2019-07-11, 06:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte misstro dig, men vet vi det där jag fetat? Är detta en officiell uppgift från polishuset? Eller är det så att man skyller på PS och baktalar honom?

När kommer boken?
Ingen i tråden som fått tag på ett recensionsexemplar?
Har PS kallat till ett boksläpp där han själv är på plats?

Han presenterade boken under Almedalsveckan, video finns bl.a. på:

https://ledarsidorna.se/2019/07/almedalsveckan-kulturfriktion-hederrelaterat-fortfyck-samt-poliser-poliser-poliser-och-poliser/

"Nu ska vi bara redigera ner något av textmassan och hoppas att kunna lansera den under sensommaren".

En presentation kommer även ske i Springares hemstad Örebro i direkt anslutning till utgivningen, enligt:

https://ledarsidorna.se/2019/04/greycat-publishing-ger-ut-peter-springare-polis-om-ett-stressat-valdsmonopol/
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-07-11 kl. 06:11.
Citera
2019-07-11, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Är MGM häktad ?
Nej, glädjande nog är den misstänkte i det här fallet faktiskt INTE häktad!

Jag skriver glädjande, med anspelning på att svenskt rättsväsende knappast har råd med ännu en "felhäktning". Skulle åkl Åsa Hiding fått SD häktad på 'sannolika skäl' och därmed fått Örebro TR till att börja se SD som mördare, så vet vi inte om de också sen med automatik slentrianmässigt bara hade förlängt häktningen. Vi kan inte veta det, eller hur?
Och med tanke på att åkl Åsa Hiding ännu inte, trots att det gott långt mer än ett år sen mordet, lyckats snickra ihop ett åtal, så hade ju SD i mitt tänkta scenario fått sitta häktad alltjämt. Utan åtal. Sannolikt med fulla restriktioner dessutom.

Nu nästan hör jag hur högafflingarna i tråden reser sig och börjar muttra om att "Så där kan det inte gå till! Jo, kanske det skulle kunna ske där borta i de områden Carinah just nu vistas i, Kaukasistan, men inte här i Sverige!"
Till det vill jag bara svara med två ord: Martinique/Jonas. Denne Jonas fick sitta häktad under mer än tre års tid (tror jag det var). Tingsrätten bara automatförlängde häktningen gång efter gång under årens lopp. Hur gick det sen i rättegången? Jonas dömdes i TR men frikändes helt i HR! Åklagaren hade egentligen inte haft det stöd för häktning som TR bara klubbade. Bedrövligt!

Så jo, det ÄR glädjande att SD inte sitter häktad! Det näst mest sorgliga i det här färfärliga ärendet är att SD nog knappast kommer att prövas rättsligt eftersom de rättsvårdande myndigheterna (här: åkl och Polisen) felskötte allt redan från Dag 1.

Det mest sorgliga är att en trebarnsmamma blivit mördad och hennes barn, familj och vänner förlorat henne. För alltid.

Edit: Det har skrivits mycket om det fall jag nämner och SVT gjorde en dokumentär om fallet, 'Operation Playa'. Jag har inte sett den och vet ej om den finns på SVT Play.
Senast redigerad av Carinah78 2019-07-11 kl. 07:03.
Citera
2019-07-11, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Han presenterade boken under Almedalsveckan, video finns bl.a. på:

https://ledarsidorna.se/2019/07/almedalsveckan-kulturfriktion-hederrelaterat-fortfyck-samt-poliser-poliser-poliser-och-poliser/

"Nu ska vi bara redigera ner något av textmassan och hoppas att kunna lansera den under sensommaren".

En presentation kommer även ske i Springares hemstad Örebro i direkt anslutning till utgivningen, enligt:

https://ledarsidorna.se/2019/04/greycat-publishing-ger-ut-peter-springare-polis-om-ett-stressat-valdsmonopol/
Tack, Grisslan!
Väldigt snällt av dig!

