2019-07-15, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Om man nu jmf de två dokumenten kan man se:

1. I första dokumentet står
"62 2019-02-01 45 Begäran om entledigande
63 2019-02-04 46 Kostnadsräkning från Ester Andersson Zandvoort
"

I andra dokumentet står
"2019-06-28 53 Hemställan om återförordnande från adv. Ester Andersson
Zandvoort
"

2. I det andra dokumentet står det sedan med ett nytt datum 9/7:
"74 2019-07-09 54 BESLUT - Sekretess A, Sekretess B, Sekretess C,
Sekretess D, Sekretess E, Sekretess F, Åklagarkammaren i
Örebro, Åklagarmyndigheten, Åsa Hiding
Kopia av Beslut under rättegång,
[...]"

Funderar på om det alltså är två olika händelser som inte har att göra med varandra, mer än att de har målnumret gemensamt? Det ena är alltså entledigandet och återförordnande av advokaten.
Det andra är Beslutet från rättegången som nu har skickats till diverse instanser och personer som är berörda.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jahaja, vet inte direkt om det klarnar men det här va vad TR bjöd på.
Ingen förklaring för övrigt.

Ester Andersson Zandvoort är målsägarbiträde.

Utskriftsdatum
2019-02-19
Målnummer: B 2705-18
Målgrupp: 57
Måltyp: 10
52 2018-06-15 35 Övrig handling från åklagare UTGÅR
Handling returnerad av anpalmq, 2018-06-18.
Notering från elektronisk handling: Handlingen har
returnerats från B 2705-18 av ANPA, 2018-06-18 08:18
Följande dokument var sekretessmarkerade av domstolen:
- Övrig handling
53 2018-06-15 36 Övrig handling från åklagare UTGÅR
- Övrig handling
54 2018-06-15 37 Beslagsprotokoll UTGÅR
- Protokoll över beslag i brottmål
55 2018-06-15 38 Beslagsprotokoll UTGÅR
- Protokoll över beslag i brottmål
56 2018-08-22 39 Föreläggande e-skickat till Åklagarkammaren i Örebro,
Åklagarmyndigheten.
57 2018-08-22 40 Yttrande från åklagaren (E)
58 2018-10-22 41 Föreläggande e-skickat till Åklagarkammaren i Örebro,
Åklagarmyndigheten.
59 2018-10-22 42 Yttrande från åkl (E)
60 2019-01-22 43 Föreläggande e-skickat till Åklagarkammaren i Örebro,
Åklagarmyndigheten.
61 2019-01-22 44 Yttrande från åklagaren (E)
62 2019-02-01 45 Begäran om entledigande

E = Elektroniskt inkommen handling I = Inkomplett - bilagor saknas i Vera S = Sekretessmarkerat
Gallringsbara aktbilagor

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här är vad dagboksbladet sa, kan väl inte direkt hävda
att jag blev så mycket klokare.

2019-06-28 53 Hemställan om återförordnande från adv. Ester Andersson
Zandvoort

74 2019-07-09 54 BESLUT - Sekretess A, Sekretess B, Sekretess C,
Kopia av Beslut under rättegång, e-skickat till
Åklagarkammaren i Örebro, Åklagarmyndigheten, epostat
till Advokat Ester Andersson Zandvoort, Advokat
Janette Stjernström, skickat med lösbrev till Sekretess B,
Sekretess A, Sekretess C, Sekretess D, Sekretess E,
Sekretess F
Kopia av Partsbilaga sekretess, Sekretess B bifogad till
Åklagarkammaren i Örebro, Åklagarmyndigheten
Kopia av Partsbilaga sekretess, Sekretess A bifogad till
Kopia av Partsbilaga sekretess, Sekretess E bifogad till
Kopia av Partsbilaga sekretess, Sekretess D bifogad till
Kopia av Partsbilaga sekretess, Sekretess C bifogad till
Kopia av Partsbilaga sekretess, Sekretess F bifogad till
Åklagarkammaren i Örebro, Åklagarmyndigheten.
Expedieringsdatum: 2019-07-09

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tack! Alldeles likadant var det ju inte. Och inte stod det rättegång då heller. De måste mena ngt annat än vad vi kallar rättegång, för om en sådan inletts skulle det varit tydligare i t.ex. media. Oavsett MGM hade vi fått ngn info.
Citera
2019-07-15, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Angående de nya uppgifterna med sekretessmarkering på personerna och koppling till fallet fick mig att tänka på HDs arbetskamrater. Kommer inte ihåg om det blev klarlagt om de utsatts för hot av SD.
Tänker att TinnaNinna försvann från tråden och kanske fått rådet att inte skriva här mera.

