2019-07-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Nu kan inte jag juridik men anmälan skett i förmiddags.
Måste inte förhör, tilldelad advokat och sen häktesframställan ske innan det kan en "offentlig häktningsrapprt" (vad det nu heter det som folk laddar upp på flashback).
Så det borde inte släppas någon häktningsrapport tidigast på måndag.

Tror det kallas häktningsframställan, sen finns också dagboksblad.

Men det bor massa Flashbackare i Sthlm, varför har vi inte namnet på muckHazaren?
Citera
2019-07-12, 15:56
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Kan inte åklagaren klara sig ifall Rocky blir dömd till böter, även om Rocky inte dyker upp vid en ev rättegång?
Folk måste väl inte sitta häktade fram till rättegången, för i så fall skulle våra häktesplatser inte räcka till.

Den här åklagaren kan bara rädda sitt eget skinn om han yrkar på maxstraffet två år och tingsrätten går på åklagarens linje och dömer till fängelse.

Nä folk måste inte sitta häktade till rättegång men nu har åklagarhelvetet valt att häkta AR och anledningen ska vara flyktfara han kan då inte släppa AR eftersom flyktfaran fortfarande finns kvar allt enligt hans eget resonemang.

Åklagaren måste göra allt han kan för att hålla kvar ASAP i häktet intill dess att rättegången äger rum annars har han inga garantier alls för att ASAP kommer stanna i landet. Om ASAP erkänner misshandel av normalgraden så behöver han inte ens närvara på rättegången, det räcker med hans juridiska ombud.

Detta är ett bötesbrott, åklageriet spelar över och gör sig viktigare än dom är samtidigt som ASAP och hans kompisar inte kan annat att göra än att räkna arabiska snorkråkor på väggarna i cellen på Kungsholmen.

/Provokatör
Citera
2019-07-12, 16:00
Medlem
Detta är så onödigt släpp han och ta riktiga kriminella detta skadar Sverige
Citera
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Finns väldigt lite info om åklagare Fredrik Karlsson, har åklagare inte sociala medier p.g.a säkerhetsskäl, finns det ingen som vet nåt om honom, gift, singel, sambo, kund hos ensamkommande?

Jag kan bidra med att Fredrik Karlsson tidigare valt att fatta beslut i utredningar utan att en endaste gång kolla på videomaterial som finns från händelsen.

Citat:
Har du själv sett och tagit del av filmen innan utredningen lades ner?
– Nej, det hade jag inte gjort.

Men är det inte viktigt att du själv ser bevismaterialet, den här filmen?
– Ja, det är möjligt att målsägande eller målsägandes vårdnadshavare anser det och då kommer jag förståss att göra det.
Vad menar du då?
– Då går jag igenom ärendet om de begär överprövning av mitt beslut.
Men varför var det inte viktigt att se den här filmen?
– När det gäller utredningar generellt så är det så att polisen utreder och föredrar det här för oss och de har analyserat filmen, säger Fredrik Karlsson.

Källa "Kammaråklagaren tycker vakterna gjorde rätt - men har inte sett filmen" https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4733615

Ovanstående har några år på nacken men det är inte omöjligt att åklagaren valt att driva det här ärendet utan att själv ens en gång ha kollat på videomaterialet. Det är möjligt att han enbart går på ASAP Rocky med entourage för att de valde att freda sig mot de ofredbara - regeringens utvalda folk.
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-07-12 kl. 16:04.
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Den här åklagaren kan bara rädda sitt eget skinn om han yrkar på maxstraffet två år och tingsrätten går på åklagarens linje och dömer till fängelse.

Nä folk måste inte sitta häktade till rättegång men nu har åklagarhelvetet valt att häkta AR och anledningen ska vara flyktfara han kan då inte släppa AR eftersom flyktfaran fortfarande finns kvar allt enligt hans eget resonemang.

