Citat:
Ursprungligen postat av
brianmolko
Är MGM häktad ?
Nej, glädjande nog är den misstänkte i det här fallet faktiskt INTE häktad!
Jag skriver
glädjande, med anspelning på att svenskt rättsväsende knappast har råd med ännu en "felhäktning". Skulle åkl Åsa Hiding fått SD häktad på 'sannolika skäl' och därmed fått Örebro TR till att börja se SD som mördare, så vet vi inte om de också sen med automatik slentrianmässigt bara hade förlängt häktningen. Vi kan inte
veta det, eller hur?
Och med tanke på att åkl Åsa Hiding ännu inte, trots att det gott långt mer än ett år sen mordet, lyckats snickra ihop ett åtal, så hade ju SD i mitt tänkta scenario fått sitta häktad alltjämt. Utan åtal. Sannolikt med fulla restriktioner dessutom.
Nu nästan hör jag hur högafflingarna i tråden reser sig och börjar muttra om att "Så där kan det inte gå till! Jo, kanske det skulle kunna ske där borta i de områden Carinah just nu vistas i, Kaukasistan, men inte här i Sverige!"
Till det vill jag bara svara med två ord: Martinique/Jonas. Denne Jonas fick sitta häktad under mer än tre års tid (tror jag det var). Tingsrätten bara automatförlängde häktningen gång efter gång under årens lopp. Hur gick det sen i rättegången? Jonas dömdes i TR men frikändes helt i HR! Åklagaren hade egentligen inte haft det stöd för häktning som TR bara klubbade. Bedrövligt!
Så jo, det ÄR glädjande att SD inte sitter häktad! Det näst mest sorgliga i det här färfärliga ärendet är att SD nog knappast kommer att prövas rättsligt eftersom de rättsvårdande myndigheterna (här: åkl och Polisen) felskötte allt redan från Dag 1.
Det mest sorgliga är att en trebarnsmamma blivit mördad och hennes barn, familj och vänner förlorat henne. För alltid.
Edit: Det har skrivits mycket om det fall jag nämner och SVT gjorde en dokumentär om fallet, 'Operation Playa'. Jag har inte sett den och vet ej om den finns på SVT Play.