Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
I Kalamarksfallet verkar man ha väntat några dagar med att efterlysa den misstänkte tills man var säker på att han hade kommit iväg på sin planerade utlandsresa. Sedan kunde man gå ut i media med att han hade flytt, och efterlysa honom via Interpol. Flykten utomlands användes sedan av åklagaren som bevis i rättegången. Att resan var planerad kände åklagaren till, men det höll han tyst om.
Kan det ha handlat om något liknande här, att man för en kort tid "släppte" misstankarna mot SD för att låta honom göra resan till USA? Kanske ringde man också och tipsade USA om att han var på väg, och kunde sedan i samarbete med Aftonbladet bygga upp den här bilden av den flyende mördaren som dessutom hade nekats inresetillstånd.
I tidningarna står det att SD blev skäligen misstänkt redan den 15/5, dvs. samma dag som anmälan om LW:s försvinnande gjordes. Sedan står det att man inte hade någon misstänkt den 17/5, och sedan var han alltså misstänkt igen.
Det jag fetat har redan från början varit min uppfattning.
Det kan ju knappast varit en flykt till USA i panik, eftersom biljetterna knappast köptes natten/morgonen 14-15 maj 2018. Det där köptillfället har Polisen naturligtvis kläm på.
Var det inte också så att HD hade en tid innan skrivit nåt om att hon skulle ta med en maskot (nåt GC-bling) på resan. Så gör man väl knappast om man planerar mörda LW kvällen innan avresa? (eller var det onsdag 16e de reste?)
Sen det där med att de inte blev insläppta i USA. Jag har alltid hävdat min uppfattning om att nån polis, mer eller mindre sanktionerat av åkl/ansv spaningsledare, lyfte luren och i samtal med USA:s immigrationsmyndighet/-er, så bad Örebro polishus att SD inte skulle släppas in. Så tänker jag. HD hade man inget intresse av att stoppa, intressant nog.
Ja, SD blev 'skäligen misstänkt' på tisdagen den 15 och blev samma dag anhållen under ett par (några?) timmar. Den tiden använde säkert Polisen till att vidta bl a elektroniska åtgärder. Buggning av både bil och bostad, plus tömning av mobil, beslagta dator/-er. Och den där husrannsakan ovanpå det.
Men så avskrevs alltså samma dag den 'skäliga misstanken'? Det hade väl förstås sett konstigt ut att släppa iväg en person misstänkt för människorov? Tänk om SD höll LW inlåst? Utan mat och vatten?
Detta scenario måste Örebropolisen haft klart för sig, men ändå släpptes han iväg!
Förklara gärna det märkliga polisbeslutet för mig någon, tack!