2019-01-08, 14:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Riktigt så förhåller det sig inte.
Planeringen är först och främst avsedd ta livet av någon. Turligt nog visar det sig ofta att planeringen att inte åka fast är sämre.

Brukar inte planering innehålla både hur man ska ta livet av någon samt hur komma undan med det? Alla vet ju att det blir troligtvis livstid bakom galler annars om man åker fast.

Sedan råkar det nästan alltid vara något misstag som gör att GM åker dit, hur välplanerat det än var
Citera
2019-01-08, 14:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, kan vara något just med denna man som känns extra hotfullt.

Kanske också HD "krånglar" när hon velat skiljas och kanske inte vill åka med på resan. HD har just varit på en geocachinghelg med en annan man och nu åker L*na med en annan man.

Får han en känsla av att han håller på att förlora allt?
Allt är inte bara kvinnorna, utan makten. Han verkar ha ett stort behov av att visa upp sig och visa sig kompetent, skicklig, snabb och klurig. Han verkar ha svårt att vara ensam.

Ingen att kontrollera längre?

Jo, bara en förbiilande tanke:
Han skriver väl någon logg till minne av henne. Den hade väl om jag minns rätt tydliga vibbar av en form av återställd ordning eller uppstädning, som att ’det var ju tråkigt, men hon visste vilka risker hon tog — mig utmanar man inte ostraffat och det visste hon mycket väl’. Hans ”anseende” och potens inför familj och omgivning tycker han säkert är viktigt (nu när det passar honom förstås). Ett hot mot honom att lägga ut nåt förklenande på nätet (med engelsk text?) medan han är i USA kanske skulle räcka? Eller fel lajkar på fel sidor som HD eller barnen ser?

Vi har ju vart inne på grusade förhoppningar också. En ytterligare möjlighet är ju att hon när de möts den kvällen helt enkelt går igång på nåt och han dänger till henne med nåt för att tysta henne. För att han inser att hon vill sabba hans USA-resa. Eller så.

Hot mot hans ”anseende” inför hans närmste omgivning togs kanske inte så bra. Han är ju lättretad också, visst.
Citera
2019-01-08, 14:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han skriver väl någon logg till minne av henne. Den hade väl om jag minns rätt tydliga vibbar av en form av återställd ordning eller uppstädning, som att ’det var ju tråkigt, men hon visste vilka risker hon tog — mig utmanar man inte ostraffat och det visste hon mycket väl’. Hans ”anseende” och potens inför familj och omgivning tycker han säkert är viktigt (nu när det passar honom förstås). Ett hot mot honom att lägga ut nåt förklenande på nätet (med engelsk text?) medan han är i USA kanske skulle räcka? Eller fel lajkar på fel sidor som HD eller barnen ser?

Vi har ju vart inne på grusade förhoppningar också. En ytterligare möjlighet är ju att hon när de möts den kvällen helt enkelt går igång på nåt och han dänger till henne med nåt för att tysta henne. För att han inser att hon vill sabba hans USA-resa. Eller så.

Hot mot hans ”anseende” inför hans närmste omgivning togs kanske inte så bra. Han är ju lättretad också, visst.

Så intressant. Detta har jag missat. Var finns den loggen?
Citera
2019-01-08, 15:04
Medlem
Citat:

Jag gissar att han är mycket lättkränkt och den där anmälan om bilincidenten utgjorde en synnerligen djup repa i hans välpolerade lack. Redan där kan tanken på hämnd börjat gro, han är nog långsint också ... glömmer sällan en oförätt. Dom där egenskaperna tenderar att höra samman.

Vore sorgligt tragiskt om detta inte fann sin lösning före årsdagen av mordet på Lena. Minst sagt.
Citera
2019-01-08, 15:19
Medlem
Citat:
En sak som jag har funderat på ett tag är; hur kommer det sig att de privatpersoner som hittade LW gick bakom planket?

Några personer som blev intervjuade i samband med att kroppen hittades berättade ju om att deras hund hade visat intresse för planket innan kroppen hittades.

Ingenstans vad jag har sett har det framkommit att dessa personer som hittade kroppen skulle ha haft hund med sig som jag minns.

Om de känt på sig att det borde kollas, varför kontaktade man inte polisen först?

Eller letade man lite själv på måfå, eftersom alla i området ändå måste ha känt till om LWs försvinnande?

