2019-07-11, 11:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hemDå försvinnandet sköttes av en annan organisation så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald”

Det trodde jag också i min enfald.

Var det den öppna dörrens politik som gjorde att de inte följde lagen om sunt förnuft utan antog ett människorov via bil?
Eftersom man inte sökte som man ska så vet vi nu inte hur hon lämnat huset.
Låter som en konspiration.
Citera
2019-07-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Det fetade; du är väl medveten om att grovabrottsektionen (där PS vid tillfället arbetade) inte blev tillställda de uppgifter som framkommit om LW förrän på torsdagen?
Han var inte ansvarig eller involverad de första dygnen.
Nu var inte inlägget till mig...

Håller med Dig i Ditt inlägg. PS var inte inblandad de första dygnen. Vilka de poliser som valde att inte åka ut på natten när det inkom samtal till SOS ang skrik/och ev från bärgaren det vet vi inte...

Jag tror inte det beror på fallet med LW som PS blev petad... kanske såg polisledningen honom som obekväm efter hans uttalande i media ang vilka som begår mestadels av brotten (som han hade på sitt skrivbord)... och kanske han och några till hade en pokerkväll på polishuset (förmodligen utanför arbetstid) och då passade cheferna på att förpassa honom till andra uppgifter.
Citera
2019-07-11, 11:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det är nog en utav punkterna ja att han saknar alibi. Du känner inte att du är ute cyklar lite när din magkänsla och dina gissningar säger att det finns ingenting som pekar mot SD medan ingen annan någonstans delar din åsikt?
Fast nu sade jag ju inte att de har "ingenting" på SD. Jag menar ju att de faktiskt har två tydliga pusselbitar att börja med: Den uppenbara avsaknaden av alibi, och knoggnuggningen i bilen 2017. Sedan får man väl invänta resultaten från NFC innan man kan komma vidare, och kanske kan man också göra ett nytt försök att efterlysa vittnen som kan ha sett honom i området. För om man inte ens kan visa att han har lämnat sitt eget hus under kvällen så kan ju folk börja tro att utredningen har kört fast, och detta kan i slutänden riskera att skada förtroendet för polis och åklagare.

Citat:
Vidare så undrar jag om du nu tänkt färdigt över frågan angående vilka potentiella gärningsmän som får diskuteras i tråden eller om denna restriktion enbart gäller nuvarande MGM som du tidigare sagt. Du ställer många frågor med krav på svar men har svårt att leverera några vidare själv.
Om du har uppfattat det som att jag tycker att man skall undvika SD som diskussionsämne så har du missförstått mig. Jag menar väl bara att det kan vara mer intressant att diskutera vilken bevisning som möjligen kan finnas mot honom, än att t.ex. spekulera ihop egna motivbilder och liknande. Där vet jag att åtminstone en av äldrebröderna delar min uppfattning:
Citera
2019-07-11, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast nu sade jag ju inte att de har "ingenting" på SD. Jag menar ju att de faktiskt har två tydliga pusselbitar att börja med: Den uppenbara avsaknaden av alibi, och knoggnuggningen i bilen 2017. Sedan får man väl invänta resultaten från NFC innan man kan komma vidare, och kanske kan man också göra ett nytt försök att efterlysa vittnen som kan ha sett honom i området. För om man inte ens kan visa att han har lämnat sitt eget hus under kvällen så kan ju folk börja tro att utredningen har kört fast, och detta kan i slutänden riskera att skada förtroendet för polis och åklagare.

Om du har uppfattat det som att jag tycker att man skall undvika SD som diskussionsämne så har du missförstått mig. Jag menar väl bara att det kan vara mer intressant att diskutera vilken bevisning som möjligen kan finnas mot honom, än att t.ex. spekulera ihop egna motivbilder och liknande. Där vet jag att åtminstone en av äldrebröderna delar min uppfattning:

