2019-07-13, 12:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Och samtidigt så ser jag hur jänkarna hyllar hur den svenska självförsvarslagen fungerar då den amerikanska är så in åt helvete överdriven genom hela "Stand your ground" biten som indirekt ger dig rätten att mörda människor så länge du kan ursäkta att du kände dig livshotad

Svensk nödvärnsrätt inkluderar också dödligt våld. ”Putativt nödvärn” likaså.

Ovanstående praktiseras också i genomsnitt någon gång per år.
Citera
2019-07-13, 12:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Svensk nödvärnsrätt inkluderar också dödligt våld. ”Putativt nödvärn” likaså.

Ovanstående praktiseras också i genomsnitt någon gång per år.

Absolut men så som jag har förstått det så är "Stand your ground" betydligt slappare än den svenska lagen
Citera
2019-07-13, 13:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Han som du beskriver är livvakten och han är inte misstänkt för något brott längre utan tryggt hemma i USA. Men när hans chef ASAP är fången nu är frågan om svenska staten är skyldig att betala livvaktens lön? Det är ju inte livvaktens fel att hans chef gör bort sig.

Någon sådan skyldighet finns givetvis inte.
Citera
2019-07-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Brott måste väl ha begåtts för att folk ska hållas häktade? Enda brottet som skulle kunna begåtts i svensk hänsyn är väl att afghanerna stördes i sina pojkstreck i att slå kvinnors rumpor men det trumfar knappast rasiststämpeln.
Sedan kommer det här spridas till al sharpton etc etc, svenska sk rättsväsende kommer lägga sig platt på noll sekunder

Ja, det är ju fantastiskt att du sitter här på Flashback och har sådan insyn och kunskap i målet - Medans både åklagare, Tingsrätt, Hovrätt och Högsta Domstolen totalt missat att något brott överhuvudtaget inte föreligger. Jag tycker du skall ringa dom nu, så dom kan korrigera sitt misstag...
Citera
2019-07-13, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, det är ju fantastiskt att du sitter här på Flashback och har sådan insyn och kunskap i målet - Medans både åklagare, Tingsrätt, Hovrätt och Högsta Domstolen totalt missat att något brott överhuvudtaget inte föreligger. Jag tycker du skall ringa dom nu, så dom kan korrigera sitt misstag...

"Brott måste väl ha begåtts för att folk ska hållas häktade?" också.. jösses. jaja.
Citera
2019-07-13, 13:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Nu är det absolut möjligt att ASAP släpps när dessa 2 veckor gått. Men hur menar du att det inte finns juridiska skäl att hålla honom fortsatt häktad?

Utifrån vilka grunder menar du att flyktrisken minskat?
Citera
2019-07-13, 13:12
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sverige har rätt liten nytta av att veta var Rakim är när han inte är i Vår jurisdiktion.

Jag tänker lite själv hur jag skulle göra om jag var hemma i Sverige och USA skulle villa att jag kom tillbaka för att eventuellt sitta två år i fängelse... skulle jag åka? Skulle jag stanna hemma?

ASAP Rocky med entourage skulle befinna sig i EU under hela juli, inklusive andra nordiska länder. Att vara i ett annat EU-land är inte detsamma som att befinna sig på en annan kontinent, det förstår du väl själv. Dessutom finns utlämningsavtal inom norden/EU och Flacko har även en planerad spelning i vårt grannland Finland i mitten av augusti.

Angående ditt exempel tycker jag du borde åka. Don't do the crime if you can't do the time.
Undantaget vore ifall du blivit oskyldigt anklagad, såsom ASAP Rocky med entourage.
I världens ögon har Flacko inte begått något brott. Det är bara i Sverige som vi tycker att det ens behövs en rättegång därför att BO tillskrivs särskilt värde som tillhörandes regeringens utvalda folk.
Det i sig är sjukt, att en människa tar sig friheter att göra vad som helst som faller denne in men så fort den stöter på patrull så blir det polisanmälan.
Det är rent rättsvidrigt att polisen i det här fallet agerat för att plocka bort de som skipar gaturättvisa och låtit "gatorna andas". Det är nästan så man kan tro att staten vill att det offentliga rummet ska förbli otryggt eftersom de som härjar och trakasserar får vara kvar och de som försöker sätta stopp för det spärras in. Detta måste förändras!
Citera
2019-07-13, 13:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Vill påminna om att folkhjälten Flacko är MGM.
Sen har jag redan gett dig källan flera gånger samt flertalet källor som intygar att det är ett standardförfarande som används för att bryta ner de häktade innan domstolsprocessen i Sverige.

Här kommer källan igen:

"For the first 72 hours, ASAP Rocky was kept in a custody cell. Since then he has been moved to a detention centre."

Från denna artikel: SVT: ASAP Rocky denies being held under inhumane conditions

Till er som inte läste artikeln ordentligt : det är en beställd propagandaartikel som endast syftar till att skifta fokus från Sveriges häktningsförhållanden. Det är skrämmande att ni gått på den och gjort er lustiga över den tappre gatufridsskiparens behandling.
Läste ni ens artikeln?
Trots rubriken får ASAP Rocky själv aldrig komma till tals. Den enda som uttalar sig är advokaten som säger att hans klient behandlats "korrekt". I andra artiklar är det fängelsechefen som uttalar sig. Är ni så naiva att ni inte fattar att det är statspropaganda? Tror ni själva att ASAP Rocky, eller vem som helst egentligen, skulle beskriva den vidriga behandling han fått som "korrekt"?
ASAP Rocky med entourage har behandlats människoovärdigt.
Jag personligen tycker att som oskyldig ska man inte bli utsatt för detta!

