2019-07-12, 10:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
På något sätt har nog MH medverkat till att bloggen kom ut i tråden. Hon hade bl a skrivit tidigare i bloggen om sina funderingar att posta dess url till hela sitt Sociala kontaktnät. Hon skrev även att hon berättade för "alla" i ett gemensamt forum om hur U hade svikit henne, så nog finns det anledning att fundera på om den kom ut här med hennes "hjälp". Glöm inte att hon i ett blogginlägg presenterade sig för läsarna i ett "undergroundforum".

Hon skrev tidigt i sin blogg: "Jag har medicinerat, varit på psykmottagning, går i terapi och sliter som en vettvilling för att blir starkare." För mig är det tydligt att MH fortfarande hade psykiska problem när hon medvetet hängde ut UW och barnen i det sista inlägget den 15 juli -18 - det luktar en fortsatt hämndlusta.
Inte konstigt att hon finns på spekulationslistan för alternativa gärningspersoner. Även om hon skulle vara förhörd och avförd från utredningen, så kan nog MH vara en fortsatt pain in the ass mot UW och de äldsta barnen, medan den yngsta nog får vara fredad för "den lille mannen har hjärtat på rätt ställe", enligt hennes blogg.

Du är medveten om att du hjälper
till att sprida det hon skrivit om UW och barnen?

Om du tycker att det är så hemskt,
varför postar du det om och om igen?
Citera
2019-07-12, 11:16
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Du är medveten om att du hjälper
till att sprida det hon skrivit om UW och barnen?

Om du tycker att det är så hemskt,
varför postar du det om och om igen?

"Sprida"? Det blir en väldigt marginell spridning eftersom det inte är så många läsare och skribenter kvar i tråden.
Varför? Jo, för att hon fanns/funnits på listan för alternativa gärningspersoner.
Citera
2019-07-12, 11:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det vore urdumt tänkt att åka via USA om man vill fly till Sydamerika.
"Min" rutt hade varit: ARN-CPH-CCS
I Venezuela hade inte paret D som turister inte väckt nåt större intresse.

Men allvarligt talat finns det väl inget som talar för att paret D tänkt fly?
Om de inte är kraftigt mlijonäriska, kommer de ju att snart ha tömt sin reskassa. Lämna kvar döttrarna? I åratal? Knappast.
I Kalamarksfallet verkar man ha väntat några dagar med att efterlysa den misstänkte tills man var säker på att han hade kommit iväg på sin planerade utlandsresa. Sedan kunde man gå ut i media med att han hade flytt, och efterlysa honom via Interpol. Flykten utomlands användes sedan av åklagaren som bevis i rättegången. Att resan var planerad kände åklagaren till, men det höll han tyst om.

Kan det ha handlat om något liknande här, att man för en kort tid "släppte" misstankarna mot SD för att låta honom göra resan till USA? Kanske ringde man också och tipsade USA om att han var på väg, och kunde sedan i samarbete med Aftonbladet bygga upp den här bilden av den flyende mördaren som dessutom hade nekats inresetillstånd.

I tidningarna står det att SD blev skäligen misstänkt redan den 15/5, dvs. samma dag som anmälan om LW:s försvinnande gjordes. Sedan står det att man inte hade någon misstänkt den 17/5, och sedan var han alltså misstänkt igen.
Senast redigerad av Draifos 2019-07-12 kl. 11:57.
Citera
2019-07-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
På något sätt har nog MH medverkat till att bloggen kom ut i tråden. Hon hade bl a skrivit tidigare i bloggen om sina funderingar att posta dess url till hela sitt Sociala kontaktnät. Hon skrev även att hon berättade för "alla" i ett gemensamt forum om hur U hade svikit henne, så nog finns det anledning att fundera på om den kom ut här med hennes "hjälp". Glöm inte att hon i ett blogginlägg presenterade sig för läsarna i ett "undergroundforum".