Hur var det blev det någon klarhet i detta? Minns att det kom även in någon som påstod att det inte stämde vad TinnaNinna skrivit om på arbetsplatsen. Vet att jag då tänkte en tanke om att de på arbetsplatsen kunde få problem när de skrev här.

Det var nog så jag spekulerade lite när jag skrev "övergrepp i rättssak" i mitt tidigare inlägg.
Nu vet vi ju inte om det stämmer, och tyvärr är TinnaNinna avstängd. Det har varit lite olika uppgifter i tråden från olika postare om vad som är sant eller inte.

Om det stämmer med de sms de har fått som resulterat (enligt TinnaNinna) i larm, då är det naturligtvis mycket allvarligt. Då kan jag absolut tänka mig att det skulle kunna resultera i ett åtal som ligger för sig och inte inbakat i mordåtalet.

Inte kan det varit lätt att skriva i tråden om man arbetar på HDs jobb, även om man inte vet vem det är som skriver. Varken arbetsgivare, arbetskamrater, HD eller SD för den delen kan tycka att det är bra. Det kan nog skapa en del rabalder och också en obehaglig känsla för alla.

Kanhända att polisen också haft synpunkter på det.

Själv har jag pendlat lite fram och tillbaka i min tro vad som har hänt i den frågan, men helt osannolikt tror jag inte att det är faktiskt.
Citera
2019-07-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Angående de nya uppgifterna med sekretessmarkering på personerna och koppling till fallet fick mig att tänka på HDs arbetskamrater. Kommer inte ihåg om det blev klarlagt om de utsatts för hot av SD.
Tänker att TinnaNinna försvann från tråden och kanske fått rådet att inte skriva här mera.

Hur var det blev det någon klarhet i detta? Minns att det kom även in någon som påstod att det inte stämde vad TinnaNinna skrivit om på arbetsplatsen. Vet att jag då tänkte en tanke om att de på arbetsplatsen kunde få problem när de skrev här.
Ang min fetning:
Varför skulle de kunna tänkas "få problem" menar du?
Som offentliganställda har de både full yttrande- och meddelarfrihet. Så länge de inte beljuger eller kränker nån, eller bryter mot tystnadsplikten (som ju inte innefattar arbetskamrater eller ledning), så borde det inte finnas några problem med att skriva här.
Citera
2019-07-15, 21:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack! Alldeles likadant var det ju inte. Och inte stod det rättegång då heller. De måste mena ngt annat än vad vi kallar rättegång, för om en sådan inletts skulle det varit tydligare i t.ex. media. Oavsett MGM hade vi fått ngn info.

Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Byte av målsägandebiträde görs alltså via domstolen. Det är väl det, det handlar om. Det är för övrigt konstigt uttryckt att det varit en rättegång.
Det finns inget målnummer heller så jag antar att det handlar enbart om byte av advokat.

Ja, förmodligen är det väl så enkelt att BESLUTET avser att det har beslutats att EAZ har fått förordnandet godkänt via domstolen.

Man vill nog bara att det ska hända något i det här fallet någon gång...
Citera
2019-07-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
UW är inte anhörig i detta. Hur tänkte du där? De sex personerna borde vara barn 1, barn 2, barn, 3, BOs mor, BOs far samt bror. Jag kan förvisso inte förstå varför de tre senare är sekretessade.

Nej självklart, fel av mig.
Citera
2019-07-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man nu jmf de två dokumenten kan man se:

1. I första dokumentet står
"62 2019-02-01 45 Begäran om entledigande
"

I andra dokumentet står
"2019-06-28 53 Hemställan om återförordnande från adv. Ester Andersson
Zandvoort
"

2. I det andra dokumentet står det sedan med ett nytt datum 9/7:
"74 2019-07-09 54 BESLUT - Sekretess A, Sekretess B, Sekretess C,
Kopia av Beslut under rättegång,
[...]"

