2019-07-14, 18:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag tolkar det som att skribenten Enorm skriver klart och tydligt att h*n skapat en GMP alldeles på egen hand.

Gör du en annan tolkning, eftersom du för in i tråden när Polisen normalt kör igång med att försöka skapa en GMP?
Det var mer en kommentar om när en gärningsmannaprofil fyller någon funktion (eller inte fyller någon funktion).

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Spekulationer om en kraftig eller muskulös man som haft en mycket nära relation till LW.

Någon mycket sviken som rört sig obehindrat i området och gått helt under radarn (mobil DNA etc,) byter så plats med SD som väntande på LW för promenaden till planket?
Spekulation var ordet.
Hen kan naturligtvis spekulera lika mycket som vi andra.
Hen försöker ge mer tyngd åt sina ord genom att påstå att hens spekulationer utgår från en gärningsmannaprofil utan att förstå när dessa behövs.
Citera
2019-07-14, 18:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är rätt osannolikt att ett sådant scenario inte skulle ha gett några som helst spår efter en okänd person.

Det håller jag med om, så jag tänker inte framhärda.
Det slog mej bara att det här var en twist - som inte ältats om och om och om igen.

(GM skulle för all del kunna vara en bekant till LW, som träffat henne i närtid och då kunnat hävda att ja, jag kramade henne när vi möttes i affären, eller what ever.)
Citera
2019-07-14, 20:23
Medlem
Citat:
Det var mer en kommentar om när en gärningsmannaprofil fyller någon funktion (eller inte fyller någon funktion).
Jag för min del anser att GMP i pricip alltid fyller en funktion!
Skapandet av den kan ske under en sorts "brainstorming" där erfarna! mordutredare, rättspsykiatrer, psykologer m fl samlas och låter fakta i det specifika fallet bilda grund för diskussion.

Men ser du alltså tillfällen vid en mordutredning det INTE vore värdefullt med framtagander av en GMP?
Jag blir lite brydd av hur du uttrycker dig.

Som nu här med fallet LW: Kan vi vara helt säkra på att en GMP-grupp skulle kunna tänkas landa i att mördaren till mer än typ 80% stämmer överens med SD?
Jag är långtfrån säker.
Men du å din sida kanske tror på en 'perfect match'?

För det är väl inte så att du en liten aning är orolig för att en GMP-grupp skulle komma att landa i att det till > 90% är fel person som åkl Åsa Hiding och Örebropolisen(?) i nuläget misstänker vara mördaren..?
Citera
2019-07-14, 21:22
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Vet någon om något speciellt eller anmärkningsvärt (av negativ art) hände någon/några av familjemedlemmarna i familjen W kring den 27 april 2018?

Förmodligen en i det närmaste omöjligt fråga att svara på, åtminstone i brådrasket, tänker jag. Det är dock en tidpunkt jag länge inte riktigt kunnat låta bli att fundera kring. Varför behåller jag för mig själv, åtminstone ett tag till.
Citera
2019-07-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Källa? Eftersom de senaste uppgifterna visar att DNA-spåret i Linköping inte gett någon konklusiv träff till en specifik individ bland någon av de ca. 30 möjliga släktmatchningarna.

(Viktigt att det inte postas felaktiga uppgifter avseende andra mordfall här, så man inte här i LW-tråden förleds till att "spinna vidare" på en förhoppning som inte visade sig bottna i helt korrekta grunduppgifter).

Flera tidningar skrev om det här i våras och jag har för mig att man hittat en syster till en intressant person. Syrrans DNA skulle ha matchat det man hittat i Linköping och syskon kan ha liknande DNA. Var finns då brorsan? Den mördade kvinnan hann vittna om utseende och, tror jag, ett namn.

Ska se om jag hittar källa på det.
Senast redigerad av VigosRos 2019-07-14 kl. 22:19.
Citera
2019-07-14, 22:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Flera tidningar skrev om det här i våras och jag har för mig att man hittat en syster till en intressant person. Syrrans DNA skulle ha matchat det man hittat i Linköping och syskon kan ha liknande DNA. Var finns då brorsan? Den mördade kvinnan hann vittna om utseende och, tror jag, ett namn.

Ska se om jag hittar källa på det.
I våras skrev polisen att de hade fått ca 30 träffar men jag tror inte att de hittade någon syster.
Ingen av träffarna gällde nog någon nära släkting för i så fall hade det varit enkelt.

I sommar skulle polisen gå vidare och också jämföra på kommersiella siter för dna-forskning.
Om mördaren är svensk eller har svenska släktingar så är jag helt övertygad om att han kommer att hittas så småningom.

Polisen måste lägga pussel men ju fler släktingar till dessa 30 träffar som de topsar desto närmare mördaren kommer de. Till slut är han fast.
Citera
2019-07-14, 22:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag för min del anser att GMP i pricip alltid fyller en funktion!
Skapandet av den kan ske under en sorts "brainstorming" där erfarna! mordutredare, rättspsykiatrer, psykologer m fl samlas och låter fakta i det specifika fallet bilda grund för diskussion.

Men ser du alltså tillfällen vid en mordutredning det INTE vore värdefullt med framtagander av en GMP?

Som nu här med fallet LW: Kan vi vara helt säkra på att en GMP-grupp skulle kunna tänkas landa i att mördaren till mer än typ 80% stämmer överens med SD?
Jag är långtfrån säker.