Vad var det som fick de här personerna att kolla bakom planket?

Luktade det?
Hade hundägare berättat om hundarnas beteende?
Var det bara ren och skär instinkt/nyfikenhet?
Var det annat ärende som var anledningen att de gick dit?

Jag har aldrig tolkat det som att det var en hundägare som fann kroppen. I nedanstående film (publicerad kl 15.45 den 19 maj) har man funnit BOs kropp och knappt spärrat av området. Polisens bilar agerar skyddsräcke mot nyfikna vad det verkar som. Kameran riktas från bilavspärrning och mot fyndplatsen med gatan i fokus. 00.03 in i snutten ser man två personer sittandes på gräsmattan, innanför "avspärrat" område och en polis är på väg fram till dessa. Jag har tolkat det som att det kan vara personerna som fann BO. Drar man upp filmen i helskärmsläge kan man göra tolkningen att det rör sig om två unga män.

www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/dod-person-hittad-i-omradet-dar-kvinna-forsvunnit
Citera
2019-01-08, 15:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man får peta lite i det men något åt det hållet absolut.

Å en sida kan han ju tänkt sig att det skulle kunna passera som ett spontant lustmord av lokal knivartossing. Eller som om en (annan) älskare i det lilla området dumpat henne där (primärt om han inte vet att hon har barn hos sig kanske). Å andra kan han ha tänkt sig att de inte kan fälla honom ändå, om han skyddar sig och inte blir sedd. (Av någon anledning brukar de här deckargåtorna med forensiker på tv sällan uppehålla sig mycket vid ”rimligt tvivel”, eller sluta med en ”uteslutningsdom”...).

Men även om man tycker platsen är dum och oddsen ruggiga även för SD (och polisen kom ju hyggligt snabbt) så är det väl inte otänkbart att det går att gifta idén om planering med buskaget ifråga. Han kan ju s.a.s. ha det mesta färdigt i huvet utan att ha övervägt döda henne på riktigt tidigare — han kan ju ha medvetet fantiserat edyl. Eller omvänt haft ett bryderi hängande över sig men först sent kommit på att han borde göra slag i saken.

Det hela måste kanske även gå att förena med ett motivstruktur som gör troligt att han vill ha ihjäl henne. En mördare som planerar rationellt har ett rationellt motiv. Annars kommer de fram till att detta att mörda inte är rationellt alls. Mördar man som en form av kompensationsbeteende så tror jag man tenderar att missbedöma saker, för man kopplar ur omdömet. Men det borde gå att tänka sig en legering också....

Tack!, skulle jag säga.

Ja, det är ju i det här fallet helt irrationellt att döda LW. Det rationella är ju förstås att låta henne vara, och leva sitt liv med sin familj och HD (om hon inte fortfarande vill skiljas).

Så självklart har han missbedömt situationen egentligen trots att han annars är väl fungerande.

Det är väl därför jag tänker att hans irrationella beteende som ni är styrt av känslor av vanmakt och hat(?) borde ha gjort att han åkt dit.

Jag tror ju inte att planen varit att taga henne av daga vid planket har funnits tidigare, även om han kan vara en risktagare. Det blir väl lite för mycket en deckargåta över det hela. Kanske har inte tankarna inbegripit så mycket plan, mer tankar bara om hur han dödar henne. Vilket han kanske inte vill egentligen, med tanke på allt. Men det är inte rationella tankar som styr, utan irrationella känslor. Kan jag tänka mig.

Om polisen bara hade varit lite mer "rationella" också och letat från dörr till plank...
Då hade hans irrationelle beteende förmodligen fått betala sitt pris.
Citera
2019-01-08, 15:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har aldrig tolkat det som att det var en hundägare som fann kroppen. I nedanstående film (publicerad kl 15.45 den 19 maj) har man funnit BOs kropp och knappt spärrat av området. Polisens bilar agerar skyddsräcke mot nyfikna vad det verkar som. Kameran riktas från bilavspärrning och mot fyndplatsen med gatan i fokus. 00.03 in i snutten ser man två personer sittandes på gräsmattan, innanför "avspärrat" område och en polis är på väg fram till dessa. Jag har tolkat det som att det kan vara personerna som fann BO. Drar man upp filmen i helskärmsläge kan man göra tolkningen att det rör sig om två unga män.

www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/dod-person-hittad-i-omradet-dar-kvinna-forsvunnit

