Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainMagenta
Jag har ett liv utanför FB, så jag har inte suttit nitad här.
Men om du kollar mina inlägg så tror jag att jag var ganska tidig på att säga att med lite livlig fantasi så kanske det inte är stabben som är borta utan ena vingen...
Jag upprepar återigen att jag personligen tror att det kan handla om strukturfel.
Ja, vi har ju omständighetsbelägg för det i form av en service-bulletin och att denna flygplansmodell tycks ha tappat vingen i andra fall (eller
ett annat fall kanske, jag har inte kollat alla referenser i tråden).
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainMagenta
Vad det gäller Linköping så är det väl kanske så enkelt att mördaren/misstänkta personen inte finns i databasen?
Jo, men då har du en hel radda med ouppklarade mål där man har DNA men man inte har MGM. Ej alla kan bortförklaras med att de inte finns i PKU-biobanken (födda utomlands, gått ur, födda innan 75, etc).
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainMagenta
Fakta är att PKU-registret/databasen hjälpte till i fallet med Anna Lind.
Har jag rätt eller fel?
Du har rätt och
INGEN har påstått eller insinuerat annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainMagenta
Tror du att man gick igenom alla födslar fram tills att man fick träff?
Eller är det på något sätt sökbart?
Eh? Vad är din definition av "sökbart"? Nej, det är inte sökbart, så man kunde *givetvis* inte gå igenom alla födslar (dvs söka) för att få träff. Man visste vems prov man ville ha, och jämförde
ett prov med
en profil. Som sagt, har du läst FUP själv eller följde fallet när det begav sig? Det låter inte så.
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainMagenta
Det är väldigt off topic här, så jag slutar nu. Vi får alla tro vad vi vill!
Om du skapar en tråd i ämnet och skickar mig ett PM om tråden så skall jag utveckla mina tankar där.
Jag jobbar på en myndighet och jag litar inte ett skit på svenska myndigheter just därför att jag vet hur de fungerar!
Betyder det att vi kan, eller inte kan lita på dig? Du är ju myndighetsperson. Bara för att myndighet X är korrupt så betyder det inte att myndigheter Y och Z är det simultant och i konspiration. Varför skulle ens forskare vid universitet klaga på såväl polisen som motsätta sig att PKU-biobanken utvecklas till en nationell DNA-databas? Nej. Inse fakta. Biobanken är för forskningsändamål, den är inte sökbar på detta vis, den står inte under polisens kontroll och banken består rent praktiskt av blodprover. Det finns säkert en cache med DNA-sekvenser som forskare arbetar på för tillfället, men det förutsätter att DNA är relevant för en studie och ett sådant DNA är långt ifrån nödvändigtvis (snarare inte) brukbart för att jämföra med en kriminalteknisk DNA-profil. Det finns sekvenser och det finns sekvenser.
Polisen har, under protester från forskare, använt biobanken vid ett eller en handfull tillfällen. Jag har för mig att det finns ett fall utöver Anna Lindh och tydligen så användes biobanken även för identifikation av tsunamioffer. Detta handlar om
pragmatisk användning som nog alla är okej med. Det som inte är okej (och som INTE kan förekomma i det fördolda) är att polisen kan "söka" i någon databas med anknytning till PKU-biobanken där alla profiler kan få "träff" på en person. Nej, man måste veta *vem* man är intresserad av och begära ut DENNES prov, för att sedan göra en
kriminalteknisk identifiering. Att forskare skulle ha sökbara, kriminaltekniskt relevanta profiler, för all födda efter 75 är och förblir en stollig konspirationsteori. Förutom att det då skulle krävas att forskare är i maskopi med polisen, så skulle det givetvis vara otillåtet att begära att få sina prover förstörda (man kan som bekant inte begära att polisen förstör sina egna register hursomhelst). Biobanken är inte gjord för, och tekniskt olämplig för, att använda en masse i kriminaltekniska sammanhang. Idén är stollig och förutsätter allt möjligt, t.ex. en "dold budget" inom forskningsväsendet, forskare som inte får forska eller bara forskar som fasad och att varenda jeppe på varenda polisstation och varenda forskare, professor, masterstudent, PhD-student, utrikesstudent, etc, inom medicin, ämnesomsättningssjukdomar, genetik, molekylärbiologi, etc, på något vis höll klaffen om vad de ser. Dessutom blir debatten om huruvida polisen ska få ha ett sådant register, eller om PKU-biobanken ska användas som grund för ett sådant register, obegriplig. Om det redan vore så, varför hemlighålla? Det är inte precis något som inte har diskuterats öppet förr.
Igen. Inte sökbar på något för polisen relevant sätt.