Jaså, minsann? Peter Springare var på plats under Almedalsveckan? Får erkänna att jag på resande fot ytterst lite följt vad som skett där.
Kan inte se att nån av drakarna hade nåt braskande om polis Peter Springare eller nåt han sagt där på plats. Fast det är väl inte att undra på? Han är ju svensk polisorganisations egen motsvarighet till Gossen Ruda, han som bor i Grönköping.
Men nog borde det väl finnas ett intresse för vad en tidigare ansvarig mordutredare har att säga, nu sådär mer än ett år efter "omflyttningen" av honom? Mordet är ju dessutom fortfarande ouppklarat. Fast den fällande domen rörande rasism i stödbloggen spelar väl in här? Svenskt ankdammeri kräver att det inte bildas några vågor. Möjligen accepteras lite krusningar på ytan.

OffT: Försökte förköpa boken, men det gick bara sådär..
Citera
2019-07-11, 08:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så äldsta sonen och MH ger en negativ
bild av LW som mamma.
Men den ska vi inte tro på eftersom hon
är död och inte kan försvara sig?

Det är sonen och MH som är ”elaka” för att de sprider ”skit” om LW.
Men om det är sant så är det inte skit.
Då var barnens beteende ett rop på hjälp
men ingen hjälpte dem?
Den enda som ville hjälpa dem blev
utslängd och ivägkörd.
Genom att MH spred den information hon skrev i bloggen om barnen så är det helt uppenbart att hon ville skada dem, dessutom två år efter att hon blev utkastad från familjen.
Hur kan hennes hämndbegär vara så stort efter två år?
Påstående att hon ville hjälpa barnen är helt orimligt.
Hon ville nog styra dem, få dem att dansa efter hennes pipa och bli deras nya mamma men det hade knappast hjälpt dem.
MH är en perfekt illustration till bilden av den elaka styvmamman.
Tur att UW såg det.
Citat:
Är det en av sanningarna i Nya Hjärsta
som MH ifrågasatte och inte accepterade?
Var det som i Kejsarens nya kläder? Alla
såg men ingen ville se för då hade de varit
tvungna att göra något.
Fega krakar som låter barn må dåligt utan
att försöka hjälpa.
Kände sig LW så hotad av att MH skulle
avslöja sanningen bakom fasaden på
Facebook och Insta så att hon såg till att
manipulera bort henne från deras liv?
Kände hon sig hotad av MH för att barnen
tyckte om henne och anförtrodde sig till
henne?
Om du tror att UW blev manipulerad av LW så behandlar du honom som om han var mindre vetande.
Han visste nog vad han gjorde när han kastade ut MH från barnens liv för alltid.
Citera
2019-07-11, 08:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
;

Man kan ju nästan börja undra om
Springare är GM.
Helt obegripligt!
Eller om han känner gärningsmannen och vill skydda honom?
Boken blir nog ett försvarstal om hur lite ansvar han hade för att allt gick fel fast det var han som var ansvarig.
Citat:
Så jo, det ÄR glädjande att SD inte sitter häktad! Det näst mest sorgliga i det här färfärliga ärendet är att SD nog knappast kommer att prövas rättsligt eftersom de rättsvårdande myndigheterna (här: åkl och Polisen) felskötte allt redan från Dag 1.
Det var Springare som var ansvarig i början när alla fel gjordes.
Varför beskriver du det alltid som om det är polis och åklagare som gör fel hela tiden när det är Springare som förstörde utredningen från början.
Inte en enda gång har du kommenterat vem som verkligen gjorde alla fel.
Citera
2019-07-11, 08:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får väl ge dig rätt i detta.
Av den information man får av ovanstående så kan vi inte veta om han har använt sig av något tvång för att få ut henne ur bilen.

Jag vill ju inte sätta orden i munnen på dig, om du nu menar att knoggnuggningen inte ens har hänt. Min starka tro är att den har skett, och mer därtill. Men den kan faktiskt skett för sig, dvs inte i syfte till att få ut LW ur bilen.

Jag har nog snarare tänkt tvärtom, dvs. att det hela tiden har ansetts som utrett att SD faktiskt hade knoggnuggat LW i bilen i januari 2017. Bl.a. har Leif GW Persson sagt att det är väl det här som gör SD intressant, och nog har säkert Åsa Hiding uppfattat det som en sanning att SD knoggnuggade LW den där gången.