Bra med klargörande. Då antar jag att du skrev fel när du postade att det ”finns ingenting som talar för att SD är skyldig”.
Citera
2019-07-11, 11:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Bra med klargörande. Då antar jag att du skrev fel när du postade att det ”finns ingenting som talar för att SD är skyldig”.
Jag vet inte om du citerar mig rätt där, jag kan inte minnas att jag skulle ha tagit ställning i någon "skuldfråga". Det jag möjligen kan ha skrivit är väl att man ännu inte har kunnat visa på något skäl att ens misstänka honom. Vi får avvakta och se vad utredningen kommer fram till, men det här om att han saknar alibi stämmer säkert.
Senast redigerad av Draifos 2019-07-11 kl. 12:19.
Citera
2019-07-11, 11:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det fetade; du är väl medveten om att grovabrottsektionen (där PS vid tillfället arbetade) inte blev tillställda de uppgifter som framkommit om LW förrän på torsdagen?
Han var inte ansvarig eller involverad de första dygnen.
Nej, det har jag missat.
Vad jag minns från fallet så var det Springare som uttalade sig i tidningarna när tidningarna började skriva om fallet.

Minns jag fel?
Om han inte var ansvarig så undrar jag vem som i så fall var ansvarig de första dygnen?
Citera
2019-07-11, 11:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag undviker, till skillnad från vissa andra, att utpeka enskilda poliser som ansvariga för ev felgrepp/felbeslut. Sån är jag.
Jag använder i princip alltid benämningen "Örebro polishus" alt "Polisen i Örebro" när jag kommenterar. Då är att notera att jag använder versal för att markera att det är myndigheten jag yttrar mig över.
Jag har alltid undrat varför du är så mån om att hela tiden peka ut åklagaren med namn?
Men poliserna undviker du att namnge.
Finns det någon orsak till detta?
Känner du de poliser som är inblandade i fallet och vill du skydda dem från att bli uthängda här?
Citera
2019-07-11, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har nog snarare tänkt tvärtom, dvs. att det hela tiden har ansetts som utrett att SD faktiskt hade knoggnuggat LW i bilen i januari 2017. Bl.a. har Leif GW Persson sagt att det är väl det här som gör SD intressant, och nog har säkert Åsa Hiding uppfattat det som en sanning att SD knoggnuggade LW den där gången.

Om notknapparens tolkning är rätt, dvs. att det i utredningen 2017 inte ens gick att slå fast att en sk. knoggnuggning har skett, vad har man då kvar av indicierna mot SD? Att han inte har något alibi för mordkvällen?

Jag har väl inte skrivit att det står något om att knoggnuggningen inte skett eller att den inte gick fastslå?
Jag skrev att av texten framgick inte om knoggnuggningen var det som avsågs med "haft en rätt att avvisa målsägande från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång".

Citera
2019-07-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ja, det är en uppgift via telefon och den har jag kollat igen, senast idag med den aktuella Roteln. Åtal ska vara väckt senast 12 juli, men risken är väl överhängande att det flyttas fram igen p g a att FU ej anses färdig? (Det är kanske därför Peter Springare har flyttat fram utgivningsdatumet på sin bok till 31/7?)

Skulle inte bli så överaskad om det bara fortsätter å mala på.

PS kanske har några olika sista kapitel å välja mellan, han
har nog inte bestämt sig än

Nu tror jag inte att boken kommer å handla så mycket om det här
fallet, mer om PS själv kontra polisledningen och hur illa behandlad
han tycker sig ha blivit.
Samt att han friskriver sig själv från ansvar för att utredningen
kört ner i diket.
Citera
2019-07-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nej, det har jag missat.
Vad jag minns från fallet så var det Springare som uttalade sig i tidningarna när tidningarna började skriva om fallet.

Minns jag fel?
Om han inte var ansvarig så undrar jag vem som i så fall var ansvarig de första dygnen?

Om det är viktigt för dig kan du kanske få svar på det om du kontaktar polisregion Bergslagen.
Där finns uppgifter om vilka som arbetade som vakthavande- respektive stationsbefäl de första dygnen.

Lycka till!
Citera
2019-07-11, 12:15
Medlem
Från början av inläggen i tråden är det polisens presstalesperson som uttalat sig ett antal dagar efter LW:s försvinnande.

Vilket datum Springare blev ansvarig utredare har jag inte sett (varken i tråden eller media).
Citera
2019-07-11, 12:20
Medlem
Citat:
Om det är viktigt för dig kan du kanske få svar på det om du kontaktar polisregion Bergslagen.
Där finns uppgifter om vilka som arbetade som vakthavande- respektive stationsbefäl de första dygnen.

Lycka till!

Du menar inte då på något som helst vis att Säpo va
ansvariga inledningsvis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in