2019-07-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Varför tror du det?

Polis/åkl har väl gått ut med det?
Citera
2019-07-14, 13:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Sen det där med att de inte blev insläppta i USA. Jag har alltid hävdat min uppfattning om att nån polis, mer eller mindre sanktionerat av åkl/ansv spaningsledare, lyfte luren och i samtal med USA:s immigrationsmyndighet/-er, så bad Örebro polishus att SD inte skulle släppas in. Så tänker jag. HD hade man inget intresse av att stoppa, intressant nog.
Har det inte tidigare framförts i tråden att HD var den som inte blev insläppt pga att hon inte hade sitt visum i ordning?
Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som skrev det.
Citera
2019-07-14, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det har gått över ett år och utredarna har haft god tid på sig att utreda och intervjua personer som kan vara hypotetiska GM, men de har inte avskrivit misstanken mot MGM så antar jag att det finns en hel del på honom som vi i tråden inte har kännedom om.

Relationen med SD har ju verkligen ingredienser utöver det vanliga med tanke på att LW vigde den misstänkte, de var tidigare väldigt nära grannar, SD invigde henne i GC, de hade en otrohetshistorik, det fanns tidigare anmälningar mot SD om trakasseri och misshandel mot BO.

När jag funderar på andra möjliga GM så har det dykt upp en hel del namn och jag antar att de är noggrant kartlagda - särskilt hennes arbetskamrater och de ungdomar hon kom i kontakt med genom arbetet.
Jag kan tänka mig att LW var ett stort stöd på jobbet när en av ungdomarna blev mördad på toaletten vid Järntorget. Kanske hon och den gifte JH var ett team som kom extra nära varandra genom sitt arbete?
JH är behörig lärare och har arbetat som det i Linköping bl a under tiden det olösta dubbelmordet skedde. Jag vet att det är långskott jag spekulerar om nu, men JH påminner om den fantombild som finns på GM. Det kanske finns anledning att topsa de hörda i denna utredning fast allt pekar mot SD?

Jag tror att det är som du säger ett långskott.
Visserligen var kvinnan som blev mördad i Linköping också lärare.

Men, utan att ha följt Linköpingsmorden så tänker jag så här:

- en sådan gm som utförde dubbelmordet borde inte kunna arbeta under radarn i så många år, utan att ha på ett eller annat sätt verkat avvikande.
- om denna person JH som jobbat med LW under några år hade haft en historik av psykisk ohälsa eller annat som verkat suspekt, borde han blivit kollad, vilket han kan ha blivit hur som helst.
- att LW skulle ha haft en förbindelse med denna man, kanske någon i hennes krets känt till?
- att han skulle känna till gömman bakom planket tyder på att han borde ha varit hemma hos LW kanske mer än en gång?
- fantombilden på den misstänka killen i Linköping är konstruerad av enbart ett vittnesmål vad jag vet. Den kan vara väldigt olik den verkliga mördaren.
- det här är den mördade A-L signalement på mördaren enligt tidningen AB:
- det kan väl hända att man har hittat DNA från annan person på LW som inte kunnat kopplas direkt till mordet. Jag förmodar att man motkollat med personer i LWs krets om det finns en match och kollat dessa personer isf. Om man hade hittat främmande DNA på LW som hade kunnat binda någon till brottet och man inte hade hittat en match bland de som man redan topsat, då hade en masstopsing påbörjats.
- personligen tror jag inte att LW ska ha haft förbindelse med i stort sett varenda gift man som hon varit i närheten av. Självklart kan jag inte avfärda det utan att veta något.
Citera
2019-07-14, 13:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Jag har nog inte så livlig fantasi, läser inte in något särskilt i LWs text. Däremot är SDs inte särskilt finkänslig. Men kanske ville han redan såra LW och reducera henne till ett KK? Eller övertyga HD och resten av omgivningen om detta.

Håller med dig, kan inte heller tyda att det skulle ligga någon särskild undermening i LWs bildtext. SD kanske bara skulle vara lite skämtsam, på det lite grovkorniga sättet som inte alla alltid uppskattar. Men inte så allvarligt stötande heller, bara lite barnsligt och tramsigt.
Citera
2019-07-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Har det inte tidigare framförts i tråden att HD var den som inte blev insläppt pga att hon inte hade sitt visum i ordning?

Enligt reportage från Aftonbladet från den 1/7-18, i samband med
häktningen, så skrivs det att den misstänkte mannen nekats att
komma in i USA:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mgk8E0/haktad-som-misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Inlägg av stringfellow:

"Enligt en kontakt på UD så skickade HD in sin ESTA-ansökan
tisdag eftermiddag på väg upp till Arlanda".

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-07-14 kl. 14:28. Anledning: Tillägg av inlägg
Citera
2019-07-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det är som du säger ett långskott.
Visserligen var kvinnan som blev mördad i Linköping också lärare.

