• 1
  • 2
2019-07-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarapedersen
Hej, jag har under flera års tid känt att hjärtat slår dubbelslag ibland och ”fladdrar”, de liksom fladdrar till i bröstet upp i halsgropen, slår ett extraslag sen hårt och sakta. Jag har gjort vanligt EKG 2012 samt ultraljud på hjärtat pga blåsljud (pga graviditet enligt läkare). Allt såg bra ut.. har aldrig gjort långtids EKG och därav har dom inte sett mina dubbelslag/fladdret..
nu på sistone har detta börjat komma oftare, varje dag nästintill. Oftast kommer de på kvällen när jag ligger ner och ska sova. Blir värre ibland vid inandning, och då snurrar de till i huvudet i samband med dubbelslagen/fladdret. Det kan komma flera ggr efter varandra och jag flyger upp i panik varje gång. Känner knappt av det på dagarna när jag rör på mig och är igång. Detta är jätte obehagligt och jag har svårt att sova om nätterna nu pga det, för det kommer så ofta nu varje dag.
Jag har börjat bli tröttare på dagarna, mer än normalt. Samt yr och lite mer andfådd när jag anstränger mig. Känner mig lite ”of” i huvudet. Har ständigt ett tryck över halsen/bröstet.
För några dagar sedan så sved det till i handen och svullnade pyttelite ytligt och blev sedan ett blåmärke. Sökte vård för detta men var ingen fara om svullnaden la sig och det inte händer ofta.. vet inte om detta kan ha samband med dubbelslagen..
jag har ångest och är alltid stressad i princip. Jag har tidigare haft brist på b12 men detta var 2012 och har inte kollat b12 Sen dess. Järnvärdet var bra för ett halvår sedan när de kollades. Har kollat sköldkörteln också men för länge sen och de var bra.
Min mamma har hupotyreos och henne såg man de först när de tog prov på antikropparna. Kan det ha ett samband med sköldkörteln?
Vad bör jag göra? Känns som läkaren kommer vifta bort mig om jag söker och skylla på ångesten..

Är för övrigt 24år gammal, 159cm lång och väger 52kg.

De pga stress och ångest. Jag hade samma problem och trodde att det var något fel på hjärtat. Du bör se över din livsstil, jobb, vänner, partner och allt annat.
Jag är ingen expert men tror att stress skadar kroppen och kanske sänker värderna i kroppen. Jag äter också b12 och järn.
Citera
2019-07-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Om du hade B12-brist redan som 17-åring skulle jag definitivt kolla upp det igen och även sköldkörteln på samma gång (släng med folsyra för säkerhets skull).

Angående B12: Äter du vegansk/vegetarisk kost? För om så är fallet antar jag att du är medveten om att du behöver komplettera med just B12-tillskott.

Nu tror jag inte att ovanstående är anledningen till dina hjärtproblem utan det är möjligt att de beror på ångest som du själv är inne på men det bör kontrolleras att det inte är något fysiskt först och främst så boka en tid på din VC för en genomgång. Skriv upp allt du vill fråga om så att du inte glömmer hälften när du väl är där.

En fråga till bara: Brukar du få blåmärken utan någon anledning (dvs att du slagit i något)?

När jag hade brist på b12 så hade jag även brist på folsyra och järn och hade då kraftig blodbrist, men järn vet jag att jag inte har brist på nu. Men ska kolla upp det andra.
Jag äter inte vegansk eller vegetarisk kost.
Ja jag ska boka en tid på vc på måndag.

Ja, Jag får väldigt ofta blåmärken utan anledning. Hurså?
Citera
2019-07-13, 16:37
Moderator
Citat:
Hej, jag har under flera års tid känt att hjärtat slår dubbelslag ibland och ”fladdrar”, de liksom fladdrar till i bröstet upp i halsgropen, slår ett extraslag sen hårt och sakta. Jag har gjort vanligt EKG 2012 samt ultraljud på hjärtat pga blåsljud (pga graviditet enligt läkare). Allt såg bra ut.. har aldrig gjort långtids EKG och därav har dom inte sett mina dubbelslag/fladdret..
nu på sistone har detta börjat komma oftare, varje dag nästintill. Oftast kommer de på kvällen när jag ligger ner och ska sova. Blir värre ibland vid inandning, och då snurrar de till i huvudet i samband med dubbelslagen/fladdret. Det kan komma flera ggr efter varandra och jag flyger upp i panik varje gång. Känner knappt av det på dagarna när jag rör på mig och är igång. Detta är jätte obehagligt och jag har svårt att sova om nätterna nu pga det, för det kommer så ofta nu varje dag.
Jag har börjat bli tröttare på dagarna, mer än normalt. Samt yr och lite mer andfådd när jag anstränger mig. Känner mig lite ”of” i huvudet. Har ständigt ett tryck över halsen/bröstet.
För några dagar sedan så sved det till i handen och svullnade pyttelite ytligt och blev sedan ett blåmärke. Sökte vård för detta men var ingen fara om svullnaden la sig och det inte händer ofta.. vet inte om detta kan ha samband med dubbelslagen..
jag har ångest och är alltid stressad i princip. Jag har tidigare haft brist på b12 men detta var 2012 och har inte kollat b12 Sen dess. Järnvärdet var bra för ett halvår sedan när de kollades. Har kollat sköldkörteln också men för länge sen och de var bra.
Min mamma har hupotyreos och henne såg man de först när de tog prov på antikropparna. Kan det ha ett samband med sköldkörteln?
Vad bör jag göra? Känns som läkaren kommer vifta bort mig om jag söker och skylla på ångesten..

