2019-07-12, 16:15
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Den enda ”trösten” är väl att han inte
behövde hitta LW mördad i hemmet.

Och att det inte var något av hennes
barn som hittade henne vid planket.
Det hade inte varit konstigt om de gått
runt i närområdet och letat efter henne.
Om de kände till planket som mötesplats
eller genväg över motorvägen så är
det inte otroligt att de skulle ha letat
där.

Vem/vilka som hittade Lena har väl inte framkommit i tråden? Det kan ju vara så illa att det var hennes barn som hittade henne. Någon som vet?
Citera
2019-07-12, 16:18
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att hon är sur/arg/ ledsen/förbannad, på UW och LW råder det ingen tvekan om.

Att hennes målsättning skulle vara att skada barnen på något vis tycker jag
är mera tveksamt, tror att hennes huvudsakliga avsikt är att
kritisera UWs och LWs fostran och omhändertagande av barnen.

När skrev hon sitt senaste inlägg före mordet?

Tänker du ringa TR i dag?
Jag beställer dagboksbladet i eftermiddag om jag hinner, vilket inte är givet.

Minns inte riktigt, men har för mig att det var i mars -18.

Har inte haft möjlighet att ringa idag, men hade inte heller tänkt det eftersom jag blev rådd av killen på Roteln att höra av mig i början på nästa vecka.
(Du lägger väl ut info i tråden om du får svar innan mig? )
Citera
2019-07-12, 16:30
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag tror att han blev Skäligen Misstänkt samtidigt som han blev anhållen.
Sedan antar jag att Åsa H behöll misstankegraden för att nyttja dom tvångsåtgärder
som finns tillgängliga.
Min gissning är att man buggade hans bil innan han släpptes iväg.

Man behövde nog bara viska flykt för att media skulle ta till sig det.

Sedan meddelades USA om att han va på väg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR/grannen-haktad-for-mord-pa-traningskompisen-lena-45

Tycker det är ganska intressant att han blev anhållen så tidigt i utredningen.
Vid den tidpunkten viste man sannolikt inte om LW fått ett psykbryt å
sprungit till skogs, eller överhuvudtaget vad som hade hänt.

Det känns ju ganska sannolikt att han har blivit utpekad, undrar av vem ,
förmodligen av någon som enligt uppgift i tråden skulle ha ringt upp honom, hm, hm
.

Som alltid intressanta tankar av dig CarlJanne, tack.

Det först fetade:
När Tr avslog ÅKs vilja att på otillräckliga grunder få SD häktad på sannolika skäl så var TRs så var den lägre misstankegraden "skäligen misstänkt " en generös eftergift av rätten för att ge ÅK möjlighet att belägga SD och & med omfattande tvångsåtgärder (som CarlJanne påpekar) för att kunna återkomma med det enda bevisvärde som behövs för sannolika. Hur ÅK förvaltade dom 14 månader för att ånyo övertyga rätten om att hennes magkänsla var rätt har vi svaret på. Det är/var inte bara bilen som är/var under övervakning.

Skäligen misstänkt är ett måste för poliserna för att få rätt att tillgripa dom avancerade tvångsåtgärder SD och & under lång tid är/var belagd med. (Dom kanske gett upp nu?)

Det andra fetade.
SD var färdigpaketerad gärningsman färdig för leverans redan vid första förhöret på morgonen i LWs bostad.
Förutsätter att UW och Noa var strängt medvetna om det fleråriga vätskeutbytet mellan LW och SD. Mycket talar för att dom också visste att LW förgäves försökt få SD dömd för misshandel. Anmälan om att SD vågade säga nej till kaffe och bulla en måndagskväll kl 23:30 togs upp av polis samma natt hemma vid LWs köksbord. I vrede över att SD sagt nej till henne ringde LW polisen som anlände direkt när hon kom hem.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-12 kl. 17:25.
Citera
2019-07-12, 16:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Minns inte riktigt, men har för mig att det var i mars -18.

Har inte haft möjlighet att ringa idag, men hade inte heller tänkt det eftersom jag blev rådd av killen på Roteln att höra av mig i början på nästa vecka.
(Du lägger väl ut info i tråden om du får svar innan mig? )
Det är väl bevisningen man fortfarande väntar på:
– Det tar ytterligare en tid innan vi får svar därifrån. Senast nu under måndagen var vi i kontakt med dem och fick veta att vi kan få besked tidigast om en vecka. Det kan i värsta fall dröja flera veckor.
https://theworldnews.net/se-news/annu-inga-svar-fran-nfc-om-lena-wesstrom-det-kan-i-varsta-fall-droja-flera-veckor
Citera
2019-07-12, 17:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Att hon är sur/arg/ ledsen/förbannad, på UW och LW råder det ingen tvekan om.