Att som oskyldigt anklagad bli instängd i en betongcell i 72 timmar med bara en tunn madrass och en filt på golvet - inget fönster, det stinker avföring trots att det saknas toalett, vakterna som bankar på dörren en gång i timmen och styr enda ljusskällan efter eget bevåg; folk som gapar, skriker och kastar bajs i andra celler runtom så att man inte kan sova, och kanske värst av allt: total isolering från omvärlden under dessa tre dygn!

Det är totalt inhumant att behandla oskyldiga så i mina ögon!

Vad är det för källor du hänvisar till då du talar om oskyldigt inspärrade? Du vet kanske att Flacko är skyldig och sitter där han sitter av en anledning?
Citera
2019-07-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Du får hålla dig till saken. Det här var inte något fyllebråk i korv kön.

Dom här skäggbarnen provocerar och vill eskalera genom att följa efter och fortsätta gapa och bete sig hotfullt. Asap och hans vänner försöker hela tiden gå där ifrån.

Hur många människor bor i USA? Tror du att alla som står i en korv kö där skjuter alla som tränger sig eller vill boxas?

Folk har som regel mer vett än så. Är man dessutom inte helt sönder curlad som barn, och har lite pondus, så kan man stå upp för sig själv utan att skjuta någon.

Alla i staterna vet vad konsekvenserna blir om man drar ett vapen. Det slutar aldrig på något bra sätt. Det är det som är hela grejen med deras vapen lagar. Om du försöker misshandla mig, råna mig osv då är det väldigt sannolikt att du kan bli skjuten. Det är liksom spelreglerna.

Vill man inte bli skjuten, var trevlig. Råna inte eller misshandla människor.

Apropå att "hålla sig till saken"....Du skriver "Begår man BROTT och framförallt då VÅLDSBROTT, ska man veta att det kan innebära en kula i ryggen" - Då frågar jag dig om ett fyllebråk eftersom det både är ett brott och våldsbrott (och Du får gärna svara...)

Sedan behöver du ju inte "köra ned dig i USA så du blir alldeles förblindad" - Där har dom ju en helt annan kultur OCH FRAMFÖRALLT helt andra vapenlagar.
Citera
2019-07-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Utifrån vilka grunder menar du att flyktrisken minskat?

Det menar/tror jag inte nödvändigtvis. Läser du inlägget jag svarade på, märker du att jag argumenterar för att det absolut finns skäl att hålla kvar ASAP Rocky i häkte. Och nu när hela hans turne ställts in är ju egentligen flyktfaran ännu större. Jag säger bara att åklagaren KAN släppa honom, om han anser det icke nödvändigt att kvarhålla honom i häkte.
Senast redigerad av Haaaaag 2019-07-13 kl. 13:25.
Citera
2019-07-13, 13:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
ASAP Rocky med entourage skulle befinna sig i EU under hela juli, inklusive andra nordiska länder. Att vara i ett annat EU-land är inte detsamma som att befinna sig på en annan kontinent, det förstår du väl själv. Dessutom finns utlämningsavtal inom norden/EU och Flacko har även en planerad spelning i vårt grannland Finland i mitten av augusti.

Angående ditt exempel tycker jag du borde åka. Don't do the crime if you can't do the time.
Undantaget vore ifall du blivit oskyldigt anklagad, såsom ASAP Rocky med entourage.
I världens ögon har Flacko inte begått något brott. Det är bara i Sverige som vi tycker att det ens behövs en rättegång därför att BO tillskrivs särskilt värde som tillhörandes regeringens utvalda folk.
Det i sig är sjukt, att en människa tar sig friheter att göra vad som helst som faller denne in men så fort den stöter på patrull så blir det polisanmälan.
Det är rent rättsvidrigt att polisen i det här fallet agerat för att plocka bort de som skipar gaturättvisa och låtit "gatorna andas". Det är nästan så man kan tro att staten vill att det offentliga rummet ska förbli otryggt eftersom de som härjar och trakasserar får vara kvar och de som försöker sätta stopp för det spärras in. Detta måste förändras!
Jag skulle också tyckt att du skulle åkt, men själv skulle jag låtit bli.

Han har även spelning i ryssland och kan ju när som helst lämna EU. Dessutom är det inte självklart att alla länder lämnar ut honom.

Vidare så är han misstänkt, så att säga att han är oskyldig är lite tidigt. Dessutom så är jag helt säker på att han kommer dömas och då är han ju knappast oskyldig.

Jag påstår att alla med lite fart mellan öronen förstår flyktrisken, egentligen. Jag tror dessutom alla i princip förstår misstanken om misshandel också.
Citera
2019-07-13, 13:23
Medlem
Citat:
Fortsätt feberdrömma om att vi har ett icke havererat rättssystem du, tillslut blir det säääkert sant.

Citat:
Ursprungligen postat av farfar
"Brott måste väl ha begåtts för att folk ska hållas häktade?" också.. jösses. jaja.
Ah oops ja mitt fel där.
Är ju Sverige det handlar om, man behöver ju inte begå brott för att gripas och dömas så varför skulle häktning eller som hör fortsättas hållas häktade.
Helt o hållet på mig här, jag som glömde vilket land det handlar om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in