Åklagaren måste göra allt han kan för att hålla kvar ASAP i häktet intill dess att rättegången äger rum annars har han inga garantier alls för att ASAP kommer stanna i landet. Om ASAP erkänner misshandel av normalgraden så behöver han inte ens närvara på rättegången, det räcker med hans juridiska ombud.

Detta är ett bötesbrott, åklageriet spelar över och gör sig viktigare än dom är samtidigt som ASAP och hans kompisar inte kan annat att göra än att räkna arabiska snorkråkor på väggarna i cellen på Kungsholmen.

/Provokatör

Att sparka på någon som ligger ner är väl inget bötesbrott i min bok är det grov misshandel afghanen fick ju åka och sy så det finns garanterat dokumenterade skador
Citera
2019-07-12, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
aa det kan du ju glömma, han kommer spela nått barn-kort så kommer han få bidrag och räkmacka
Kan han verkligen gå som under 18 år?
Vågar de släppa afghanen/ lägga ner åtalet mot med tanke på all publicitet fallet har fått?
Det kommer bli en mindre folkstorm skandal om afghanen inte tas inte åtalas eller liknande. Alla som sett filmen har sett att afghanen slog livvakten med knyttnäve och headset så det blev blodutjuttelse.
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Detta är så onödigt släpp han och ta riktiga kriminella detta skadar Sverige

Vad är riktiga kriminella? En som sparkar på dig i huvudet när du ligger ner är han inte riktigt kriminell menar du?
Citera
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Han hade inte suttit häktad just nu om han var helt oskyldig till ett brott det glömmer folk lätt och många tycks inte fatta lag&ordning i Sverige .

Sedan förstår jag inte hur ASAP kan klaga på Cowboysoppa som är jättegott . I många andra länder hade han på sin höjd fått en skål ris och några ärtor kanske

Helt fel. Alla i det här landet är helt oskyldiga tills de döms i domstol.
Den här häktningen är politisk eller på annat sätt motiverad. Har inget med lagen att göra.
Citera
2019-07-12, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Tror det kallas häktningsframställan, sen finns också dagboksblad.

Men det bor massa Flashbackare i Sthlm, varför har vi inte namnet på muckHazaren?
Jag tror inte de gör en häktningsframställan på fredageftermiddag. De ska hem och fira sommaren med grillning och lådvin.
Om något sker så sker det på tidigast på måndag skulle jag gissa på.
Citera
2019-07-12, 16:07
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Helt fel. Alla i det här landet är helt oskyldiga tills de döms i domstol.
Den här häktningen är politisk eller på annat sätt motiverad. Har inget med lagen att göra.

Nej åklagaren måste lämna in en häktningsframställan med bevisning. Han hade inte kunnat häkta honom utan bevisning men nu sitter ASAP häktad efter som domstolen tycker att det finns bevisning.

Hade ASAP varit helt oskyldig hade det ju inte funnits några bevis och därmed hade han inte suttit häktad idag eller hur?
Citera
2019-07-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Jag tror inte de gör en häktningsframställan på fredageftermiddag. De ska hem och fira sommaren med grillning och lådvin.
Om något sker så sker det på tidigast på måndag skulle jag gissa på.

Just häktning verkar kunna ske även på helger, men dom vill väl inte att Flashback och Rockys advokater ska komma åt Hazarernas brottsregister.
Citera
2019-07-12, 16:08
Bannlyst
Många har spekulerat även jag och GW att åklagaren vill göra sig ett namn genom att fälla storvilt!
Men vad blir åklagarens roll i framtiden?
Vi har ju inga TV-sända rättegångar, och blir det friande dom skämmer han bara ut sig.
Blir det fällande dom och fängelse för Rocky kommer väl åklagaren få viss mediauppmärksamhet, men även mycket hat och bli beskylld för att dra ett löjes skimmer över det svenska rättsväsendet.
Så var skulle åklagaren kunna vinna på detta om han nu har en personlig agenda, han verkar ju gilla leva anonymt eftersom han inte verkar finnas på sociala medier.
Hittills har han ju inte gjort nån bra reklam för varken Sverige lr sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in