2019-07-15, 02:55
Medlem
Brottsvaags avatar
Om du inte redan arbetar på Haverikommissionen så har jag ett råd: kontakta dem direkt och kräv en tjänst där som utredare.
Grymt bra analys av olyckan. Med ytterst stor sannolikhet precis det du beskriver som varit förloppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Badanka
Nu har jag kollat på webtracken och där ser man att planet går rakt mot flygplatsen över Storsandskär stabilt på rak kurs och på 4110m höjd. kl14:07:04 så ökar höjden till 4170m samtidigt som planet precis lämnar ön och 14:07:07 syns en kraftig brutal vänstersväng tillbaka till ön som övergår i en svag sväng under det att höjden dramatiskt minskar från 4170m till 2520m vid 14:07:33. varefter framåtfarten över mark avtar i princip helt och vid 14:07:40 syns planet vrida sig 180grader på en sekund och därefter verkar det falla roterande i princip rakt ned.

Citera
2019-07-15, 03:04
Medlem
ShortEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
I vintras omkom sex personer i en minibuss: https://www.expressen.se/tv/nyheter/sex-doda-i-minibussolycka/ Den olyckan fick stor uppmärksamhet under längre tid.

Kan du se i framtiden? Det har ju inte ens gått ett dygn.
Citera
2019-07-15, 03:15
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Badanka
Nu har jag kollat på webtracken och där ser man att planet går rakt mot flygplatsen över Storsandskär stabilt på rak kurs och på 4110m höjd. kl14:07:04 så ökar höjden till 4170m samtidigt som planet precis lämnar ön och 14:07:07 syns en kraftig brutal vänstersväng tillbaka till ön som övergår i en svag sväng under det att höjden dramatiskt minskar från 4170m till 2520m vid 14:07:33. varefter framåtfarten över mark avtar i princip helt och vid 14:07:40 syns planet vrida sig 180grader på en sekund och därefter verkar det falla roterande i princip rakt ned.

Detta får mig att tro att något ändå hände vid inflygningen mot uthoppsplatsen,med bara sekunder kvar till uthopp och nästan helt framme vid fältet var troligen dörren öppen och sannolikt med någon i dörröppningen.

Känns i det läget mycket troligare att något hände med en skärm just i det ögonblicket än att planet som då flög på rakkurs skulle gå sönder i sig själv precis då när det är rätt lite belastat dessutom om man jämför med branta svängar och liknande påfrestande manövrar.

Vore det det ett inneboende strukturfel i exvis vingstöttan verkar det mer troligt att den skulle gå sönder i en brant sväng eller någon annan situation som belastar vingen betydligt mer än att bara flyga rakt fram.

Om då en skärm utlöses och tar med sig hela eller delar av stjärtpartiets stabilsator och fena skulle resultatet väl kunna bli detta. sedan vid och framför allt efter den inledande branta svängen så dyker planet i hög fart i en flack vänstersväng och därefter syns en mycket kraftig inbromsning som skulle kunna bero på att bakdelen nu helt ur kontroll sjunker ned så kraftigt och brutalt att en vinge som får ta den extrema bromskraften då hela vingen blir en gigantisk luftbroms går av.

Varefter då planet sedan faller rakt ned mer eller mindre och kraftigt spinnande runt den kvarvarande stående vingen som filmklipp visar.

Visst ett alternativ skulle kunna vara att vingen gick av först men då borde spinnrörelsen ha inletts omedelbart utan den rätt långa och relativt flacka svängen(som sväng betraktat) tillbaka till platsen där planet slutligen roterande slog ned så därför tror jag stjärtpartiet gick sönder först.

Tappar man orienteringen i moln så brukar det ganska sakta och gradvis gå över styr i början och då planet låg på rakkurs stabilt rätt länge innan så ser det inte riktigt ut som det.

Den här grävande dödsspiralen som piloter i IMC drabbas av brukar utvecklas ganska lugnt i början för att därefter bli allt brantare, inte riktigt den här sortens brutala tvärvändning man ser här som mer talar för ett drastiskt strukturbrott. Det tycker jag talar mest för att en skärm löst ut och brutit sönder flygplanets stjärtparti eller delar därav.

Som sagt det hände bara några sekunder innan de skulle hoppa vilket talar för sig själv(förutsatt att flygfältet var målet vilket jag utgår ifrån)

Men, personen vars fallskärm i så fall utlösts, borde inte den åka med rätt friskt då? Alla var ju ombord.

