2019-07-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Det vet vi inte eftersom morsan blev arg och inte ville svara.
Troligen saknade de inte pengar alls till hyran utan försökte få lite extra på swish.

Kan du förklara för mej hur jewles har råd att gå och fixa sina tänder två gånger den här veckan om dom inte sparar eller använder dom pengar dom fick till hyran av swishen för det kostar väll typ 400kr per gång för henne och det är 800kr som dom då inte har dom har så låginkomst
Ovasett om det skulle kosta henne 200kr och det blir 400kr så är det forfarande 400kr dom inte har då ska det gå till mat.
Citera
2019-07-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dontholdyourbreath
Kan du förklara för mej hur jewles har råd att gå och fixa sina tänder två gånger den här veckan om dom inte sparar eller använder dom pengar dom fick till hyran av swishen för det kostar väll typ 400kr per gång för henne och det är 800kr som dom då inte har dom har så låginkomst
Ovasett om det skulle kosta henne 200kr och det blir 400kr så är det forfarande 400kr dom inte har då ska det gå till mat.

Varför ska jag svara dig på det för? Är ju du som hängt upp dig och skriver konstiga inlägg om summor?

De tigger pengar. Vad de sen gör med pengarna skiter jag faktiskt i om de börjar sköta skatten. Det är det enda jag brytt mig om gällande deras ekonomi eftersom de själva erkände att de inte betalade skatt.
Citera
2019-07-12, 18:17
Medlem
Citat:

Hon har gult kort som det kallas, eller tandvårdintyg. Tandvården hon får nu går på högkostnadsskyddet för vård, vilket alltså betyder en kostnad på 300:- per gång upp till 1200:- sedan 0:- under en 12 månaders period.
Citera
2019-07-12, 18:26
Medlem
Citat:

Hon sa ju själv att hon har tandvårdsstöd i och med sin Asperger.
Citera
2019-07-12, 19:25
Medlem
Live now. Issy speculated if his dad might be mentally ill, which could be the reason Issy is struggling. We will know his new name in a few weeks.
Citera
2019-07-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frassex
ja men första gången de la upp en video om hur de va fattiga fick de en stor kick i visningar och ca 35 tusen prenumeranter. De lade upp några videos me höga visningar. Folk swischade också mycket. De fick ihop ganska mycket pengar. Dock har dom ju inte lika mycket pengar nu eftersom de brände ju allt på saker.
Du verkar inte förstå att problemet med instabil ekonomi är just att den är instabil. Det är inget som löses genom att tillfälligt "inte köpa saker". För en medelklassare kan det vara ett sätt att spara pengar på, men om man inte har något sparkapital alls och dessutom skulder inom familjen fungerar det inte likadant och finns fler saker att ta hänsyn till.
Citat:
Är ganska säker, frågar man vem som helst i Sorsele säger de samma.
Tänk dig de fick väldigt mycket support av stora youtubers och fans. Mycket mer ön hade de får nu. De är inte direkt sparsam personer. De lägger allt på dricka och sånt inom en kort period av några månader max. Sen är de pank igen
"Frågar man vem som helst i Sorsele". Alltså. Dina argument är icke-argument, då det bara är du som påstår massa saker utan att backa upp det. För det första tvivlar jag på att du känner varje person i Sorsele - det bor väl ändå ett par tusen där? För det andra tvivlar jag på att alla som bor där vet vilka dessa personer är. Om jag skulle åka till Sorsele och fråga första bästa person "hallå, stämmer det att J&I handlat läsk för 2000-3000 kr per dag?", tror du själv att den skulle varken kunna bekräfta eller dementera det då? Att du känner till dem är ju för att du förmodligen är i samma ålder som barnet - särskilt med tanke på att du skrev att du kände den som lagt ut klippet eller dylikt (som var någon i skolklassen i Sorsele?). Detta är absolut inte detsamma som att "alla" där har samma kännedom om personerna.
Citat:
Max 2000 per dag, man såg gubben på affärn typ 3 ggr om dan handlades för typ ca 500 kr. Sen såg man han gåendes med en shoppingvagn hem full me grejer. De låter inte rimligt, och ja förstår ju de inte själv. Men ja vet bara va ja sett.
Nu ändrar du ju vad du berättat? Först skrev du "mellan 2000 och 3000 per dag", nu är det plötsligt "max 2000 per dag"? Detta ökar knappast din trovärdighet.

