2019-07-15, 12:26
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam
E*il Söderhol* (m)
Sti*a Hägglö* (n,f)
Benjam*n W*lk*ngsson (i)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
Christ*r H*lg*son (e)
Ras*us Ny*erg (m,b)
Alexande* Ka*lsson (r)

Det verkar vara 7 av de 9. Rätta om det är fel. Lägg till de som saknas.

4 relativt unga av dessa om jag förstått det rätt (18-25 år). Enbart en kvinna? Nån länkade ett schema som visade hoppledare. Denne finns inte med i listan va?
Citera
2019-07-15, 12:26
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Grejen är att du kommer med tvärsäkra påståenden om sånt du inte har koll på. Tex ljög du om att det var fastslagit att flygplanet inte var luftvärdigt.

Ja det var någon som länkade et protokoll om detta men nu hittar jag inte det inlägget tyvärr.
Citera
2019-07-15, 12:27
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Tacksam om man slutar ställa frågor som redan besvarats. Några här verkar ju uppenbart försöka förstöra tråden medvetet!

Min tanke är ett propellerhaveri, där det havererade bladet skär sönder delar av planet. Därav uppvarvningen och smällen som hördes av vittnen enligt media.

Jag tycker att om piloten meddelat att dem är redo för uthopp, borde han också hunnit säga nån svordom eller mayday-anrop under dessa 60 sekunder, som i detta fall borde varit en oändlig tid.
Jag tycker det är underligt att han lixom verkar varit tyst.. har inte läst att han skulle sagt nåt mer till tornet efter att dem var redo att släppa hopparna..

Ena vingen lossnar, planet börjar tumla, det blir total kaos. Inte fan går det att ropa mayday då.
Citera
2019-07-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Om det var en fallskärm som ses fladdra efter planet så kommer det nog att underlätta betydligt för utredarna. My guess.
Man kan kanske tillsammans med ev GoPro upptagningar fastställa upprinnelsen till olyckan. Gänget hade ju suttit ett bra tag innan hoppen skulle utföras och det var under de sista förberedelserna olyckan hände. Det ska väl förhoppningsvis vara helt drogfritt under hela resan.

Gopro där skrev du något, den kan vara vital för utredningen...
Citera
2019-07-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det har vi ju redan svarar på i princip med vår analys av Webtracks log. Först normal flygfart, sedan en väldigt tvär sväng( 2.5G-ish) sedan en dykning där maskinen väldigt fort fick väldigt hög fart, högre än maskinen var godkänd för.

Det är fullt möjligt att stallvarningen ljöd i svängen pga G-stall men maskinen har nog inte gjort en normal stall, det ser ut som den flugit relativt ”rent” genom för att hinna det den gjorde.

En passus för webtracks sätt att presentera farten, svårt att tolka, så jag utgick från FR24 sista loggpunkt( 87kt groundspeed).
Det borde ju även gå att testa i verkligheten. Vid en stall över vingen fortsätter ju en vinge att vara utstallad om den inte upphävs eller "går ur själv". Detta kan ju mätas mot att något strukturellt hänt som första orsak.
Citera
2019-07-15, 12:30
Medlem
urgts avatar
Det där med att plan kan tappa vingar är inget nytt. Såg en film från en flyguppvisning där båda (!) vingarna gick av samtidigt på rotten.com på ett LAN för hundra år sen. För hård manöver med ett för skraltigt/dåligt underhållt plan.

Var nog en annan vingkonstruktion där dock.
Senast redigerad av urgt 2019-07-15 kl. 12:33.
Citera
2019-07-15, 12:31
Medlem
Klappasäftens avatar
Gissar att det är en oerfaren pilot med alldeles för lite flygtimmar som gjort något fel i luften. Om de hade krockat med en fågel skulle det värsta vara att propellerbladen gått sönder och sedan glidflygit ned.

Att vingen gått sönder kan bero på flygplanskroppen cirkulerade kraftigt och därav slitits loss. En vinge lossnar inte bara sådär i luften om piloten inte gjort en tvär manöver med flygplanet med nära eller över maxlast och belastat bultarna som håller ihop konstruktionen mellan vingen och flygplanskroppen som sedan resulterat att de lossnat.
Citera
2019-07-15, 12:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Ena vingen lossnar, planet börjar tumla, det blir total kaos. Inte fan går det att ropa mayday då.
Även vid scenariot att något händer med stabilisatorn så att planet svänger och börjar dyka brant så lär piloten vara fullt fokuserad på att försöka räta upp planet. Säkerligen även ropa åt hopparna att ta sig ut.
När sedan vingen slets av och dödskarusellen kom igång så blev det nog tyst rätt snabbt pga medvetslöshet.
Citera
2019-07-15, 12:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
4 relativt unga av dessa om jag förstått det rätt (18-25 år). Enbart en kvinna? Nån länkade ett schema som visade hoppledare. Denne finns inte med i listan va?

Kollade på 2-3 på Facebook och de verkade vara väldigt vana hoppare så något misstag med nån skärm känns osannolikt om övriga var lika erfarna.
Citera
2019-07-15, 12:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Det där med att plan kan tappa vingar är inget nytt. Såg en film från en flyguppvisning där båda (!) vingarna gick av samtidigt på rotten.com på ett LAN för hundra år sen. För hård manöver med ett för skraltigt/dåligt underhållt plan.
Ett plan som flyger hoppare som sitter på golvet i maskinen lär knappast göra några kraftiga manövrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det var någon som länkade et protokoll om detta men nu hittar jag inte det inlägget tyvärr.
Var det detta protokoll kanske

SE-MES
Luftfartygstyp GIPPSLAND-GA8-TC 320
Tillverkningsnummer GA8-TC320-12-178
Tillverkningsår 2012
Max startvikt (kg) 1814.0
Luftvärdighetshandling giltig t.o.m. 2019-07-12
Registreringsdatum 2013-07-12
Registrerad ägare
Skydive Umeå AB

Stämmer detta så har det gått över tiden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
nej hoppledaren Pete* J*hanss*n (r, o) verkar inte varit i luften och är inte med på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in