Funderar på om det alltså är två olika händelser som inte har att göra med varandra, mer än att de har målnumret gemensamt? Det ena är alltså entledigandet och återförordnande av advokaten.
Det andra är Beslutet från rättegången som nu har skickats till diverse instanser och personer som är berörda.

Men om det handlar om två olika saker som inte alls har att göra med varandra så borde de inte vara behäftade med samma mål-nr?
Har ej själv nån direkt bättre förklaring, kan erkännas.
Men att entlediga och förordna måls-biträde kräver ju beslut från domstolen, kan det här med "Beslut under rättegång." möjligtvis då vara en form (märklig sådan) av förkortning av att det handlar om ett beslut utifrån Rättegångsbalken (där regleras väl saker som rör måls-bitr)?🤔
Bara teori.
Citera
2019-07-15, 22:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om det handlar om två olika saker som inte alls har att göra med varandra så borde de inte vara behäftade med samma mål-nr?
Men att entlediga och förordna måls-biträde kräver ju beslut från domstolen, kan det här med "Beslut under rättegång." möjligtvis då vara en form (märklig sådan) av förkortning av att det handlar om ett beslut utifrån Rättegångsbalken (där regleras väl saker som rör måls-bitr)?🤔
Bara teori.

Ja, jag håller nog med om att det har den enkla förklaringen.
Citera
2019-07-15, 22:07
Medlem
Kan det vara form av skadeståndskrav/yrkande för de efterlevande som lämnats in via målsägarbiträde. Detta brukar väl tas upp vid rättegång och belopp godkännes. Kan då "beslut rättegång" betyda kommer att tas upp i rättegång, framöver?
Citera
2019-07-15, 22:13
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Bara teori.

Låter sannolikt.

Men vad kan aktbilaga 47 handla om egentligen? Alltså det som skickades med delgivningskvitton till sekretess E och F i mars?
http://forumbilder.se/I5LV7/daganteckningar

Någon som har hela listan på dagboksanteckningarna och vet vilka personer som är E och F?
Citera
2019-07-15, 22:14
Medlem
Citat:

Oftast menar man i vanligt tal bara huvudförhandlingen när man säger rättegång, men rättegången är egentligen hela den process som förs inför en domstol i ett mål enligt rättegångsbalken.

Ett beslut under rättegång indikerar också att rättegången är pågående. Även om något åtal inte är väckt i detta mål, så har åklagaren ändå startat en process. Termen kan också (i vissa situationer) indikera att beslutet inte har någon rättsverkan utanför det aktuella målet.
Citera
2019-07-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Men vad kan aktbilaga 47 handla om egentligen? Alltså det som skickades med delgivningskvitton till sekretess E och F i mars?
http://forumbilder.se/I5LV7/daganteckningar

Någon som har hela listan på dagboksanteckningarna och vet vilka personer som är E och F?

Bra fråga. Även där anges det som "Beslut under rättegång".
Eftersom det skickades med delgivningskvitton så bör/måste det ju handla om beslut som rör just dessa specifika personer, inte bara utskick för kännedom.
Det är då beslut som kan överklagas (inom en viss tid) och därför behöver domstolen få åter daterade kvitton så de kan bevaka överklaganstiden. (teori)
Men vad kan det handla om?🤔
Sekretess "E och F" ligger ju en bit in i alfabetet, är nog därför inte primärt relaterade till fallet.
Tänker att det kan handla om något som tagits i beslag.

Utskicken gjordes 4/3 och bägge inkom sedan 8/3: kan det tyda på att de handlar om personer som "hör ihop"?
Citera
2019-07-15, 22:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Oftast menar man i vanligt tal bara huvudförhandlingen när man säger rättegång, men rättegången är egentligen hela den process som förs inför en domstol i ett mål enligt rättegångsbalken.

Ett beslut under rättegång indikerar också att rättegången är pågående. Även om något åtal inte är väckt i detta mål, så har åklagaren ändå startat en process. Termen kan också (i vissa situationer) indikera att beslutet inte har någon rättsverkan utanför det aktuella målet.

Tack för denna mycket tydliga förklaring.
Då slipper vi grubbla och spekulera mer.

Och kom inte och säg att fb inte är lärorikt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in