2019-07-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Korrekt observerat. Det här kommer skada "Sverigebilden" mer än något annat. Mer än Asssangefallet t om.

Assange-fallet finns mycket att säga om. Men glöm inte att det sista budet är att Uppsala Tingsrätt valde att INTE häkta honom. Men det säger du ingenting om när du berättar hur dåligt allt är...
Citera
2019-07-13, 17:50
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Är du medveten om att Rockys egna advokat avfärdade dessa uppgifter? Men han kanske också är en del av konspirationen?

Advokaten har inte avfärdat någonting, han undvek att svara på frågan (du kan själv ta en till kik på den artikel du läste som gav dig detta intrycket). Det advokaten gav som svar var att hans klient har behandlats "korrekt". I andra artiklar har man t om låtit anställda på fängelset uttala sig... Gissa varför, och fundera samtidigt på hur demokratiskt det är att inte låta ASAP Rocky få föra sin egen talan.

Tror du seriöst att följande samtal ägt rum?

Advokaten: - Hur känns det Rakim, efter att ha spenderat tre dagar isolerad i en bajsstinkande cell med bara en madrass på ett hårt befläckat golv och med medfångar som skriker och gapar så att du inte kunnat sova? Jag har även hört att upplevelsen fått dig att tappa aptiten. Det var ju tråkigt, du som skulle äta så mycket god mat på festivalerna du skulle besöka och underhålla med dina nya låtar.
ASAP Rocky: - Det känns som att jag har behandlats korrekt.

Ni människor som inte fattar att allt är propaganda är totalt jävla blinda!
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-07-13 kl. 17:53.
Citera
2019-07-13, 17:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angleone
Gäller samma sak en åklagare enligt dig?

Åklagaren har ”objektivitetsplikt” vilket inte försvarsadvokaten har.
Citera
2019-07-13, 18:05
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Åklagaren har ”objektivitetsplikt” vilket inte försvarsadvokaten har.

Grovt förenklat, för att inte säga felaktigt, att påstå att åklagaren representerar det objektiva och att med det implicera att försvarsadvokater representerar klientens värderingar, som om de skulle vara mer åt det subjektiva hållet.

Följande debattartikel har några år på nacken men är fortfarande aktuell:

Citat:
Om man tänker sig att straffprocessrätten är ett uttryck för statens våldsmonopol riktat mot individen, inser man ganska snart att försvararens roll är att garantera att individen inte utsätts för våld från statens sida utan stöd i lagen. Utifrån den aspekten är försvararrollen av fundamental betydelse för upprätthållandet av en demokratisk rättsstat. På försvararens axlar vilar ansvaret för att de grundläggande rättsprinciperna beaktas när staten genom åklagaren kräver att våld i form av tvångsmedel eller straff utövas mot den enskilda individen. Därför är det synnerligen allvarligt när försvararrollen numera utsätts för systematiska angrepp från åklagarmyndigheten.

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2016/nr-5-2016-argang-82/forsvarare-forena-er/
Citera
2019-07-13, 18:06
Medlem
Citat:
Skärpning, du kan ju inte hitta på vad jag har skrivit i mitt inlägg och sen ge svar på ditt eget hittepå.
Jag har inte någonstans skrivit: "häktescellen var lika stor som en vanlig fyllecell" och jämfört dem i storlek. Inte heller någon jag citerade. Jag skrev följande:

"Med tanke på hur det hela beskrivs (en madrass, ingen kontakt med omvärlden, konstant stök från andra intagna och en lucka som stängs/öppnas en gång i timmen, smutsigt med doft av avföring/urin, eventuellt fullt med flugor) kan jag faktiskt inte se skillnaden från en fyllecell (förutom att man sitter där i flera dygn! dvs det är värre)."

I övrigt består resten av ditt inlägg av nonsens och ickevärdiga antaganden utan någon källhänvisning till verkligheten såsom "han sattes säkert...".
Jag har visat upp exempel på en annan oskyldig människa som fick samma behandling som ASAP Rocky - och han sattes i en vanlig fyllecell i fem dagar efter häktningen. Det är inte ett konstigt antagande att med tanke på vad som berättades att han fått samma behandling, vilket är en form av tortyr inför domstolsprocessen.
Sen vill jag poängtera att det spelar egentligen mindre roll huruvida den tappre protagonisten tvingats genomlida denna behandling i arresten, en häktescell eller en fyllecell, eller en jävla kolonilott.
Det spelar ingen som helst roll vad man kallar rummet; det väsentliga är vad han fick genomlida. Sen råder det stor förvirring kring vad man ska kalla det han suttit i så den diskussionen ser jag som ganska värdelös, när det trots allt handlar om behandlingen och omständigheterna.

