Citat:
Ursprungligen postat av
Arkiater
Om det nu skulle visa sig att ASAP Rocky blir friad från anklagelserna om misshandel, vilket jag håller för troligt, kommer i så fall den svenska staten att få betala honom skadestånd för den tid han suttit frihetsberövad? Uteblivina intäkter för inställda konserter lär väl uppgå till avsevärda belopp?
Ja och det kommer att svida! Frias eller döms dom bara till böter vilket är praxis vid misshandelsfall av denna typ om du är ostraffad sen tidigare så kommer kraven om förlorad arbetsförtjänst omgående.
LAG (1998:714) OM ERSÄTTNING VID FRIHETSBERÖVANDEN OCH ANDRA TVÅNGSÅTGÄRDER
7 § Ersättning enligt 2-5 §§ lämnas för utgifter, förlorad arbetsförtjänst, intrång i näringsverksamhet och lidande.
Det är helt obegripligt hur åklagaren kunde yrka på häktning, detta frihetsberövande står
inte i proportion till varken händelsen eller flyktfaran. Kortet
flyktfara är redan spelat av åklagaren och han kan inte backa från detta beslut utan måste intill rättegången göra allt för att behålla sällskapet på Kronoberg.
Enda sättet för staten (du och jag) att slippa att betala är att döma ASAP och hans crew till fängelse på över ett år i både tingsrätten och i hovrätten vilket är det enda som skulle rättfärdiga åklagarens agerande. Det håller jag som ytterst osannolikt men jag är fanimig inte helt säker längre.
Två olika åklagare har nu skadat Sverigebilden för lång tid, jag trodde inte att man ville ha ett till
Assangefall att hantera, men fan vad fel jag hade. Regeringen yrar om Sverigebilden hit och troll dit samtidigt som staten helt av sig själv lyckas sänka både vår krona och vårt tidigare så goda rykte ute i världen, bra jobbat
Steffe!
Vi får se vem som till slut sätter ned foten och inser vilken skada detta innebär för vårt land.
/Provokatör