2019-07-08, 16:59
Medlem
ersattningsids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Får prövningstillstånd i kammarrätten om kortare straff.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...korta-straffet

då jävla skamligt . sverige i ett nötskal
Citera
2019-07-11, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Får prövningstillstånd i kammarrätten om kortare straff.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...korta-straffet

Det lär bli avslag där med... vår tvålkung får nog acceptera att han muckar hösten 2024...
Citera
2019-07-11, 10:14
Medlem
Novus4212s avatar
Jag hoppas och tror på ett avslag MEN, vid närmare eftertanke, så kan det finnas en chans att det blir nersatt trots allt.

Klämfrågan är hur rätten ser på det faktum att de inte informerade Thailand om den faktiska tiden som Kim skall sitta och som Kim sedermera då godkände.

För enligt dessa avtal så kan Kim inte sitta längre än det utdömda straffet av Thailand hur man än vrider och vänder på det.

I komplexa fall kan man däremot få sitta längre än om man hade avtjänat straffet i det land som hen sitter fängslad i men då beroendes på regler om villkorlig frigivning och liknande.

Jag håller helt och hållet med om att all rimlighet säger att det ena har inte med det andra att göra men knäckfrågan är om inte Kriminalvården sköt sig själv i foten rent juridiskts genom att inte informera om hela längden på straffet.

Det skall bli intressant att följa men jag hoppas att fanskapet får sitta full tid.
Citera
2019-07-13, 18:47
Medlem
Lavas avatar
Varför skrivs det övht om denne person? På vilket sätt är han intressant?
Citera
2019-07-13, 19:26
Medlem
mrmys avatar
Vet vi vad för brott han begått i Sverige?
Det är väll därför dom vill slå på han 3 år.
Eller är jag helt ute och hojar?
Citera
2019-07-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Hade jag varit i Kim Erissons kläder hade jag lärt mig att hälla käften och
inta en mjukare inställning till livet.
Han kommer hit från ett land som dömt honom till döden för att sedan få
det omvandlat till 36 år
Vad i helvete bråkar han om. Att sitta av den tiden som är bestämt är ju som
semester jämfört med där han satt tidigare.
Maken till fräckhet att slå mynt av en sådan bagatell.
Han skulle banne mig haft de 36 åren i svenskt fängelse istället och ängnat denna
tid att läsa VAKTORNET och Tidningen VAKNA.
Verkar vara en bortskämnd person som skulle fått stå för kostanden som vi andra fått.

Nä håll Din tjäft och visa ödmjukhet när Du valt att syssla med sådant som även
Sverige kunde haft dödsstraff för.
FY FAN - Hade jag varit domare hade sagt till honom. Ett ord från Dig och vi skickar
Dig tillbaka där Du egentligen skulle suttit

Dr L

Så sant som det var sagt!
Citera
2019-07-13, 23:48
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Varför skrivs det övht om denne person? På vilket sätt är han intressant?

De flesta svenskar som döms till långa fängelsestraff utomlands målas ju ut som offer i svens media. Reportage med intervju från fängelset om hur hemska förhållanden än. Intervju med mamma, pappa, syster etc i Sverige som "kämpar och kämpar mot myndigheterna både där och här hemma". Vet inte om det är unikt för Sverige? Hur ser andra länder på sina utlandsfängslade kriminella medborgare?
Citera
2019-07-15, 17:21
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-namn--stoppas

Citat:
Kim Eriksson Sirawan dömdes till döden i Thailand, men avtjänar sin knarkdom i Sverige.

Nu ber han om att få en särskild permission för att besöka Skatteverket – för att byta efternamn, få ett id-kort och återinvandra till sitt hemland.

Men Kriminalvården nekar hans ansökan och vill att han ska vänta i drygt en månad.

Första permisen för Kim om en månad... måste vara lite lustigt att vandra på Svenska gator igen... undrar var han väljer att röra sig...
Citera
2019-07-15, 21:01
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schavott
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-namn--stoppas

Första permisen för Kim om en månad... måste vara lite lustigt att vandra på Svenska gator igen... undrar var han väljer att röra sig...

Inget som säger att han får beviljat en permission bara för att han kan få ansöka om permission.

Stor skillnad.
Citera
2019-07-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Inget som säger att han får beviljat en permission bara för att han kan få ansöka om permission.

Stor skillnad.

Hans första permission är redan inplanerad. Han nekades särskild permission just med hänvisning till att det kunde ske på hans ordinarie.

Citat:
”Utmärkt permissionsplanering”

Kriminalvården avslog hans begäran och menade att han kan genomföra sina ärenden hos Skatteverket när han den 8 augusti, om drygt en månad, får permission.

”Anstalten bedömer även att det är en utmärkt permissionsplanering för Erikssons första permission. Erikssons ansökan om särskild permission avslås därför”, skriver Kriminalvården i beslutet.
Citera
2019-07-18, 18:56
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schavott
Hans första permission är redan inplanerad. Han nekades särskild permission just med hänvisning till att det kunde ske på hans ordinarie.

Njae.

Då hade inte KV sagt att det är en utmärkt planering för permission den 8:e då denne permission, om redan planerad, har en helt annan redan godkänd planering.
Citera
2019-07-27, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Njae.

Då hade inte KV sagt att det är en utmärkt planering för permission den 8:e då denne permission, om redan planerad, har en helt annan redan godkänd planering.

Vad yrar du om? Står i klartext i artikeln. Inget att tjafsa om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in