Huvudpoängen är att oskyldiga människor som bara vill vara fortsätta genomföra sina glamorösa Europeturnéer, eller vad de nu må ha för arbete, ska inte av polisen förhindras göra detta genom att sättas isolerade från omvärlden i en smutsig cell med bara en sönderpissad madrass på det hårda golvet som stinker avföring där det inte ens går att sova pga allt oväsen från andra intagna!.
Ingen oskyldig som inte är en fara för sig själva eller för andra förtjänar den behandlingen.
Om ni nu anser att jag har fel och att det är en korrekt behandling av en människa som gjort ett hjältedåd - då är det ni som vill ha ett inhumant samhälle. Det får stå för er.

Läste om "jägaren" nu och han beskrev ju bara just arresten/fyllecellen där han satt anhållen i 5 DAGAR (inte 5 dagar efter häktningen!). Han nämnde ingenting om häktet. Läs om, läs rätt! Vad jag vet så har alla häktesceller säng och alltså INTE madrass på golvet. Du som gillar käll-hänvisning kan nog hitta det överallt! Det är bara att bild-googla "häktescell" så ser du!

Du behöver inte diskutera med mig huruvida det är humant eller inte - För det har vi redan gjort, och du vet att vi tycker lika i det mesta där! Men blanda för den sakens skull inte ihop arrest/fyllecell (madrass på golvet, luktar spya och piss osv.) med häktescell (säng, ett litet bord, stol) för då blir det helt plötsligt ännu mer inhumant och hemskt...
Citera
2019-07-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Åklagaren inledde inte ens någon förundersökning angående afghanens tilltag...

Det är politik över hela situationen.
Citera
2019-07-13, 18:08
Medlem
Tankar att faktiskt nu kan 16 miljoner av skatte pengarna kan nu gå till ASAP då enligt svensk lag har man rätt till full ersättning till förlorad inkomst? Om han fälls? vill vi bråka med USA, då när folket kräver något via media måste presidenten agera? låter som svensk regering gjort bort sig och leker med våra skattepengar, då han troligen kommer frikännas efter lite omtanke. detta börjar redan bli viral borta i USA .

F . Ö sitter med popcorn och längtan hur dramat slutar, styrs vår svenska regering åter igen av USA ?
Senast redigerad av chrisbarkley 2019-07-13 kl. 18:14.
Citera
2019-07-13, 18:08
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av projectappen
Hur ser möjligheten ut att fälla negrerna för mordförsök? Tycker mig allt se minst tre flaskor (en som ASAP döljer i tröjärmen), varav samtliga smälls rakt i bakhuvet av den lille pojken. Man hör det tydligt i inledningen av videon där mordförsöket inleds.

Hoppas åklagaren får till mordförsök iaf! Vore enda rätta.

Mordförsök kan du bara glömma, chansen till att det höjs till grov misshandel igen är ett betydligt troligare scenario
Citera
2019-07-13, 18:09
Medlem
Citat:
Advokaten har inte avfärdat någonting, han undvek att svara på frågan (du kan själv ta en till kik på den artikel du läste som gav dig detta intrycket). Det advokaten gav som svar var att hans klient har behandlats "korrekt". I andra artiklar har man t om låtit anställda på fängelset uttala sig... Gissa varför, och fundera samtidigt på hur demokratiskt det är att inte låta ASAP Rocky få föra sin egen talan.

Tror du seriöst att följande samtal ägt rum?

Advokaten: - Hur känns det Rakim, efter att ha spenderat tre dagar isolerad i en bajsstinkande cell med bara en madrass på ett hårt befläckat golv och med medfångar som skriker och gapar så att du inte kunnat sova? Jag har även hört att upplevelsen fått dig att tappa aptiten. Det var ju tråkigt, du som skulle äta så mycket god mat på festivalerna du skulle besöka och underhålla med dina nya låtar.
ASAP Rocky: - Det känns som att jag har behandlats korrekt.

