2019-07-16, 09:08
Medlem
Jag drog sidorutan på min bil med ett stenskott från åk-klipparen.

Vilket satans oflax att träffa barnet med ett sådant. Helt otroligt!
Citera
2019-07-16, 11:58
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BufordT.Justice
Finns robotar för 5000 kvadratmeter och däröver.

Skulle säga att massan på de pyttesmå bladen och faktumet att de pivoterar talar för att en dylik inte skulle lyckas slunga stenar särdeles långt.

Jämför man med den gamla åkklipparen jag hade så satt knivarna stumt samt vägde betydligt mer.

Rpm på knivarna på båda maskinerna ska jag låta vara osagt.

Har sett att vissa har kjolar kring klippaggregatet av antingen mindre kedjor eller gummi som antingen stoppar, saktar ned eller ändrar banan på ev utflygande föremål. En sådan borde kunnat förhindra en liknande olycka.
Citera
2019-07-16, 12:19
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
De flesta som är negativa mot robotgräsklipparna har varken ägt eller testat en. Hur fasen vet man då att de är simpla och dåliga?

Jag som äger en kan garantera att de varken slungar föremål eller har varit en fara för någon. Givetvis måste man lära barnen att de ska vara försiktiga. Det går dessutom bygga bort den här risken med att klipparen åker över fötter eller liknande.

Resterande lista med fördelar går att göra lång med det hör inte tråden till.

Om du syftar på mig så är jag inte negativ, äger en. Men man skall ju inte vara så naiv att man inte kan se de mindre bra sidorna. Äger dock ingen åkgräsklippare, men jag körde en sådan några somrar när jag sommarjobba. Tror alla robotgräsklippare har funktioner för att förhindra att fötter klipps, men det är ju inte alltid det funkar som tänkt så man ska ju inte lita på dessa till 100%. Man kan även bygga bort möjligheten att saker slungas ut från konventionella klippare.

Hur som är det tragiskt det som hänt och maximal otur att det ville sig så illa att ett barn kom ivägen precis när han körde över föremålet som slungades iväg och dessutom tog så illa att barnet dog. Fyfan vad personen som körde måste grubbla över detta och tänka på alla detaljer som föranledde olyckan och vad han borde ha gjort för att detta aldrig skulle hänt. Typ, tänk om jag inte stannat och druckit vatten, då hade jag blivit klar med klippningen innan barnet kom ut på gräsmattan osv..
Citera
2019-07-16, 12:54
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Åkgräsklipparna har ju så mycket längre blad som gör att utslungningshastigheten av bl.a. en stan kan hamna i 160km/h (stod i ett annat inlägg). Höjden av tragisk otur i denna händelse.
Var med om en i mitten på 90-talet där ett barn ock omkom. Då var det en kommunal åkgräsklippare med aggregatet i fronten men principen är den samma.
Numer hänger det som en kjol av stålkedjelänkar mellan klippskydd och till mark för att det inte ska hända igen med professionella frontgräsklippare.

Vet inte om det skulle räcka med en draperi av hängande stållänkkedjor i utsprutet på åkgräsklippare.

I slutet på 80-talet så blästrades en splitter nu merca-kombi av en åkgräsklippare på en arbetsplast jag jobbade på. En anställd skulle demonstrera åkgräsklippare för en kund vid tillfälle och klantade sig rejält genom att ha aggregatet på när han färdades över en singelbelagd grusplan.

Tror vi går mot att allt fler företag/kommuner kommer att köpa in mer avancerade robotgräsklippare än dem som finns i dag. För i dagsläget (tid är pengar) så slår ju en åkgräsklippare en robotgräsklippare när det gäller att gå arbetet gjort.

Ett ytterligare alternativt vore att få fram en grässort som inte blir högre än den höjd man önskar.
Citera
2019-07-17, 10:28
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
27 inlägg om robotgräsklippares för- och nackdelar bröts ut ur denna tråd och flyttades till (FB) Faror med robotgräsklippare? (Utbrutet).

/Moderator
Citera
2019-07-17, 11:40
Medlem
Sinraths avatar
Har klippt enorma mängder gräs i tätbefolkad camping i flera somrar där vuxna, barn och djur är bara några meter ifrån en. Vissa områden hade grus och sten man var tvungen att köra över för att ta allt som skulle klippas. Minns inte om klipparen hade särskilt skydd runt kanten. Hände aldrig någonting mer än att kablar gömda i gräset kunde bli avklippta ibland. Hade man tur eller kan man säga detta är exceptionellt ovanligt? Då tänker jag även sådant som inte nödvändigtvis tar död på ett barn utan överhuvudtaget skadar andra människor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in