2019-07-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Självklart är det så! Det gäller för övrigt även Jimmie Åkesson, och vem som helst faktiskt. Så kom inte dessa idiotiska invändnjngar. Men när hon i så fall inte vill eller klarar av att svara på relevanta och elementära frågor, så får hon finna sig i att betraktas som imbecill.
Vem bryr sig vad du inbillar dig? Greta engagerar sig i hotet mot klimatet och du engagerar dig i det hot du tycker att Greta utgör.
2019-07-14, 15:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Enligt dig så kan hon allt, har högsta betyg i nästan samtliga ämnen, ett geni helt enkelt. Sen kan hon inte svara på frågor vad hon studerat. En vuxen måste komma och prata för Greta och säga att hon inte svarar på frågor. Själv har Greta inte mål i munnen att svara på nånting utan bara står och nickar.
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Självklart är det så! Det gäller för övrigt även Jimmie Åkesson, och vem som helst faktiskt. Så kom inte dessa idiotiska invändnjngar. Men när hon i så fall inte vill eller klarar av att svara på relevanta och elementära frågor, så får hon finna sig i att betraktas som imbecill.
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Komik på hög nivå när du försöker vända på det, "falsk obehaglig" vuxen.
Självklart får man inte ställa motfrågor som inte är enligt manus, skulle man så blir per automatik uthängd i media.

Jag tror inte att hon har några problem att svara på frågorna om det kommer från seriösa vuxna. Hon har ju gjort otaliga intervjuer med vuxna, och har klarat det bra. I t.ex Skavlan berättar hon varför hon kan så mycket om klimatet samt lär tittarna lite begrepp som används i klimatsammanhang:

https://www.svtplay.se/video/20676232/skavlan/skavlan-var-2019-intervjuerna-sasong-2-dilemma-med-ada-hegerberg

Men Greta uppfattade väl den här personen som obehaglig med illvilliga avsikter, och googlar man lite på honom så ser man att Gretas intuition var helt rätt. Hans avsikt verkar ju ha varit att sätta dit Greta. På nätet hånar han Greta.

Och självklart är det inga problem för en slipad vuxen med onda avsikter att sätta dit en 15/16-åring. Pratar man med eller debatterar med en 15/16-åring så håller man ju alltid igen lite. Men vill man knäcka en 15/16-åring så är det i regel inga problem. Lider 15/16-åringen dessutom av funktionsnedsättningar som selektiv mutism och autism så blir det ju ännu enklare.

Men endast onda människor tar det här steget.

Annars har ju Greta sagt att hon inte är någon klimatexpert. Hon säger ju bara "lyssna på forskarna!". Och då syftar hon förstås på den stora majoritet forskare som erkänns av FN, världens stater, media, facktidningar osv. Men att en 15/16-åring gör det är helt logiskt. Hon har ju levt för kort tid för att sätta sig in i precis allt, som t.ex vad klimatförnekare säger. Sånt kanske man tittar på sen, senare i livet.
2019-07-14, 15:37
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Vem bryr sig vad du inbillar dig? Greta engagerar sig i hotet mot klimatet och du engagerar dig i det hot du tycker att Greta utgör.
Greta kan inte svara på enkla frågor. Hon måste ha en vuxen som kommer på given signal och leder bort henne. Rabbla huvudstäder och läsa upp färdigskrivna manus går bra men inte att svara på en enkel fråga.
2019-07-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror inte att hon har några problem att svara på frågorna om det kommer från seriösa vuxna. Hon har ju gjort otaliga intervjuer med vuxna, och har klarat det bra. I t.ex Skavlan berättar hon varför hon kan så mycket om klimatet samt lär tittarna lite begrepp som används i klimatsammanhang:

https://www.svtplay.se/video/20676232/skavlan/skavlan-var-2019-intervjuerna-sasong-2-dilemma-med-ada-hegerberg

Men Greta uppfattade väl den här personen som obehaglig med illvilliga avsikter, och googlar man lite på honom så ser man att Gretas intuition var helt rätt. Hans avsikt verkar ju ha varit att sätta dit Greta. På nätet hånar han Greta.

Och självklart är det inga problem för en slipad vuxen med onda avsikter att sätta dit en 15/16-åring. Pratar man med eller debatterar med en 15/16-åring så håller man ju alltid igen lite. Men vill man knäcka en 15/16-åring så är det i regel inga problem. Lider 15/16-åringen dessutom av funktionsnedsättningar som selektiv mutism och autism så blir det ju ännu enklare.