Ni människor som inte fattar att allt är propaganda är totalt jävla blinda!
Advokaten för sin klients talan. Och advokaten säger att Rocky behandlades korrekt i arresten och i häktet. Både i DN och SVT säger advokaten att Rocky inte känner till TMZ:s uppgifter.
Citera
2019-07-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Jävla rättsskandal rent ut sagt. Visst kan man tycka att ASAP överreagerade och får skylla sig själv till viss del, men att häkta honom och låta de tafsande och trackande afghanerna gå helt fria utan förundersökning ens är ju tamejfan helt sanslöst absurt.

Bara i Absurdistan.

#freeASAP
Afghanen är polisanmäld och ingår givetvis i förundersökningen.
Citera
2019-07-13, 18:17
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Läste om "jägaren" nu och han beskrev ju bara just arresten/fyllecellen där han satt anhållen i 5 DAGAR (inte 5 dagar efter häktningen!). Han nämnde ingenting om häktet. Läs om, läs rätt! Vad jag vet så har alla häktesceller säng och alltså INTE madrass på golvet. Du som gillar käll-hänvisning kan nog hitta det överallt! Det är bara att bild-googla "häktescell" så ser du!

Du behöver inte diskutera med mig huruvida det är humant eller inte - För det har vi redan gjort, och du vet att vi tycker lika i det mesta där! Men blanda för den sakens skull inte ihop arrest/fyllecell (madrass på golvet, luktar spya och piss osv.) med häktescell (säng, ett litet bord, stol) för då blir det helt plötsligt ännu mer inhumant och hemskt...

Jag har redan klargjort att det är mindre intressant att diskutera vad den här cellen eller arresten kallas. Skriver man fyllecell får folk en korrekt visuell bild, det är det väsentliga.
Sen tror jag inte du läser mina inlägg ordentligt för jag har redan postat en bild från en häktescell: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1210786?programid=3437

Att ASAP Rocky nu behandlas snäppet mer humant i sitt nuvarande förvar (där han iallafall har tillgång till klocka, tv, vatten, toa, med mera och även kan köpa snacks i kioskvagnen) är det inga tvivel om. Det jag debatterar för är att folk tycks ha glömt hur hemskt han hade det under sina första tre dygn. Folket gick på propagandan som SVT skrev och fick uppfattningen att det TMZ skrev var osanning när det var en korrekt återgivning.

Vi har nog vissa samstämmiga åsikter - men för att komma till kritan: menar du (ja/nej) att rapguden och gaturättviseskiparen ASAP Rocky (med entourage) inte suttit isolerad i tre dygn i en cell som kan beskrivas på det sätt som TMZ gjorde, jag gjorde och den andra oskyldigt anklagade gjort?
Citera
2019-07-13, 18:17
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Anledningen till att folk inte pratar om det är ju att hela den populistiska samhällsdebatten handlar om "hårdare tag". Folk driver på och vill verkligen att misstänkta, kriminella och dömda skall ha ett rent helvete. Dom som inte bryr sig så mycket eller är insatta nickar då och håller med, medans folk (som Du) som står för humanism rent ut sagt blir halshuggna.

Men mitt i denna häktnings-fråga, som MÅNGA sakkunniga och professionella faktiskt vill ändra, finns ju ett jätte-problem. Nämligen "omedelbarhetsprincipen" dvs att det som läggs fram under huvudförhandlingen är det som skall beaktas i bedömningen och avgörandet. En person skall rent principiellt kunna tiga eller tom erkänna under utredningens gång, för att sedan komma till Tingsrätten och neka. Detta gör att Sverige i praktiken måste häkta personer oftare och längre - Och dessutom med restriktioner. Så för att göra någonting åt häktningarna måste man nog tyvärr börja med att "städa om" i rättegångsbalken. Vilket är/kommer vara väldigt svårt eftersom, precis som du säger, man inte pratar om problemet med häktningarna i Sverige.

MEN jag vill dock göra klart att hur illa än häktningssystemet i Sverige än är, så har inte ASAP Rocky behandlats värre eller hårdare än någon annan som begärs häktad! Sedan måste jag rätta dig: Det är dom ANHÅLLNA som hamnar i arrest/fyllecell. Dom HÄKTADE hamnar givetvis i häktescell på häktet!

Sverige är världens rättsäkraste land och det finns ingen bekvämare plats med bättre mat för kriminella☝️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in