Hon skrev tidigt i sin blogg: "Jag har medicinerat, varit på psykmottagning, går i terapi och sliter som en vettvilling för att blir starkare." För mig är det tydligt att MH fortfarande hade psykiska problem när hon medvetet hängde ut UW och barnen i det sista inlägget den 15 juli -18 - det luktar en fortsatt hämndlusta.
Inte konstigt att hon finns på spekulationslistan för alternativa gärningspersoner. Även om hon skulle vara förhörd och avförd från utredningen, så kan nog MH vara en fortsatt pain in the ass mot UW och de äldsta barnen, medan den yngsta nog får vara fredad för "den lille mannen har hjärtat på rätt ställe", enligt hennes blogg.

Att hon är sur/arg/ ledsen/förbannad, på UW och LW råder det ingen tvekan om.

Att hennes målsättning skulle vara att skada barnen på något vis tycker jag
är mera tveksamt, tror att hennes huvudsakliga avsikt är att
kritisera UWs och LWs fostran och omhändertagande av barnen.

När skrev hon sitt senaste inlägg före mordet?

Tänker du ringa TR i dag?
Jag beställer dagboksbladet i eftermiddag om jag hinner, vilket inte är givet.
Citera
2019-07-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I Kalamarksfallet verkar man ha väntat några dagar med att efterlysa den misstänkte tills man var säker på att han hade kommit iväg på sin planerade utlandsresa. Sedan kunde man gå ut i media med att han hade flytt, och efterlysa honom via Interpol. Flykten utomlands användes sedan av åklagaren som bevis i rättegången. Att resan var planerad kände åklagaren till, men det höll han tyst om.

Kan det ha handlat om något liknande här, att man för en kort tid "släppte" misstankarna mot SD för att låta honom göra resan till USA? Kanske ringde man också och tipsade USA om att han var på väg, och kunde sedan i samarbete med Aftonbladet bygga upp den här bilden av den flyende mördaren som dessutom hade nekats inresetillstånd.

I tidningarna står det att SD blev skäligen misstänkt redan den 15/5, dvs. samma dag som anmälan om LW:s försvinnande gjordes. Sedan står det att man inte hade någon misstänkt den 17/5, och sedan var han alltså misstänkt igen.

Jag tror att han blev Skäligen Misstänkt samtidigt som han blev anhållen.
Sedan antar jag att Åsa H behöll misstankegraden för att nyttja dom tvångsåtgärder
som finns tillgängliga.
Min gissning är att man buggade hans bil innan han släpptes iväg.
Man behövde nog bara viska flykt för att media skulle ta till sig det.

Sedan meddelades USA om att han va på väg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR/grannen-haktad-for-mord-pa-traningskompisen-lena-45

Citat:
Efter att mannen släpptes på fri fot för drygt två veckor sedan reste han och kvinnan som på pappret fortfarande är hans hustru på en planerad resa till USA.

Men de kom aldrig så långt. Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem.

Under tiden beslagtog polisen mannens bil som stod parkerad på långtidsparkeringen på Arlanda flygplats. Redan de första dagarna efter Lena Wesströms försvinnande gjorde polisen en husrannsakan hos honom och den stora villan bara några hundra meter från Lenas hus spärrades av

Tycker det är ganska intressant att han blev anhållen så tidigt i utredningen.
Vid den tidpunkten viste man sannolikt inte om LW fått ett psykbryt å
sprungit till skogs, eller överhuvudtaget vad som hade hänt.

Det känns ju ganska sannolikt att han har blivit utpekad, undrar av vem ,
förmodligen av någon som enligt uppgift i tråden skulle ha ringt upp honom, hm, hm.
Citera
2019-07-12, 12:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att hon är sur/arg/ ledsen/förbannad, på UW och LW råder det ingen tvekan om.

Att hennes målsättning skulle vara att skada barnen på något vis tycker jag
är mera tveksamt, tror att hennes huvudsakliga avsikt är att
kritisera UWs och LWs fostran och omhändertagande av barnen.

När skrev hon sitt senaste inlägg före mordet?

Tänker du ringa TR i dag?
Jag beställer dagboksbladet i eftermiddag om jag hinner, vilket inte är givet.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Enligt källor jag pratat med ska MH vara hörd för länge sedan. Hon var på annan ort den aktuella tiden. En av dessa källor menade också att HD inte var misstänkt på något sätt.

