2019-07-12, 09:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
3. Jag vänder mig kritisk till underlaget samt antalet. Exempelvis svarar 3 procent att de har Göteborg som favoritlag i Stockholms län vilket kan jämföras med Djurgårdens 15 procent. Skull vi alltså ha 18000 en match oss emellan borde Göteborg vara en femtedel som enbart bor i Stockholm. Redan där är jag kritisk till att enbart intervjua så få på ett väldigt stort basis och lägga det som fakta.

Just att vi alltid får procent överallt är dock inget konstigt, unga må tycka det är udda men framgångarna från 70-talets champagnefotboll, via 80- och 90-talets europaframgångar gör att mängder med folk från hela riket fortfarande sympatiserar med oss.

Att folk "håller på ett lag" innebär inte att folk går på matcher dock. Bara att kolla på alla fåtöljfans till diverse tv-lag.
Citera
2019-07-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Väldigt dåligt utförd undersökning, beställd av vraken men ledande frågor.

”Dock är Djurgården störst i Stockholm. 63 procent av deras supportrar är stockholmare medan 61 procent av AIK:s fansskara är hemmahörande i Stockholm och 52 procent av Bajens bor eller kommer ifrån huvudstaden.”

https://nyheter24.se/sport/fotboll/allsvenskan/751967-har-ar-sanningen-om-stockholmssupportrarna
Hur fan är "Vilket är ditt favoritlag" en ledande fråga?
Citera
2019-07-12, 11:42
Medlem
Citat:
1. Artikeln man tog med den totala andelen sympatisörer mellan de olika lagen. Att man får procenten 17, 15 och 15 mellan Stockholmslagen på 2000 personer visar absolut ingenting eftersom det kan bli helt tvärtom om man ringer ett antal tusen till.
Du har aldrig läst statistik va?
Senast redigerad av Tiddlywank 2019-07-12 kl. 11:46.
Citera
2019-07-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank

Vinklade frågor, plockade ur sitt sammanhang.

Du kan få Novus att cherrypicka frågor/svar som visar att Sirius är populärast i Söderort.

Bönder!
Citera
2019-07-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank

Inte på universitetsnivå, men du får gärna fylla i dina kunskaper för du tillför inte så mycket med det där .
Senast redigerad av Theken1891 2019-07-12 kl. 13:51.
Citera
2019-07-12, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Just att vi alltid får procent överallt är dock inget konstigt, unga må tycka det är udda men framgångarna från 70-talets champagnefotboll, via 80- och 90-talets europaframgångar gör att mängder med folk från hela riket fortfarande sympatiserar med oss.

Att folk "håller på ett lag" innebär inte att folk går på matcher dock. Bara att kolla på alla fåtöljfans till diverse tv-lag.

Räknade även in det men kanske är en stor skala övre medelåldersmän i Stockholm som håller på er än vad jag förväntade mig.
Citera
2019-07-12, 15:07
Medlem
simonvps avatar
Fullständigt briljanta snyftinlägg här och på twitter från gårdare och gnagare. Är väl inget som helst chockerande med utfallet?
Citera
2019-07-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Fullständigt briljanta snyftinlägg här och på twitter från gårdare och gnagare. Är väl inget som helst chockerande med utfallet?
Tvillingar gillar inte att få det på papper att man har fel.

Att en undersökning på 2000 pers inte är klockren håller jag med om men det är åtminstone en faktabelagd undersökning som vi stödjer oss mot. Jämfört med andra klubbar som stödjer sig mot forumsanningar och "magkänslor".
Citera
2019-07-12, 20:13
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Inte på universitetsnivå, men du får gärna fylla i dina kunskaper för du tillför inte så mycket med det där .

I samhällsvetenskaplig forskning brukar svarsvolatiliteten dämpas markant när man når upp till ca 1 000 respondenter. Att ha runt 2 000 respondenter är oerhört vanligt även när man ska ha ett tvärsnitt av hela svenska befolkningen, jfr: partisympatiundersökningar som också brukar ligga på runt 2 000 respondenter.

Naturligtvis kan man istället ha synpunkter på urvalet (självregistrerad panel). Men jag kan inte se varför en sådan panel just skulle ha en bias till Hammarby av alla lag..?

Som sagt, alla tre lag är jämnstora vilket måste vara snudd på unikt i Europa. Att vi är klart större i söderort kan inte vara någon överraskning?
Citera
2019-07-12, 22:49
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Vinklade frågor, plockade ur sitt sammanhang.

Du kan få Novus att cherrypicka frågor/svar som visar att Sirius är populärast i Söderort.

Bönder!
Så är det. Enligt min egna undersökning är DIF störst på nätet. Grattis!
Citera
2019-07-13, 04:21
Medlem
OleYellers avatar
Enligt min erfarenhet är alltid idioter i majoritet. Change my mind.

Varför vill alla så gärna vara på mainstreamtåget..?
Citera
2019-07-13, 04:40
Medlem
Tl:dr; Genom undersökningen kan vi konstatera att alla Stockholmslag är ungefär lika stora när det kommer till sympatisörer. När det kommer till kritan är förstås publikantal per match betydligt viktigare och där har Hammarby haft en rätt klar dominans de senaste fem åren. Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in