Att hennes målsättning skulle vara att skada barnen på något vis tycker jag
är mera tveksamt, tror att hennes huvudsakliga avsikt är att
kritisera UWs och LWs fostran och omhändertagande av barnen.

När skrev hon sitt senaste inlägg före mordet?

Tänker du ringa TR i dag?
Jag beställer dagboksbladet i eftermiddag om jag hinner, vilket inte är givet.
Hade varit ännu surare om den jag varit gift var så feg att han gjort slut över mailen.
Lägg till det att på nära håll se dom då små barnen genom sitt utagerande förgäves skrika på hjälp för döva öron.
MH var den sundaste i den dysfunktionella konstellationen, UW-LW-MH
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-07-12 kl. 17:19.
Citera
2019-07-12, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I Kalamarksfallet verkar man ha väntat några dagar med att efterlysa den misstänkte tills man var säker på att han hade kommit iväg på sin planerade utlandsresa. Sedan kunde man gå ut i media med att han hade flytt, och efterlysa honom via Interpol. Flykten utomlands användes sedan av åklagaren som bevis i rättegången. Att resan var planerad kände åklagaren till, men det höll han tyst om.

Kan det ha handlat om något liknande här, att man för en kort tid "släppte" misstankarna mot SD för att låta honom göra resan till USA? Kanske ringde man också och tipsade USA om att han var på väg, och kunde sedan i samarbete med Aftonbladet bygga upp den här bilden av den flyende mördaren som dessutom hade nekats inresetillstånd.

I tidningarna står det att SD blev skäligen misstänkt redan den 15/5, dvs. samma dag som anmälan om LW:s försvinnande gjordes. Sedan står det att man inte hade någon misstänkt den 17/5, och sedan var han alltså misstänkt igen.
Det jag fetat har redan från början varit min uppfattning.
Det kan ju knappast varit en flykt till USA i panik, eftersom biljetterna knappast köptes natten/morgonen 14-15 maj 2018. Det där köptillfället har Polisen naturligtvis kläm på.
Var det inte också så att HD hade en tid innan skrivit nåt om att hon skulle ta med en maskot (nåt GC-bling) på resan. Så gör man väl knappast om man planerar mörda LW kvällen innan avresa? (eller var det onsdag 16e de reste?)

Sen det där med att de inte blev insläppta i USA. Jag har alltid hävdat min uppfattning om att nån polis, mer eller mindre sanktionerat av åkl/ansv spaningsledare, lyfte luren och i samtal med USA:s immigrationsmyndighet/-er, så bad Örebro polishus att SD inte skulle släppas in. Så tänker jag. HD hade man inget intresse av att stoppa, intressant nog.

Ja, SD blev 'skäligen misstänkt' på tisdagen den 15 och blev samma dag anhållen under ett par (några?) timmar. Den tiden använde säkert Polisen till att vidta bl a elektroniska åtgärder. Buggning av både bil och bostad, plus tömning av mobil, beslagta dator/-er. Och den där husrannsakan ovanpå det.
Men så avskrevs alltså samma dag den 'skäliga misstanken'? Det hade väl förstås sett konstigt ut att släppa iväg en person misstänkt för människorov? Tänk om SD höll LW inlåst? Utan mat och vatten?
Detta scenario måste Örebropolisen haft klart för sig, men ändå släpptes han iväg!
Förklara gärna det märkliga polisbeslutet för mig någon, tack!
Senast redigerad av Carinah78 2019-07-12 kl. 17:32.
Citera
2019-07-12, 17:22
Medlem
Citat:
Vem/vilka som hittade Lena har väl inte framkommit i tråden? Det kan ju vara så illa att det var hennes barn som hittade henne. Någon som vet?
Tror jag inte alls på.
Minns jag inte fel fanns det en bild från FP publicerad där två unga killar syns lite i bakgrunden. Lär väl knappst vara en W:are nån av dem? Borde omgående i så fall tagits omhand och avförts från platsen.

Det behöver iofs inte med säkerhet vara "fyndgossarna", de där två på bilden. Kan ju vara 2018 års version av Kalle Blomqvistare som snsbba som vesslor slöt upp på platsen.
Citera
2019-07-12, 17:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror att han blev Skäligen Misstänkt samtidigt som han blev anhållen.
Sedan antar jag att Åsa H behöll misstankegraden för att nyttja dom tvångsåtgärder
som finns tillgängliga.
Min gissning är att man buggade hans bil innan han släpptes iväg.
Man behövde nog bara viska flykt för att media skulle ta till sig det.

Sedan meddelades USA om att han va på väg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR/grannen-haktad-for-mord-pa-traningskompisen-lena-45

Tycker det är ganska intressant att han blev anhållen så tidigt i utredningen.
Vid den tidpunkten viste man sannolikt inte om LW fått ett psykbryt å
sprungit till skogs, eller överhuvudtaget vad som hade hänt.