Personligen tror jag inte att MH är involverad i mordet alls.

Jag upplever henne (via bloggen) inte som en person som är genuint elak eller menar att vara elak utan en person som mår "fett" dåligt. Jag tror faktiskt att hennes mening är ärlig från hennes sida, att visa på felaktigheter som hon ser det.

Att resultatet blivit ett skevt sätt att tolka världen och de människor som omger henne, deras handlande och beteende (som jag uppfattar det) och förstå de konsekvenser hennes tolkning och beteende har på dessa, misstänker jag beror delvis på att hon faktiskt är i stark psykiskt obalans. På det psykiska måendet ligger ju också den personlighet man har, personlig mognad och de styrkor och svagheter man har med sig från sitt tidigare liv.

På det ligger den utbildning hon har (jobbar med barn var det väl?), den moralkompass hon har via religionen. Det kan finnas andra orsaker också naturligtvis, av allvarligare art som t ex personlighetsstörningar. Det är ju inget vi vet något om alls.

Här är tre av de inlägg TimFa gjort i tråden. Hur h*n hittat bloggarna (UWs och MHs) vet jag inte och inlägget med kannan (som nu är borttagen från siten, men var en plastkanna) är lätt bisarrt med HD som mördare och plastkannan som mordvapen.

TimFa är registrerad på fb sedan april-18.

Citat:
Ursprungligen postat av TimFa
Mordvapnet???

https://www.tradera.com/item/344384/309279492/microcook-kanna-1l

Kolla köpdatum och alias på köparen.......

Scenario: HD vill ge sin vänstrande man en ny chans men störs av att hans gamla flinga bor granne med henne, så nära att hon ser ut på hennes uteplats. Hon bestämmer sig för att göra sig av med rivalen, kommer ihåg att hon har ett gammalt konto på Tradera som hon aldrig använt tidigare, i tron att det inte är lika lätt att spåra köpet än om hon langar fram visakortet i någon butik. En rejäl känna i hårdplast, funkar utmärkt att dänga i huvudet på någon, ett rejält stadigt handtag på köpet. Hon pinnar över till grannen LW, frågar om hon vill låna kannan till morgondagens barnkalas, och när LW minst anar det, vänder ryggen till, så dänger HD med all kraft kannan i skallen på LW. Hon klarar den första smällen, springer ut genom dörren, ner på gatan mot bullerplanket, skriker för sitt liv, försöker ta sig till andra sidan där HD hinner i kapp och slår ett sista kraftigt slag mot sin rivals huvud

Tyck vad ni vill men det är I alla fall inte en galnare teori än allt annat här på flashback. Och sorry till nån oskyldig därute om det finns fler med samma alias som häxsyrran..

Citat:
Har inte varit så aktiv i den här tråden, vet därför inte om dessa uppgifter redan kommit fram (hittade åtminstone inte det i sökfunktionen).

Det ska eventuellt finnas en blogg som den mördade tjejens exman drev för sådär 3-5 år sen där han skrev om situationen med Lena. Tror den är efter skilsmässan??

https://vivereiam.wordpress.com/

Sorg? Bitterhet? Ilska?

Jag lämnar tolkningarna till er här i tråden.

Kan vara ett tips att ta skärmdumpar innan bloggen försvinner.

Citat:
Ni skriver många här som verkar veta mycket. Eller tror så. Säkert har ni också läst 2a exfruns blogg?? http://rutsbok.blogg.se
Citera
2019-07-12, 12:44
Medlem
landbandys avatar
Det är så otroligt ledsamt att Aron som skulle blivit firad utav sin mamma på sin födelsedag istället fick ringa till SD och fråga :

-Vet du var min mamma är ??
Det står paket på bordet som jag inte vill öppna förräns hon är hemma igen .
(Spekulation)

Och sen att behöva gå upp ensam , gå ner för trappen där han fann dörren öppen , istället för det vanliga ; att bli firad med räkmacka o läsk vid sängkanten på sin födelsedag måste ha gjort ont inombords .

Plus att sen aldrig mer få träffa sin mor , någonsin ....
Den mest fruktansvärda födelsedagspresent ett barn kan uppleva ...

