Fantastisk vinst av Djokovic i Wimbledon. Sjukt att de tre främsta spelarna genom tiderna spelar under samma period!
La in detta i tråden om Wimbledon med.
Gjort en egen lista på topp 10 bland herrarna sedan 1970. Har ej tagit med äldre spelare då jag kan för lite om den gamla eran. Ge gärna era synpunkter på min lista.
Federer är etta genom tiderna just nu. Men saker kan ändras efter att trion Nadal, Djokovic och Federer slutat.
Som sagt så har ju Nadal 4 år till godo på Federer och Djokovic hela 5 år.
Det är mycket tennis som ska spelas på dess år.
På fem år: hela 20 Grand Slam turneringar!
Sedan är inget säkert, då allvarliga skador kan förändra läget.
1. Roger Federer . Med 20 GS titlar i bagaget på alla underlag så är Federer fortfarande etta. Dessutom har Federer alltid varit en otrolig ambassadör för tennisen. Med sitt stilrena spel både på banan och bra utanför. Vunnit Davis Cup och OS guld i dubbel.
Minus: ej vunnit OS guld i singel.
2. Rafael Nadal. 18 GS titlar. Gruskungen som även visat på andra underlag. 12 titlar i French Open är ett rekord som kanske aldrig slås. Dessutom två OS-guld. Varav ett i singel. Även vunnit Davis Cup. Nadal har vunnit allt utan värde förutom ATP-slutspelet vilket är lite märkligt då Federer har 6 titlar där och Djokovic 5 stycken segrar.
Minus: ej vunnit ATP-slutspelet.
3. Novak Djokovic. 16 GS titlar. Denna iskalle serb med nerver av stål, närmar sig de två på topp. Han har bland annat vunnit hela 5 titlar i Wimbledon och 7 i Australien. Har aldrig blivit lika folkkär som Federer och till viss del Nadal. Men när karriären ska summeras så kanske Serben står som etta med mest titlar i Grand Slam sammanhang. Minus för Djokovic: 0 OS-guld och ej vunnit Davis Cup.
Minus: 0 OS guld.
4. Pete Sampras. Med 14 Grand Slam varav hela 7 titlar i Wimbledon.
Minus: vann aldrig French Open.
5. Björn Borg. 11 GS-segrar Med 5 raka Wimbledon och 6 titlar på det tuffa gruset i French Open är Borg en legend.
Minus: vann ej aldrig US Open.
6. Andre Agassi. 8 GS-segrar. Den något ojämna men underhållande amerikanen är med här för att han vunnit allt stort: alla Grand Slam, OS Guld, ATP slutspel och Davis Cup.
Minus: ojämn karriär.
7. Ivan Lendl. 8 GS-segrar. Denna allvarlige tjeck som låg före många av sina konkurrenter gällande träning och disciplin skrapade hem bland annat 3 stycken French Open titlar och 3 US Open.
Minus: vann aldrig Wimbledon.
8. Jimmy Connors. 8 GS-titlar. Sätter denna osympatiska amerikan som nummer 8. Denna placering var svår, då jag gillar McEnroe mer. Men Connors har en Grand Slam mer. Samt lång tid som världsetta.
9. John McEnroe. 7 GS-titlar. Trevlig utanför banan. Men arg på så är John en stor del av tennishistorien.
10. Stefan Edberg. 6 GS-titlar. Här hade jag lika gärna kunna satt Becker eller Wilander. Men gillade Edbergs eleganta serve och volleyspel mer än Beckers servande och Wilanders defensiva tennis.
Minus vann aldrig French Open.
Har baserat lite av mitt val på denna lista där även spelare innan 70-talet är med:
https://www.listor.se/sport-fritid/tidernas-basta-manliga-tennisspelare/