare har man väl oftast på mindre ytor och åkgräsklippare på större. Varför tror du att en Robotgräsklippare inte kan slunga iväg stenar och sånt?

5000 m² är väl knappast en liten yta? De kan inte slunga för det är en roterande knivdisk med 3 rakblad som dessutom stannar för större föremål.
Citera
2019-07-16, 10:57
Medlem
BufordT.Justices avatar
Finns robotar för 5000 kvadratmeter och däröver.

Skulle säga att massan på de pyttesmå bladen och faktumet att de pivoterar talar för att en dylik inte skulle lyckas slunga stenar särdeles långt.

Jämför man med den gamla åkklipparen jag hade så satt knivarna stumt samt vägde betydligt mer.

Rpm på knivarna på båda maskinerna ska jag låta vara osagt.

Citat:
Senast redigerad av BufordT.Justice 2019-07-16 kl. 10:58. Anledning: 2:a på bollen angående gräsmattans storlek.
Citera
2019-07-16, 11:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4

De flesta som är negativa mot robotgräsklipparna har varken ägt eller testat en. Hur fasen vet man då att de är simpla och dåliga?

Jag som äger en kan garantera att de varken slungar föremål eller har varit en fara för någon. Givetvis måste man lära barnen att de ska vara försiktiga. Det går dessutom bygga bort den här risken med att klipparen åker över fötter eller liknande.

Resterande lista med fördelar går att göra lång med det hör inte tråden till.
Citera
2019-07-16, 12:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
5000 m² är väl knappast en liten yta? De kan inte slunga för det är en roterande knivdisk med 3 rakblad som dessutom stannar för större föremål.

Valde du den största Robotgräsklippare nu? Visst finns det några som klarar dessa ytor men en åkgräsklippare kan fortfarande köra mycket större ytor än så. De kan även ta sig upp där det är brantare där robotgräsklippare har problem och det har väl kommit en ny med bättre grepp men det är två olika kategorier.

Nu kan det iofs finnas folk som kör åkgräsklippare där en Robotgräsklippare kan köra men att jämföra två olika typer av gräsklippare blir fel. Jag säger inte att en Robotgräsklippare är dålig på något sätt men du eller jag vet inte varför de har en åkgräsklippare. Man kan t ex inte koppla på ett släp och köra saker efter en Robotgräsklippare och inte heller köra en snöslunga/plog med en sån som många gör med åkgräsklippare.

Alla kanske inte har råd att både ha en åkgräsklippare för ca 20000 och en Robotgräsklippare för 20000(5000 kvadrat) om de använder åkgräsklipparen till mer saker än bara klippa gräs
Citera
2019-07-16, 12:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BufordT.Justice
Finns robotar för 5000 kvadratmeter och däröver.

Skulle säga att massan på de pyttesmå bladen och faktumet att de pivoterar talar för att en dylik inte skulle lyckas slunga stenar särdeles långt.

Jämför man med den gamla åkklipparen jag hade så satt knivarna stumt samt vägde betydligt mer.

Rpm på knivarna på båda maskinerna ska jag låta vara osagt.

Jag skrev precis ett svar till någon annan. Jag vet att det finns de som klarar 5000 kvadrat och de kostar oftast i klass med en bättre åkgräsklippare men att vi vet inte om man använder åkgräsklipparen till mer saker än bara klippa gräs. Edit: sen kanske gräsytorna är på olika delar av tomten och jag vet inte om en Robotgräsklippare kan köra "transportsträckor" över exempelvis en väg för att klippa på andra sidan.
Senast redigerad av tdlefnierregus 2019-07-16 kl. 12:05.
Citera
2019-07-16, 12:13
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Jag skrev precis ett svar till någon annan. Jag vet att det finns de som klarar 5000 kvadrat och de kostar oftast i klass med en bättre åkgräsklippare men att vi vet inte om man använder åkgräsklipparen till mer saker än bara klippa gräs. Edit: sen kanske gräsytorna är på olika delar av tomten och jag vet inte om en Robotgräsklippare kan köra "transportsträckor" över exempelvis en väg för att klippa på andra sidan.

Helt riktigt så kan du köra på betydligt fler ställen med en åkgräsklippare om du nu inte är ambitiös och preparerar och lägger ut en begränsningsslinga så roboten kan klippa överallt. Och som du säger kan man använda åkgräsklipparen till fler ändamål och flytta den till andra ställen. Det går fint att låta robotgräsklipparen åka över vägar för att ta sig till ytor.

Men när det kommer till säkerhet och kopplat till den olycka tråden handlar om så betvivlar jag att en robotgräsklippare skulle orsaka ett dödsfall. Givetvis skulle de kunna ge rejäla skador på ett barn men knappast ett dödsfall. Programmeringen på robotarna blir dessutom allt bättre och därmed säkerheten. Det finns även kjollösningar till robotar som i princip skulle kunna eliminera riskerna att någon får exempelvis en fot under.
Citera
2019-07-16, 14:07
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicketsomgorenglad
För i dagsläget (tid är pengar) så slår ju en åkgräsklippare en robotgräsklippare när det gäller att gå arbetet gjort.

Kan du förklara hur du menar här? Menar du tiden det tar att klippa? Med en robotgräsklippare kan du få en perfekt klippt gräsmatta som är konstant och kommer aldrig bli "oklippt" om du vill. Den kan klippa dygnet runt. Du behöver ingen anställd som klipper och inget bränsle går åt. Ingen miljöpåverkan. Elkostnaden är nästintill försumbar.

Off topic igen men kommunalt skulle robotgräsklippare vara utmärkt och även minska olyckor. Dock är det fortfarande mycket sossar kvar i landet som ser rött när man försöker ta bort arbetstillfällen på kommunen. Det ska finnas drälljobb tydligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in