Det där kommer vi iallafall få svar på. Om någons fallskärm är utlöst. Det syns inga bitar av fallskärm på någon bild av delarna men vi har inte sett allt än.
Citera
2019-07-15, 03:32
Medlem
Sjukt läskigt när man ser det spinna rakt ned i marken. Undrar vad alla tänkte när dom satt i planet. Skräckslagna och skrek förmodligen. Vilken panik när man vet att man är på väg att dö och man kan inget göra.
Jag vet inte om jag hade vågat springa fram till planet om jag hade något liknande. Ingen kan ju överleva något sådant och se massa lemlästade delar är inte riktigt min grej som idioterna i sthlm som filmade när terroristen körde över folk.
Citera
2019-07-15, 05:14
Medlem
DenSomSokers avatar
Hopparna brukar ofta ha actionkameror på hjälmarna, jag hoppas innerligt att man slipper se någon sådan från händelsen. Lära vara dödsskrik osv.
Citera
2019-07-15, 05:32
Avslutad
I Expressen skrivs att utredare ska undersöka telefoner o iPads som kan ha funnits ombord. Hur dom nu ska ha förblivit hela kan man undra. Om nu planet varit i luften 40 min så är det riktigt stolpskott att de skriver planet störtade kort efter start. Det ger ju läsaren intryck att planet varit i luften nån enstaka minut. Men pressen är inte bättre än så vet jag sen tidigare.
Citera
2019-07-15, 05:42
Avslutad
Här är ett vittne , van vid fallskärmshopparna, som beskriver hur planets motor först tystnade för att sedan varvas upp kraftigt. Det kändes som den varvade upp tre gånger högre än normalt. Han tittade upp och tror sig minnas att det liksom rullade framåt innan planet började spinna rakt ned. Ingen kommentar om att han sett någon fallskärm. Om han såg början av incidenten så kanske fallskärm kan uteslutas?
Som många andra såg han också delar dala ner minuter efter.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/jorgen-sag-olyckan-insag-att-det-inte-fanns-nagra-overlevande/
Senast redigerad av lone star 2019-07-15 kl. 05:46.
Citera
2019-07-15, 06:05
Medlem
Kan vara ett av propellerbladen som lossnat och givit upphov till det höga motorvarvtalet.
Försöka flyga med ett propellerblad borta ger oerhörda vibrationet i hela flygplanet som kan ha orsakat att stabilisatorn lossnat. När stabilisatorn lossnat blev flygplanet helt omöjligt att manövrera.

Flygvapnets SK50 råkade ut för ett fall av lossnande propellerblad. De kunde ta sig ned på marken men flygplanet som var en stark helmetallkonstruktion räknades som totalhavererat pga. de kraftiga vibrationerna. Propellern var amerikansk av märket Hartzell och tillverkad av någon sorts fibermaterial. Flygvapnet lät sedan tillverka propellerblad av trä till flygplansmodellen.
http://hartzellprop.com

I det här fallet så hade flygplandets luftvärdighetsbevis gått ut dagen innan och man flög med en persons överlast så det kommer väl att bli efterverkningar för fallskärmsklubben.
Senast redigerad av biomatec 2019-07-15 kl. 06:10.
Citera
2019-07-15, 06:13
Medlem
Australien har varnat för planet.

Australiska flygmyndigheter varnade i höstas för att det högvingade olycksplanet i Umeå hade vingstöd i vilka metallen tröttnar. EU:s flygmyndigheter känner till problemet men har inte utfärdat egna bestämmelser.

https://www.hbl.fi/artikel/dodliga-umeaolyckan-australien-varnade-for-metalltrotthet-i-olycksplanet/
Citera
2019-07-15, 06:27
Medlem
mandelbiskviers avatar
Kanske nämnt tidigare men på b*njamin.w*lkinson instagram (RIP) finns en ”insta story” för 20h sedan då de sitter i ett plan , redo att hoppa. Kan det vara det planet?

Videon försvinner om 4h ifall någon vill spara ned den.
Citera
2019-07-15, 06:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Här är ett vittne , van vid fallskärmshopparna, som beskriver hur planets motor först tystnade för att sedan varvas upp kraftigt. Det kändes som den varvade upp tre gånger högre än normalt. Han tittade upp och tror sig minnas att det liksom rullade framåt innan planet började spinna rakt ned. Ingen kommentar om att han sett någon fallskärm. Om han såg början av incidenten så kanske fallskärm kan uteslutas?
Som många andra såg han också delar dala ner minuter efter.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/jorgen-sag-olyckan-insag-att-det-inte-fanns-nagra-overlevande/
Hur ser han det 4000 m upp i moln?
Citera
2019-07-15, 06:43
Medlem
Kan det vara övervikt?

Enligt Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/GippsAero_GA8_Airvan

"It can seat eight, including the pilot. ".

Nu var dem ju 8 + pilot. Tänk även på all utrustning som väger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in