Det känns ju ganska sannolikt att han har blivit utpekad, undrar av vem ,
förmodligen av någon som enligt uppgift i tråden skulle ha ringt upp honom, hm, hm.

Jag funderar på hur du skulle ha gjort om det var din dotter, vän eller ditt ex och du visste att hon hade anmält honom x 2?

Nu kanske du tänker att det var den egentlige gm som hintade?
Kanske du inte tror på att anmälningarna var befogade alls, och att hon hittat på allt?
Kanske du tänker att det egentligen är LW som har trakasserat SD?

Kan det inte vara så att polisen med en enkel slagning får upp anmälningarna direkt?
Och att de frågar de som först är på plats och som har märkt att allt inte stämmer om de vet om det har funnits något i hennes liv som gör att de kan misstänka vad som har hänt?
Du tror inte att det kan finnas något bakom anmälningarna och hon kan ha berättat om det för UW och barnen?
Citera
2019-07-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl bevisningen man fortfarande väntar på:
– Det tar ytterligare en tid innan vi får svar därifrån. Senast nu under måndagen var vi i kontakt med dem och fick veta att vi kan få besked tidigast om en vecka. Det kan i värsta fall dröja flera veckor.
https://theworldnews.net/se-news/annu-inga-svar-fran-nfc-om-lena-wesstrom-det-kan-i-varsta-fall-droja-flera-veckor
Sarkasm kan behövas i denna tröga tråd. Tack!
Länken ledde mig till en artikel från den 18 juni 2018
Citera
2019-07-12, 17:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Här har du en film som Schazz har länkat till där man kan se (skulle man kunna tänka sig) de två personer som hittat kroppen.

Tror inte att de är något av barnen W.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har aldrig tolkat det som att det var en hundägare som fann kroppen. I nedanstående film (publicerad kl 15.45 den 19 maj) har man funnit BOs kropp och knappt spärrat av området. Polisens bilar agerar skyddsräcke mot nyfikna vad det verkar som. Kameran riktas från bilavspärrning och mot fyndplatsen med gatan i fokus. 00.03 in i snutten ser man två personer sittandes på gräsmattan, innanför "avspärrat" område och en polis är på väg fram till dessa. Jag har tolkat det som att det kan vara personerna som fann BO. Drar man upp filmen i helskärmsläge kan man göra tolkningen att det rör sig om två unga män.

www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/dod-person-hittad-i-omradet-dar-kvinna-forsvunnit

Edit:
Verkar som att filmen är borttagen?
Hur som helst såg det ut som två killar i tonåren(?) som satt i gräset i slutet av Byalagsgatan på samma sida av vägen som LW bodde precis vid kröken där Byalagsgatan viker in mot cykel/gångvägen Rättarevägen.
Senast redigerad av notknapparen 2019-07-12 kl. 17:38.
Citera
2019-07-12, 17:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Strypning i bilen eller hemmet ligger ju absolut närmast till hands helt rätt.

Det finns det som talar för och emot båda platserna.
Det som talar emot bilen är ju då framförallt att då skulle väl kroppen dumpats på annan plats? Men å andra sidan kanske MGM inte vill tilldra sig onödig uppmärksamhet genom att dumpa den långt bort vilket enbart kan göras med en bil...
Nu är den frågan helt öppen och utredarna kan inte utesluta någonting.

Det som talar emot hemmet är att BO´s barn befann sig där och inte (vad vi vet i alla fall) hört någonting.

Kan ju ha hänt i direkt anslutning till huset på utsidan också.

Men nån av dessa platser är brottsplatsen. Därför är båda två också fortfarande avspärrat.

Rättsmedicinska och även polisen vet ju detta i nuläget. Rättsmedicin kan enkelt avgöra om en kropp blivit förflyttad eller ej efter dödsfallet. Finns massor av spår efter sådant.
Anledningen till att fyndplatsen relativt snabbt öppnades ifrån avspärrningarna var garanterat att man direkt såg tecken på att kroppen flyttats hit och att detta inte var brottsplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har hela tiden hävdat att brottsplatsen är hemmet. Det innebär att GM blivit insläppt eller redan befunnit sig i hemmet. Att LW skulle ha släppt in SD mitt i paketinslagning håller jag inte för troligt. Men vi får väl se.

En avspärrad brottsplats får inte beträdas va? Tänker på barnen som måste ha saker i hemmet för att få vardagen att rulla.

Intressanta och tänkvärda inlägg från 2/6 -18
Citera
2019-07-12, 19:25
Medlem
Enorms avatar
Då tråden (återigen) börjar spreta åt flera håll kan jag klargöra följande.
1. FP är BP.
2. LW hittades av granne. (man med hund)
3. GP är GM. (min spekulation begrundat på den info som tidigt presenterats) Med andra ord har ingen kvinna genomfört detta mord PUNKT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in