2019-07-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Biten med kablar är väl en del av vingen?

Är inte dessa kablar i själva verket wirar? Det är väl dessa som reglerar rodret.
Citera
2019-07-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peoplenotabigfan
Snälla kan inte bara alla så kallade experter sluta tjata om att de hoppas finna information på paddor som kan ha funnits i planet, jag kan lova att inte en enda fallskärmshoppare i hela världen skulle släpa med sig en padda in i planet!

Det som kan finnas är telefoner, GoPros och självklart höjdmätare, men INGA JÄVLA PADDOR.

Jag tycker att du ska hålla käften och se vad de hittar.
Citera
2019-07-15, 18:59
Medlem
welcometorealitys avatar
Enligt Västerbottenkuriren så jobbade en av de omkomna mannen som en soldat på SkyddC.

Citat:
En av de förolyckade i flygplansolyckan jobbade som soldat i Umeå.

– Det är ju en jobbig händelse för många. Det är en person som många arbetat med och som varit väldigt omtyckt på arbetsplatsen, säger Fredrik Andersson, personalchef på Totalförsvarets skyddscentrum där personen jobbade.

https://sv-se.facebook.com/pg/skyddscentrum/posts/

Citat:
Idag har en tragisk flygolycka inträffat i Umeå. En av de omkomna är en av våra medarbetare vid SkyddC. Våra tankar går till de anhöriga samt den avlidnes vänner och kollegor.

SkyddC
Citera
2019-07-15, 18:59
Medlem
Om scenariot att det var stabilisatorn som var det som först orsakade problemen kan man även dra en parallell till en annan olycka. Förra året skadades en person allvarligt när denne krockade med stabilisatorn vid uthoppet. Stabben fick givetvis skador som fick åtgärdas.
Om stabilisatorn även här blivit "påflugen" nångång finns ju en möjlighet att man inte har upptäckt alla skador som då kan ha uppstått. Detta skulle då kunna ge en utmattning som till slut leder till separation. Frågan är bara vad sannolikheten är att det skulle ske just före ett senare uthopp.
Citera
2019-07-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Här är en bra bild på hur planet såg ut innan olyckan.
https://www.flickr.com/photos/46191393@N08/27343742728/in/photostream/

Man ser att längst ut på stabilisatorn så överlappar rodret vingen av någon anledning. På den lilla utskjutande delen skulle något kunna fastna, exempelvis fallskärmslinor. I så fall kommer det att tvinga rodret neråt och planet dyker. När hastigheten ökar så belastningen till sist så stor att hela stabilisatorn går av.

Det är en motvikt som "överlappar". Tycker att "bara" en höjdroderhalva skulle åkt av då, kanske inte katstrofalt. Men det är ju bara en gissnning
Citera
2019-07-15, 19:01
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ja men han ljög
Okej.

Men pratar vi om samma person nu? Jag syftar på insatsledare Christer Björkman på räddningstjänsten i Umeå, inte Peter Swaffer från haverikommissionen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/raddningsledaren-jag-ser-olyckan-innan-jag-far-larmet
Citera
2019-07-15, 19:02
Medlem
Citat:
Är inte dessa kablar i själva verket wirar? Det är väl dessa som reglerar rodret.

Kan vara både och. Jag tyckte mig inte se nån vajer, men det bör finnas en som går fram och åter där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ja.
Skev, och ett klaffgångjärn. Verkar knäckts strax utanför stöttan om jag tolkat bilder rätt.

Detta kan ju vara anledningen till varför vissa har ansett att vingarna var kvar och andra att vingen hade lossnat. I själva verket så var det halva vingen som hade gått av. Den inre delen innanför staget satt kvar på planet. Vingen knäcktes vid stagfästet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Varje gång någon frågar i tråden ungefär "varför hoppade ingen?" så kommer alltid massa svar om G-krafter och att det inte går att hoppa ur ett plan i spinn i fritt fall. Nej, det tror fan att det inte går att hoppa från planet som finns på film. Men frågan kvarstår ju: Varför var det omöjligt att hoppa under de ca 30 sekunder planet flög någorlunda rakt och sjönk från 4000 till 2000 meter? Dvs före planet gick sönder rejält och föll fritt i spinn och piloten rimligen kämpade för att rädda situationen.
G-krafter där också tillräckliga för att inte orka fram till öppningen? Eller finns det risk för att de ombord inte förstod allvaret?
Och följdfråga: På vilken sida satt dörren? Höger eller vänster? (Vid gir vänster blir det förstås svårare att nå utgången om den sitter till höger).
Tycker inte riktigt dessa detaljer fått något svar (eller så har jag missat det när jag hoppade över massa inlägg om Emil i Lönnerberga och andra sidospår - ber i så fall om ursäkt för detta inlägg)
Jag kan själv inget om detta, men har en bekant som är hoppare, och han säger att huvudprincipen om något händer med flygplanet typ motorbortfall är att STANNA KVAR i planet och glidflyga och nödlanda. Det är helt enkelt teoretiskt sett säkrast. Jag är amatör och naturvetare men har lätt att tänka mig att alla passagerare vid flykt utan motor måste vara helt stilla för att inte utmana planets stabilitet i glidbanan. Typ sitt ner och håll tyst, stör inte piloten, är vår bästa chans. Samtidigt säger min bekanta att instinkten lätt kan gå emot instruktionen så att man får en impuls att vilja hoppa.
Ledsam dag detta, så oerhört sorgligt för alla berörda.
Citera
2019-07-15, 19:04
Medlem
Citat:
Här är en bra bild på hur planet såg ut innan olyckan.
https://www.flickr.com/photos/46191393@N08/27343742728/in/photostream/

Man ser att längst ut på stabilisatorn så överlappar rodret vingen av någon anledning. På den lilla utskjutande delen skulle något kunna fastna, exempelvis fallskärmslinor. I så fall kommer det att tvinga rodret neråt och planet dyker. När hastigheten ökar så belastningen till sist så stor att hela stabilisatorn går av.

Rodret överlappat stabilisatorn? Eller vad menar du?
Vingarna är mitt på kärran.. stabilisatorn är där bak, horisontell stabilisator och vertikal stabilisator (fenan)
Vore bra om folk som googlar så mycket bilder på planet och klura ut sina teorier kunde googla typ: airplane parts, flygplans uppbyggnad och kolla vad som är vad
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
En boende i området såg stora plåtbitar svischa förbi huset vid kraschen.

Citat:
Några hus bort såg grannen Anette Johansson hur stora plåtbitar svischade förbi över huset, som hon beskriver det.

-Det var ganska högt upp, så det var ingen fara. Men det kändes otäckt. Stora plåtbitar som bara snurrade i luften, det var nästan så man ville ducka.

Plåtbitarna landade på strandkanten och på ön på andra sidan älven, tror hon.

https://www.norran.se/nyheter/vittne-jag-horde-direkt-att-nagot-var-fel/
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peoplenotabigfan
Snälla kan inte bara alla så kallade experter sluta tjata om att de hoppas finna information på paddor som kan ha funnits i planet, jag kan lova att inte en enda fallskärmshoppare i hela världen skulle släpa med sig en padda in i planet!

Det som kan finnas är telefoner, GoPros och självklart höjdmätare, men INGA JÄVLA PADDOR.

Har du helt missat att det finns piloter i flygplan? Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in