För det är väl inte så att du en liten aning är orolig för att en GMP-grupp skulle komma att landa i att det till > 90% är fel person som åkl Åsa Hiding och Örebropolisen(?) i nuläget misstänker vara mördaren..?
Nu är du helt ute och cyklar, ordentligt på villovägar.

Du kan väl berätta om något fall där polisen har använt en gärningsmannaprofil för att bestämma sannolikheten för att en misstänkt är mördare?
Det räcker om du hittar ett enda litet fall.

Det är inte så gärningsmannaprofiler används.
Därför är din kommentar om "perfekt match" inte alls relevant.

Varför meddelar du inte polisen din fantastiska åsikt att de ska göra en gärningsmannaprofil för att se med vilken sannolikhet SD är mördaren?
Du kan väl samtidigt tala om för dem hur brydd du är över att de inte har gjort det.

Det är kul att dina kommentarer och åsikter blir roligare och roligare.
Citera
2019-07-15, 01:00
Medlem
Enorms avatar
Citat:

Du kan väl berätta om något fall där polisen har använt en gärningsmannaprofil för att bestämma sannolikheten för att en misstänkt är mördare?

Varför meddelar du inte polisen din fantastiska åsikt att de ska göra en gärningsmannaprofil för att se med vilken sannolikhet SD är mördaren?
Du kan väl samtidigt tala om för dem hur brydd du är över att de inte har gjort det.

....Dina fortfarande lika osannolikt obegripliga!
Din läsförståelse saknar motstycke. Vare sig Carinah eller någon annan har påstått att syftet med en GMP görs mot den MGM, och i det här fallet SD...

I jakten på en GP UTGÅR man ifrån BO PUNKT

Varför du tjötar ihjäl personer i denna tråd har jag också svar på men sänker mig inte till den nivån.
Ta nu en god natts sömn och återkom med vett o sans.

Go´natt!

Pleasent feelings!
Senast redigerad av Enorm 2019-07-15 kl. 01:12.
Citera
2019-07-15, 06:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
....Dina fortfarande lika osannolikt obegripliga!
Din läsförståelse saknar motstycke. Vare sig Carinah eller någon annan har påstått att syftet med en GMP görs mot den MGM, och i det här fallet SD...

I jakten på en GP UTGÅR man ifrån BO PUNKT
Vi är helt överens.
Det var också det jag försökte förklara för Carinah78 när hen kom med sina osannolika och irrelevanta sannolikhetsberäkningar.
Varför riktar du inte dina helt riktiga kommentarer mot det inlägget istället?
Det är Carinah78 och inte jag som anser att en gärningsmannaprofil alltid fyller en funktion.
Citat:
Jag för min del anser att GMP i pricip alltid fyller en funktion! Skapandet av den kan ske under en sorts "brainstorming" där erfarna! mordutredare, rättspsykiatrer, psykologer m fl samlas och låter fakta i det specifika fallet bilda grund för diskussion.

Jag är långtfrån säker.

Citera
2019-07-15, 07:14
Medlem
Citat:

Roligt, ja.
Roligt att kunna få sprida lite glädje i denna mer än ett år långa tråd fylld av så mycket hat och förakt att många lämnar den..

OnT: Med det jag fetat visar du att du inte är seriöst intresserad av att diskutera på vuxet vis.
Jag har naturligtvis inte tänkt mig att GMP-gruppen i detta fall skulle kopplas in för att bedöma sannolikheten för att åkl Åsa Hiding har rätt person som MGM. Det är bara en barnslig nonsenstolkning av vad jag förde fram till diskussion!

Men får jag fråga dig en sak: Om en GMP-grupp, hypotetiskt såklart, skulle sätta sig ner och kika på föreliggande fakta i det här ärendet och därefter skulle landa i att det är mindre än 20% sannolikhet att åkl Åsa Hiding har rätt person som misstänkt, skulle du då bli väldigt upprörd?
Ledsen?
Arg?
Citera
2019-07-15, 07:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Gärningsmannaprofiler görs bara när det inte finns någon misstänkt.
"Med hjälp av gärningsmannaprofilen kan gruppen göra en bedömning av de misstänkta som förekommer i en utredning."
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/garningsmannaprofilgruppen/
Citera
2019-07-15, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Vet någon om något speciellt eller anmärkningsvärt (av negativ art) hände någon/några av familjemedlemmarna i familjen W kring den 27 april 2018?

Förmodligen en i det närmaste omöjligt fråga att svara på, åtminstone i brådrasket, tänker jag. Det är dock en tidpunkt jag länge inte riktigt kunnat låta bli att fundera kring. Varför behåller jag för mig själv, åtminstone ett tag till.

Någonstans i mitten av april ser det ut att ha blivit finito i förhållandet mellan äldsta sonen och hans tjej. Är det kanske det du tänker på?
Bilderna på tjejen och ett antal andra motiv blev raderade på hans IG.
Jag minns bl a att en bild med tyngdlyftningsgrejer var borta, tatueringsbilden med LW:s födelsedata och alla bilder på flickvännen var väck! Sen lade han ut en profilbild med pappa UW där de såg allvarliga och bestämda ut. (Carinah78 menade att bilden var tagen vid polishuset och det är för mig obegripligt hur hen kunde se det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in