Men, utan att ha följt Linköpingsmorden så tänker jag så här:

- en sådan gm som utförde dubbelmordet borde inte kunna arbeta under radarn i så många år, utan att ha på ett eller annat sätt verkat avvikande.
- om denna person JH som jobbat med LW under några år hade haft en historik av psykisk ohälsa eller annat som verkat suspekt, borde han blivit kollad, vilket han kan ha blivit hur som helst.
- att LW skulle ha haft en förbindelse med denna man, kanske någon i hennes krets känt till?
- att han skulle känna till gömman bakom planket tyder på att han borde ha varit hemma hos LW kanske mer än en gång?
- fantombilden på den misstänka killen i Linköping är konstruerad av enbart ett vittnesmål vad jag vet. Den kan vara väldigt olik den verkliga mördaren.
- det här är den mördade A-L signalement på mördaren enligt tidningen AB:
- det kan väl hända att man har hittat DNA från annan person på LW som inte kunnat kopplas direkt till mordet. Jag förmodar att man motkollat med personer i LWs krets om det finns en match och kollat dessa personer isf. Om man hade hittat främmande DNA på LW som hade kunnat binda någon till brottet och man inte hade hittat en match bland de som man redan topsat, då hade en masstopsing påbörjats.
- personligen tror jag inte att LW ska ha haft förbindelse med i stort sett varenda gift man som hon varit i närheten av. Självklart kan jag inte avfärda det utan att veta något.

DNA från dubbelmorden i Linköping ledde polisen till en familj. Har man hittat mördaren eller hade fågeln flugit sin kos?

Jag tycker inte att fantombilden liknar den bild Honan lade upp.
Citera
2019-07-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag noterade tidigt i tråden en annan av hennes kollegor, BP, (som sedan dess dock verkar ha bytt arbetsgivare). Även han är gift.

Dessutom verkar JHå och BP känna varandra:

http://www.emnsweden.se/toppmeny/natverk/nationellakonferenser/2013.4.2869c2de141e036182310c0.html

Ni söker alltså en gift mördare?
Citera
2019-07-14, 15:13
Medlem
Citat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR/grannen-haktad-for-mord-pa-traningskompisen-lena-45

Efter att mannen släpptes på fri fot för drygt två veckor sedan reste han och kvinnan som på pappret fortfarande är hans hustru på en planerad resa till USA.

Men de kom aldrig så långt. Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem
Citera
2019-07-14, 15:23
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
/../
Inlägg av stringfellow:

"Enligt en kontakt på UD så skickade HD in sin ESTA-ansökan
tisdag eftermiddag på väg upp till Arlanda".

Man kanske inte bör ta postaren @stringfellow's ord för 100% korrekta. Hen skrev även att SD var åtalad för misshandel av BO (vilket inte stämmer) och att HD var ex(fru) till SD (vilket hon formellt inte var ännu vid den tidpunkten):

Senast redigerad av GilGrissom82 2019-07-14 kl. 15:40.
Citera
2019-07-14, 15:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
DNA från dubbelmorden i Linköping ledde polisen till en familj. Har man hittat mördaren eller hade fågeln flugit sin kos?

Nu minns jag att jag läste om den nya teknik man använt för att möjliggöra att kunna hitta en gm när man har bindande DNA från brottsplatsen, familjesökning via släktforskning där DNA har använts för att spåra släktingar.

Så man har hittat en familj i Linköpingsfallet?
Nu vet jag inte mycket om den typen av spårning, men jag har förstått att det kan ta lite mer tid än man tror. Det behöver inte vara en jättetydlig träff direkt har jag förstått.

Jag tycker möjligen att personen kan likna fantombilden till viss del.

Men jag tror att gm i Linköpingsfallet behöver vara kraftigt avvikande i sitt beteende på något sätt om det inte skulle vara ett beställningsmord. Det skulle vara mycket konstigt om en helt vanlig snubbe som utåt fungerar helt normalt, kan utbilda sig till lärare och jobba med unga och andra arbetskamrater, vara gift osv., kan ha gjort ett sådant brott och sedan leva ett vanligt liv utan att någon skulle misstänka något.

Jag tror inte att LWs arbetskamrat skulle gå under radarn för ett sådant beteende och sedan kunna arbeta fortsatt som lärare.

Men fr a skulle det vara märkligt om det skulle finnas SDs DNA (enligt Osamaj) i mängd, men inget från annan person som kan finnas i LWs krets som matchar?
Vet han om plankets gömma?
Har de haft ett förhållande i smyg så mycket att han varit där så många gånger att han vet om denna plats?
Han har också kommit vid nästan exakt samma tidpunkt som mgm velat träffa LW. Utan ett spår...Hur? I bil?

Och jag litar på MV som säger att mgm slirar på sanningen.

Jag tror att utredningen är helt rätt ute. Rätt man är misstänkt.
Det går bara inte att binda honom.
Kanske för att man förlorade 5 viktiga dygn i utredningen.
Citera
2019-07-14, 15:26
Medlem
Citat:
Trodde i min enfald att med det nya (ganska) systemet på ARN med en USA-immigrationsmyndighet på plats där, så är saken klar med att viseringen är godkänd redan innan man kliver på planet.
Annars var det väl ingen mening för Sverige att erbjuda jänkarna plats att ha kontroll förlagd på svensk mark?!
Jag minns att det fanns viss irritation över att Sverige lade sig platt (typ).

Därför är jag, än så länge, helt hundra på att båda D hade inresetillstånd när de lämnade ARN.
Att det sen ändrades under flygningen gör att jag skriver som jag gör i det du citerar.
Citera
2019-07-14, 15:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Källa? Eftersom de senaste uppgifterna visar att DNA-spåret i Linköping inte gett någon konklusiv träff till en specifik individ bland någon av de ca. 30 möjliga släktmatchningarna.

(Viktigt att det inte postas felaktiga uppgifter avseende andra mordfall här, så man inte här i LW-tråden förleds till att "spinna vidare" på en förhoppning som inte visade sig bottna i helt korrekta grunduppgifter).
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-07-14 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in