Är för övrigt 24år gammal, 159cm lång och väger 52kg.

Du skriver att det oftast kommer när du ska sova, jobbigt att andas, hyperventilerar du efter det där? Du skriver senare att du har problem med ångest. Mycket av det du skriver låter som ångestattacker. Är du stressad och har problem med redan kan det bli värre, det är vanligt att man får panikattacker när man ska sova. Då brukar man känna att hjärtat rusar, tryck över bröstet och jobbigt att andas. Vanligt att man börjar hyperventilera (andas snabbt och djupt) vilket gör att trycket ökar och det blir jobbigare att andas, känns som att man inte får luft och sedan kan man få domningar/stickkänsla i läppar, händer m.m.

Att det snurrar till i huvudet, kommer det i samband med när du blir stressad? Andas du snabbare innan? Är det i samband med att du ändrar läge på kroppen?

Hur äter du i vanliga fall? Får du i dig bra med mat och vätska? Svårt att veta kroppsbyggnad på dig men om man är lite smalare (du väger lite) så brukar det inte vara helt ovanligt att man kan bli lite yr när man reser sig upp.

Jag tycker du ska ringa din vårdcentral och prata med dem, du kanske behöver ta lite blodprover då det kan finnas andra bakomliggande orsaker, om du inte tagit ett nytt ekg sedan 2012 kan det vara bra att göra så ingenting missas. Sedan kanske få hjälp med din stress och vardag, oavsett om det är det som är orsaken eller inte så är det inte bra att leva i stress då det tär på dig psykiskt och även fysiskt.
Citera
2019-07-13, 17:04
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
När jag hade brist på b12 så hade jag även brist på folsyra och järn och hade då kraftig blodbrist, men järn vet jag att jag inte har brist på nu. Men ska kolla upp det andra.
Jag äter inte vegansk eller vegetarisk kost.
Ja jag ska boka en tid på vc på måndag.

Ja, Jag får väldigt ofta blåmärken utan anledning. Hurså?
Tycker det är en bra idé med en allmän hälsokoll, speciellt då du tidigare haft brist av B12 och folsyra och det var så pass länge sedan det kollades. Ingen läkare skulle neka att testa i ett sådant läge.

Varför jag frågade om blåmärken är för att det KAN vara ett tecken på en lite tristare sjukdom. Jag vill inte skrämma upp dig och det kan bero på flera olika saker men en orsak som ger oförklarliga blåmärken är leukemi. Skulle det vara så så är det definitivt ingen dödsdom som många tror. Det finns flera olika typer och min mamma hade en variant i 20+ år innan hon gick bort av en helt annan anledning. Däremot kan du ju passa på att ta upp det med läkaren och se om h*n anser att du ska testas för det (helt vanligt blodprov).

Är du lite "ful" så kan du ange det som orsak när du bokar tid på VC. Mycket möjligt att de i så fall prioriterar dig så att du får en tid snabbare.

Eftersom det är möjligt (mycket, mycket större risk än att du har leukemi) att du har B12 och/eller folsyra-brist så ta inga vitamintillskott innan du tagit blodproverna. Har man (som jag) perniciös anemi (dvs B12-brist pga att jag saknar så kallad IF i magen och därför inte kan ta upp tillräckligt med B12 ur maten) så visar ju mina blodprover helt normala värden just för att jag får tillskott (själv har jag valt en spruta varannan månad istället för en daglig tablett för att jag är lat ).

Min fråga om du var vegan var för att just B12 är det enda näringsämne man inte kan få i sig tillräckligt av om man undviker alla animaliska livsmedel utan då måste man ta extra vitaminer. Dessutom tar det flera år innan levern har tömt sina reserver av B12 så en vegan som "slarvat" med att ta extra B12 kopplar sällan bristen till sin kost när den väl upptäcks.

Sen är jag till 99,5% säker på att jag har fel om dina blåmärken och att det beror på något annat så oroa dig inte - speciellt inte i förskott.

Jag upprepar dock att skriv upp alla saker du vill fråga läkaren om. När man väl är där så glömmer man bort hälften.

Sedan såg jag att du nyss fått bra råd av Elross också angående dina hjärtsymptom så de går jag inte in på. H*n är mycket bättre på den biten än vad jag är.

Lycka till!
Citera
2019-07-13, 18:14
Medlem
Det är vanligt, MEN vill man vara mer till frids ska man givetvis ta upp frågan med en doktor.
Citera
2019-07-14, 01:51
Medlem
Blaxmixs avatar
Alla människor får extraslag, vissa är mer medvetna om dem än andra bara.

Anledningen till att du känner dem oftare och oftare är mao inte pga att du får fler och fler extraslag, utan att du blir mer och mer medveten om dem.

Jag har under panikattacker upplevt att varannat slag är extraslag under 5-10 minuter och jag lever fortfarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in