Den som mördat Lena måste vara en mycket OND person utan minsta förståelse för hur den har lyckats förstört en liten pojkes liv .

Vi behöver våra mammor och pappor när vi är små , rent känslomässigt ..

Att döda någon är fruktansvärt fel , och att mörda en förälder är sju tunnor värre eftersom barnen får men för livet . Så j-a fruktansvärt !
Senast redigerad av landbandy 2019-07-12 kl. 12:57.
Citera
2019-07-12, 13:14
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det är så otroligt ledsamt att Aron som skulle blivit firad utav sin mamma på sin födelsedag istället fick ringa till SD och fråga :

(Spekulation)

Och sen att behöva gå upp ensam , gå ner för trappen där han fann dörren öppen , istället för det vanliga ; att bli firad med räkmacka o läsk vid sängkanten på sin födelsedag måste ha gjort ont inombords .

Den som mördat Lena måste vara en mycket OND person utan minsta förståelse för hur den har lyckats förstört en liten pojkes liv .

Att döda någon är fruktansvärt fel , och att mörda en förälder är sju tunnor värre eftersom barnen får men för livet . Så j-a fruktansvärt !

Ja, klok reflektion över grym verklighet.

Tänker att det resulterar i följande alternativa bilder av GM:
1. En person som är fullkomligt hänsynslös och i avsaknad av empatisk förmåga. Kanske en lättkränkt person som ser tillvaron bara kretsa kring hen själv. LW är hens egendom och inget samt inga andras liv spelar någon roll. En sådan person skulle kunna klara av att ligga lågt efteråt och inte ha dåligt samvete över vad hen ställt till med.
2. En person som står utanför LWs privata liv och inte ens vet om att hen har barn som blir drabbade. Den "random" förövaren.
3. En person som väl känner till LWs liv och barnen och som kanske gör detta fruktansvärda just pga att hen med sin "moral" tror sig "förstå" att barnen har det bättre utan sin mamma? Alltså någon riktigt störd person som tappat greppet om tillvaron totalt och anser sig göra det rätta?
4. En normal person i stark affekt som för stunden tappar all logik och sans, därmed flyger även vetskapen om det grymma mot LWs barn framförallt den yngre, ut genom dörren. Tänker mig dock att en sådan GM, normal annars och väl fungerande i samhället med normalt känsloliv, efteråt borde ha kommit till sans (om inte under de fem minuter långa skriken!), ångrat sig förfärligt när hen insåg hur barnen drabbats och anmält sig själv till polisen. Övervåldet som det framkommit obekräftade uppgifter om, borde väl inte heller ha funnits om GM är en normal person som "bara" handlat i affekt? Skrik av det mest fasansfulla slaget i fem långa minuter är en lång tid för en GM att fundera om och ha chans att besinna sig.
Citera
2019-07-12, 13:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, klok reflektion över grym verklighet.

Tänker att det resulterar i följande alternativa bilder av GM:
1. En person som är fullkomligt hänsynslös och i avsaknad av empatisk förmåga. Kanske en lättkränkt person som ser tillvaron bara kretsa kring hen själv. LW är hens egendom och inget samt inga andras liv spelar någon roll. En sådan person skulle kunna klara av att ligga lågt efteråt och inte ha dåligt samvete över vad hen ställt till med.
2. En person som står utanför LWs privata liv och inte ens vet om att hen har barn som blir drabbade. Den "random" förövaren.
3. En person som väl känner till LWs liv och barnen och som kanske gör detta fruktansvärda just pga att hen med sin "moral" tror sig "förstå" att barnen har det bättre utan sin mamma? Alltså någon riktigt störd person som tappat greppet om tillvaron totalt och anser sig göra det rätta?
4. En normal person i stark affekt som för stunden tappar all logik och sans, därmed flyger även vetskapen om det grymma mot LWs barn framförallt den yngre, ut genom dörren. Tänker mig dock att en sådan GM, normal annars och väl fungerande i samhället med normalt känsloliv, efteråt borde ha kommit till sans (om inte under de fem minuter långa skriken!), ångrat sig förfärligt när hen insåg hur barnen drabbats och anmält sig själv till polisen. Övervåldet som det framkommit obekräftade uppgifter om, borde väl inte heller ha funnits om GM är en normal person som "bara" handlat i affekt? Skrik av det mest fasansfulla slaget i fem långa minuter är en lång tid för en GM att fundera om och ha chans att besinna sig.
Ja, sådant där borde ju vara intressant att fundera på även för ÅH och MN:
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/garningsmannaprofilgruppen/
Senast redigerad av Draifos 2019-07-12 kl. 13:39.
Citera
2019-07-12, 13:44
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, sådant där borde ju vara intressant att fundera på även för ÅH och MN:

