Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Återigen: det är skillnad på att en elbrist uppstår p.g.a att kapacitet att generera elen saknas och att tillfällig PLANERAD elbrist uppstår ett par gånger om året p.g.a att det är olönsamt att producera den hela tiden. I första fallet så är det en de facto elbrist, i det andra skulle det enbart vara en fråga om att öka en redan befintlig överkapacitet.
Jaha, så det är med andra ord planerat att vindkraften ska stå för knappt 2% av totalen i detta ögonblick?
Med andra ord, även 30 Twh installerad (enligt regeringens planer för 2020) vindkraft skulle knappt ha gett någon energi alls under denna vecka då siffrorna pendlat mellan 1-2% av totalen.
Avvecklar man dessutom kärnkraften (vilket är trådskaparens vilja) så måste 25 Twh (hittade siffran!) ersättas med stabil reglerbar el (ej ytterligare intermittent vind och solkraft) med elbrist som följd då vindkraft inte duger som baskraft.
Regeringen har beslutat om ett planeringsmål för år 2020 på 30 Twh vindgenererad el per år.
Detta innebär att man kommer att ligga på den maximala mängd intermittent el som vattenkraften förmår reglera (jag har faktiskt för mig att denna siffra inbegriper Skandinaviens samlade vattenkraft, vilket i så fall innebär att redan det Svenska 2020-målet inte går att reglera utan att samtidigt göra anspråk på Norges hela vattenkraftsproduktion. Jag har tidigare skrivit om Svk:s egna perspektivplan för 2025 som uppvisade stora inhemska reglerproblem redan vid 17 Twh då behovet av sekundärreglering ökar om de balansansvariga agerar på samma sätt som idag, vilket de antagligen inte kommer att göra när effektreserven går i graven 2025 och istället läggs ut på elbolagen med driftosäkerhet p,ga underdimensionering som möjlig följd).
100% förnyelsebar energi är i dagsläget (och antagligen även inom öerskådlig framtid om inget drastiskt sker i utvecklingen av ej intermittenta "gröna" energikällor) en utopi.