Riksarkivet är effektivare än de påstår sig vara:
https://imgur.com/a/lPv8JiB
Jag har fått tre papper, ett för varje dokument som finns att få. De är skrivna med samma hand. Textkvaliteten är dålig då dokumenten är inscannade kopior av papper som faxats in. Det sista dokumentet nämner en idag mycket gammal man på ett ålderdomshem som ägare från 1993. Av respekt för hans ålder så anser jag att ingen skall snoka efter hans identitet och jag håller därför inne det papperet. De första två innehåller i princip samma uppgifter men lite olika datum.
Inget papper anger mer än "Toyota Corolla". Färg framgår inte, ej heller kombi, sedan, halvkombi eller annan information om faktiskt utförande.
Jag kan säga så här mycket om bilen: den köptes av en person som 1985 bodde på Banjovägen i Mariestad. Så om någon i tråden känner någon som bodde där och om mannen bodde kvar 1993 så kanske bättre uppgifter om Toyotan kan komma fram.
Första papperet uppger hur tydligt som helst att det är en hyrbil.
Kostnaden för utskrifterna är 37 kronor. Den som vill granska detta kan alltså problemfritt beställa de dokument som finns på Riksarkivet.
Jag anser att inget skäl finns att misstro Kvasta Saras uppgifter om bilens utförande eftersom allt som går att stämma av stämmer. Kringuppgifterna, blodigt säte, recondrarnas inställning mm kan jag inte uttala mig om.
Vad menar du Ugglan med att MB förnekar kännedom om bilen? Förnekar på vilket sätt?
Tyvärr är dokumenten som kommer från Riksarkivet inte av hög kvalitet. Det är därför omöjligt att säga vad mätarställningen är när ny ägare tar över i mars 1993. Det står antingen "1125" eller "112.5" mil. Det låter kanske underligt, men vad jag menar är att jag kan inte avgöra om den sista femman har blivit skadad så att det ser ut som en punkt och en femma. Men å andra sidan så är det väl ointressant att anteckna ,5 mil när miltal skall anges... Om vi antar att den gått 1125 mil under nio månader - är det ett rimligt miltal för en hyrbil?
Ugglan är positiv till alla vita eller ljusa Toyotor, bl.a. eftersom PU sagt sig äga en Toyota i Juni 1992. Denna bil tillhörde Motortrend till 19930310 så den kan inte kopplas till PU. Jag är lite mindre positiv än Ugglan eftersom en Toyota som inte liknar den som vittnena på Hällristningsvägen såg innebär att deras vittnesmål måste förklaras bort, som jag ser det.