Annars har ju Greta sagt att hon inte är någon klimatexpert. Hon säger ju bara "lyssna på forskarna!". Och då syftar hon förstås på den stora majoritet forskare som erkänns av FN, världens stater, media, facktidningar osv. Men att en 15/16-åring gör det är helt logiskt. Hon har ju levt för kort tid för att sätta sig in i precis allt, som t.ex vad klimatförnekare säger. Sånt kanske man tittar på sen, senare i livet.
Man ser att det hade spanat på Greta och kvinnan i orange luva, för när provokationen börjar så är både Greta och hennes vuxna vakt i kameravinkeln. De har spanat på avstånd och sett mönstret, att när Greta vill ha vuxenhjälp så tar hon av sig luvan.

Det var det värsta de hittade, men hade nog hoppats på något mer.
2019-07-14, 15:49
Medlem
Strejkar hon nu när det är sommarlov? Eller är det bara när det är gympa på schemat?
2019-07-14, 15:51
Medlem
Citat:
Greta kan inte svara på enkla frågor. Hon måste ha en vuxen som kommer på given signal och leder bort henne. Rabbla huvudstäder och läsa upp färdigskrivna manus går bra men inte att svara på en enkel fråga.
Hon behöver säkert hjälp med illvilliga vuxna. Till skillnad från normala människor kan hon inte stå där och låtsas vara intresserad och le och hyckla eftersom hon har autism.
2019-07-14, 15:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Hon har väl inga problem här?:

Om det är en seriös vuxen som frågar så går det ju helt utmärkt.

Men ja, om det kommer en illvillig vuxen med onda avsikter, då klarar hon nog inte situationen. Dels på pga hennes låga ålder och dels pga hennes asperger/selektiv mutism.
2019-07-14, 16:25
Medlem
vidrikfittanens avatar
Varför ser hon ut som ett förskolebarn när hon är 16 år?
Har det med hennes diagnos att göra?
2019-07-14, 16:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Varför ser hon ut som ett förskolebarn när hon är 16 år?
Har det med hennes diagnos att göra?

Jag tror att det helt eller delvis har med detta att göra:

Citat:
GRETA THUNBERG BLEV DEPRIMERAD OCH SLUTADE ÄTA

– När jag gick i femman gick jag in i en depression. Jag mådde väldigt dåligt, grät varje rast på toaletten och gick hem och till slut var det ingen idé att alls gå till skolan för jag skulle ändå behöva gå hem. Jag slutade också att prata och äta.

- - -

Men det var inte bara så att du åt lite mindre: du var livshotande sjuk, gick ner tio kilo och pulsen och blodtrycket visade tydliga tecken på svält. Orkar du berätta hur måltidssituationerna såg ut på den tiden?

– Jag har OCD – tvångssyndrom. Då var det väldigt starkt, nu har det nästan försvunnit helt. Jag hade väldiga måltidsrutiner, åt alltid exakt samma klockslag, exakt samma sak (ris, avokado och gnoccis) i exakt samma mängd. Det tog kanske två timmar för mig att få i mig det, för jag hade sådana tvång. Till frukost åt jag en tredjedels banan och det tog en timme.

– På senare tid har jag förstått att min kropp protesterade. Ibland när man inte själv begriper vad som händer signalerar kroppen att något är fel. Det här ledde till att jag gick ner tio kilo på bara två månader. Det är ganska mycket när man är barn och är tunn redan från början. Jag fick komma före i kön till BUP i och med att jag var livshotande sjuk och jag fick hjälp där. De gav mig antidepressiva. Flera psykologer och läkare sade att de måste lägga in mig på sjukhuset om jag inte började äta måndagen därpå. Det gjorde mig så rädd att jag bestämde mig för att försöka äta. Det var så klart en långsam och svår process, men det gick. Efter det åt jag bara så mycket så att jag precis kunde fungera. Det var fortfarande svårt, tog väldigt lång tid och jag åt samma sak varje dag i kanske tre år.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/greta-thunberg-jag-har-alltid-varit-annorlunda-/
2019-07-14, 17:00
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Hon har väl inga problem här?:

Om det är en seriös vuxen som frågar så går det ju helt utmärkt.

.
Där har hon fått frågorna i förväg
Senast redigerad av Picamagpie 2019-07-14 kl. 17:17.
2019-07-14, 17:02
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon behöver säkert hjälp med illvilliga vuxna. Till skillnad från normala människor kan hon inte stå där och låtsas vara intresserad och le och hyckla eftersom hon har autism.
Va...låtsas att vara intresserad? Hon får ju frågor om sitt ämne, sin grej.
Senast redigerad av Picamagpie 2019-07-14 kl. 17:07.
2019-07-14, 17:18
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Än en gång. Hon är sexton år och inget barn, oavsett att hon fortfarande kör med flätor. Men att det ska vara så jätteläskigt att någon frågar vad hon studerat, så får hon faktiskt finna sig i att bli till åtlöje. Mannen är verkligen inte "ond", bara för att Greta känner att hon måste ta av sig mössan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in