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/garningsmannaprofilgruppen/

Ja, en gärningsmannaprofil har ju nämnts tidigare i tråden och man får anta att utredningen gjort en sådan baserad av de fynd de hittat och kanske framförallt utifrån vad de kunnat se på kroppen i form av vilken typ av våld. Sedan säger ju vissa i tråden att kroppen kan ha skadats för mycket av de fem dygnen utomhus samt vilda djur för att man ska kunna se alltför mycket. Har själv ingen insatthet i hur en teknisk undersökning av BP eller BO går till tyvärr.

Jag har svårt att få det att gå ihop uppgifterna om delvis planerat mord, "val" av BP och den relativt långa perioden av skrik om det stämmer. Känns som en GM som tog många risker. Skulle ev kunna förklaras av om hen var i ett sådan tillstånd att hen tappat sans nog att tänka i den typen av riskbedömning som en normal person gör, å andra sidan går det då också emot att mordet var planerat. Ifall MV nu inte menar att mord var planerat, dock ej detta specifika som det kom att sluta i?
Citera
2019-07-12, 13:59
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Fråga 4: Jag har svårt att tro att fyndplatsen är/var ett omklädningsrum.

Något bra på TV ikväll?

I tråden har det postats uppgifter om att planket, hur otroligt det än kan låta, var en mötesplats för en del, och då inte bara ungdomar. Tanken var väl då, spekulerar jag, att klädesplagg kunnat finnas kvar efter några andra okända personers möte där. Har själv svårt att förstå varför vuxna människor om de nu nödvändigtvis ville vara otrogna och mötas i hemlighet, skulle välja ett förmodat myggigt plank bland några buskar intill en motorväg då de med enkelhet kunnat boka ett mer avskilt, fräscht hotellrum i någon närliggande stad.

Tänker vidare, att om det var så att planket var ett "känt" ställe i Nya Hjärsta, som hade rykte om sig att vara en plats för olika ljusskygga möten så var det ju ytterligare en risk som GM tog ifall mordet var planerat dit. Om GM är från området och hade aktivt valt ut planket innebär det att hen:

a) medvetet tog risken att konfrontera/begå våld mot/mörda LW inte bara i så nära anslutning till ett tyst villaområde utan även vid en plats hen antagligen visste kunde befolkas av folk nattetid (vilka både kunde råka vara där den aktuella natten då hen fick med sig LW dit eller komma dit senare och snabbt upptäcka kroppen där)

eller

b) valde planket som BP för att ge skenet av att LW haft en affär med någon och stämt träff där. I det scenariot skulle väl möjligen kläder som varken tillhör MGM eller BO kunna finnas där i syfte att förstärka denna bild av något slags kärleksmöte som gått helt galet fel. Vidare skulle ju detta kunna vara använt av en GM som visste om SDs och LWs relation och ville direkt få ytterligare indicier att peka mot SD medan GM själv var någon helt annan. Nu litar jag förvisso på polisen trots trög utredning men bara en kort tanke.
Citera
2019-07-12, 14:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy

(Spekulation)

Den enda ”trösten” är väl att han inte
behövde hitta LW mördad i hemmet.

Och att det inte var något av hennes
barn som hittade henne vid planket.
Det hade inte varit konstigt om de gått
runt i närområdet och letat efter henne.
Om de kände till planket som mötesplats
eller genväg över motorvägen så är
det inte otroligt att de skulle ha letat
där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här