Som tidigare skribenter skrivit: Du verkar inte alls ha någon uppfattning om hur mycket 60.000-90.000:- på mat/godis/läsk skulle vara. Låt säga att de - som du först skrev - köpte läsk och godis för pengarna. Låt oss göra ett räkneexempel: För enkelhetena skull, vi säger att en 2 liters läskflaska kostar 15 kronor. Detta skulle innebära att de köpte 133-200 stycken 2-litersflaskor läsk. Per dag. Enligt dig. Detta skulle alltså morfarn och dom släpat hem i sin "dramaten"-vagn, tre gånger per dag? Dvs 44-66 flaskor per gång. Detta skulle alltså väga ungefär 90-135 kg. Och allt skulle ju naturligtvis dessutom _få plats_ i deras lilla rullvagn. Om det vore sant vore det ju makalöst - både deras förmåga att konsumera läsk och deras fysiska styrka. Men ärligt talat: Hahaha, ge dig!

Om detta nu är ett rykte som funnits bör du ju - om du är vuxen och således tillåten att vara medlem på flashback, vilket jag betvivlar - haft förmåga till källkritik. Men då du förmodligen inte gått ut grundskolan än är det en sak du bör passa på att lära dig under kvarstående tid där.
Citera
2019-07-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ja det gjorde hon. Det var innan youtube. Hon bytte adress, vägrade ge adress och kontaktuppgifter annat än mail där hon bad om pengar men inte svarade på mail hon fick.
Hon gav ingen information om Issy.
Han var tvungen att gå via hennes bror som sa vad han visste.
Citat:
Ursprungligen postat av vigilante99
Texting her grandmother is she dead yet? NEVER HAPPENED, And i have never called her brother either!!!!
Okej. Så har vederbörande eller har inte vederbörande kontaktat brodern?
Citera
2019-07-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Okej. Så har vederbörande eller har inte vederbörande kontaktat brodern?

Under ed säger han att han gjort det. Efter de varit i Australien. Det var dock 2010.
Citera
2019-07-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Thats just the point, he know he has a sister, bur now brother. I feel it can be a bit hard on him. 8 year, maybe not knowing a person just can change a gender.
Fast å andra sidan: Barn brukar också ha lättare för att ta till sig förändringar, då deras världsbild är under uppbyggnad. Så att ett barn skulle kunna ta in att "vi trodde förut att min bror var min syster" behöver inte vara så komplicerat. Ibland har man fel, ibland vet man inte allt, ibland förändras saker. Man behöver inte greppa allt om genusteori och trans för att förstå att personer kan förändras, så att säga.
Citera
2019-07-12, 19:55
Medlem
Citat:
Under ed säger han att han gjort det. Efter de varit i Australien. Det var dock 2010.
Då är det ju otroligt lustigt att han nu sitter och säger att han "aldrig kontaktat hennes bror!!!!!", eller?

Missar jag nåt eller går logiken inte ihop här?
Citera
2019-07-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Då är det ju otroligt lustigt att han nu sitter och säger att han "aldrig kontaktat hennes bror!!!!!", eller?

Missar jag nåt eller går logiken inte ihop här?

Varför frågar du mig det? Vet inte var i tråden du citerar han ifrån. Det kanske är efter mormorns död han menar?
Citera
2019-07-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegardig
Alla dom som du tog upp är tabu. allefall i thailand "ladyboy" det funkar inte att bara byta för man känner som annat jag känner mig som en 9 åring men betyder det jag är det? nej? är kön viktigare en ålder?
Vad du missar är att förstå att det är olika historiska, politiska och sociala processer som lett fram till var vi är idag, vad som är accepterat och vad som inte är det. Det är ju inget som har uppstått ur tomma intet, utan är en del av en förhandling som ständigt pågår. Så att ens försöka jämföra "kön och ålder" är totalt irrelevant då den historiska kontexten skiljer sig åt.

För övrigt var det ju någon i Holland förra (eller förrförra?) året som ville byta juridisk ålder, och sänka sin ålder med 20 år, vilket nekades i högsta domstolen. Däremot är det ju möjligt att byta juridiskt kön i flera västerländska länder bland annat, i vissa länder finns det ju dessutom ett "genus x" som är genusneutralt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in