Ser ut som två unga män i keps ja. Det skulle ju förklara varför de gick bakom planket utan hund som dragit dem. Flera i tråden har ju nämnt att planket är eller var någon typ av tillhållsplats för ungdomar?
Citera
2019-01-08, 15:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det måste väl ändå variera från mördare till mördare?
Från fall till fall?
Eller vet du att det förhåller sig så?
Logik käre Watson.
Det varierar inte från mördare till mördare eftersom det inte är någon idé att planera för att inte bli upptäckt om gärningen inte utförs först.
Citera
2019-01-08, 16:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är paradoxalt. På något märkligt sätt verkar det nu alltså vara just det osannolika i att SD skulle vara gärningsmannen som gör er så övertygade om att det är han.

Och ju mer av den tidigare så omfattande "bevisningen" som upplöses och försvinner, desto mer stärks väl er närmast religiösa övertygelse om att ni är på rätt spår. Eller hur?

Tack för att du styr upp, bland vantolkningarna, Draifos. Ingen gör det så bra som du.

Det är så skumt osannolikt SD utfört mordet på Wesström att det nog ändå måste vara han som gjort det.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-08 kl. 16:24.
Citera
2019-01-08, 16:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz

Tack!

Det ser onekligen ut som att det borde vara de personer som hittat L*na. Tycker att det är svårt att avgöra om det är killar eller tjejer, men den främre skulle kunna vara en kille kanske.

Så man undrar då vad de gjort bakom planket?

Svts artikel är publicerad 15.45 så man kan göra tolkningen att detta har skett något tidigare på dagen. Det är ju ändå en vardag. Är de skolungdomar eller är de äldre?

Kan det vara ett tillhåll för ungdomar att stå och röka på? Eller har de bara det som ett ställe att hålla till på för att få vara ifred. Kanske de ändå hört talas om att hundarna varit nyfikna och nu ville de kolla vad det kunde vara?

Måste ha varit fruktansvärt för dom att upptäcka det. Hoppas att de inte var väldigt unga. Kanske de kände LWs barn. Kan inte föreställa mig något värre för alla inblandade.

Fy sjutton.
Måtte det få ett slut någon gång...
Citera
2019-01-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag gissar att han är mycket lättkränkt och den där anmälan om bilincidenten utgjorde en synnerligen djup repa i hans välpolerade lack. Redan där kan tanken på hämnd börjat gro, han är nog långsint också ... glömmer sällan en oförätt. Dom där egenskaperna tenderar att höra samman.

Vore sorgligt tragiskt om detta inte fann sin lösning före årsdagen av mordet på Lena. Minst sagt.

Märkligt att denna bilincident som hände i januari 2017 tas upp som en anledning till att SD skulle mörda LW långt över ett år senare. SD och LW hade väl många (intima) träffar under det dryga året.
Citera
2019-01-08, 17:25
Medlem
Honan6s avatar
MGM har återkommande kränkts av kvinnorna som övergivit honom.
- LW som anmäler honom 2 ggr och inte lyckas återta anmälan för att polisen anser att det begåtts brott.
- LW slutade cacha med de forna 5/5rna våren -17
- HD som ordnade eget cachekonto och är hellre med S*ll*n som sen separerar från sin fru och flyttar till Uppsala sommaren -18.
- LW umgås med en mängd potentiella älskare och den mer (i cachingvärlden ) framstående JH.
- HD vill skiljas i slutet av februari -18 och slutar använda introt om sitt gamla geokonto.
- HD flyttar och blir nära granne med LW i mars strax efter att skilsmässoansökan lämnats in.
- HD drar med syster och mor till Grekland och cachar i april
- LW åker till Läckö med ML i april
- SD är övergiven och cachar hellre ensam än att åka till Läckö där de tidigare vännerna finns.
- SD går plötsligt på gym! Han tar även kontakt med kvinnor han känner i Västerås.
- SD slutar använda plats- och datuminfo på sina geocachbilder nånstans i slutet av april.
- LW är i S-holm cachar och planerar eventprojekt med JH 5-6 maj.
- HD är mest med S*ll*n och cachar runt bl a i Norrköping helgen innan mordet sker.
- LW ska till Norge med JH och Co
- SD har ingen?

Det skulle inte överraska om man finner att planer har skridits under lång tid, men att inget hade behövt hända om kvinnan bara lydit MGM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in