Om notknapparens tolkning är rätt, dvs. att det i utredningen 2017 inte ens gick att slå fast att en sk. knoggnuggning har skett, vad har man då kvar av indicierna mot SD? Att han inte har något alibi för mordkvällen?
Citera
2019-07-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har nog snarare tänkt tvärtom, dvs. att det hela tiden har ansetts som utrett att SD faktiskt hade knoggnuggat LW i bilen i januari 2017. Bl.a. har Leif GW Persson sagt att det är väl det här som gör SD intressant, och nog har säkert Åsa Hiding uppfattat det som en sanning att SD knoggnuggade LW den där gången.

Om notknapparens tolkning är rätt, dvs. att det i utredningen 2017 inte ens gick att slå fast att en sk. knoggnuggning har skett, vad har man då kvar av indicierna mot SD? Att han inte har något alibi för mordkvällen?

Det är nog en utav punkterna ja att han saknar alibi. Du känner inte att du är ute cyklar lite när din magkänsla och dina gissningar säger att det finns ingenting som pekar mot SD medan ingen annan någonstans delar din åsikt?

Vidare så undrar jag om du nu tänkt färdigt över frågan angående vilka potentiella gärningsmän som får diskuteras i tråden eller om denna restriktion enbart gäller nuvarande MGM som du tidigare sagt. Du ställer många frågor med krav på svar men har svårt att leverera några vidare själv.
Citera
2019-07-11, 09:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag har redan för ca en vecka sedan förklarat att jag befann mig på uppdrag i Baku. Bara där har du en tidsskillnad mot Sverige på +2 h. Nu har jag förflyttat mig ytterligare, så då kan du räkna med ännu större skillnad.

Citat:
Jo, kanske det skulle kunna ske där borta i de områden Carinah just nu vistas i, Kaukasistan, men inte här i Sverige!"
Varför tror du att tråden handlar om dig?
Ingen är intresserad av dina fantasier om var du befinner dig.
Om du verkligen var där du påstår så har du outat dig totalt för de personer som känner dig och vet vart du reser.
Riktigt så dum tror jag inte att du är.

Citat:
Till det vill jag bara svara med två ord: Martinique/Jonas. Denne Jonas fick sitta häktad under mer än tre års tid (tror jag det var). Tingsrätten bara automatförlängde häktningen gång efter gång under årens lopp. Hur gick det sen i rättegången? Jonas dömdes i TR men frikändes helt i HR! Åklagaren hade egentligen inte haft det stöd för häktning som TR bara klubbade. Bedrövligt!
Andra misskötta fall är rätt ointressanta.
Det går att hitta en hel del liknande fall men de har inte med den här tråden att göra.
Förut tjatade du om älgen i flera månader.
Ska du nu börja tjata om Jonas F*lk också?
Citera
2019-07-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Boken blir nog ett försvarstal om hur lite ansvar han hade för att allt gick fel fast det var han som var ansvarig. Det var Springare som var ansvarig i början när alla fel gjordes.
Varför beskriver du det alltid som om det är polis och åklagare som gör fel hela tiden när det är Springare som förstörde utredningen från början.

Det fetade; du är väl medveten om att grovabrottsektionen (där PS vid tillfället arbetade) inte blev tillställda de uppgifter som framkommit om LW förrän på torsdagen?
Han var inte ansvarig eller involverad de första dygnen.
Citera
2019-07-11, 10:31
Medlem
Citat:
Boken blir nog ett försvarstal om hur lite ansvar han hade för att allt gick fel fast det var han som var ansvarig. Det var Springare som var ansvarig i början när alla fel gjordes.
Jag undviker, till skillnad från vissa andra, att utpeka enskilda poliser som ansvariga för ev felgrepp/felbeslut. Sån är jag.
Jag använder i princip alltid benämningen "Örebro polishus" alt "Polisen i Örebro" när jag kommenterar. Då är att notera att jag använder versal för att markera att det är myndigheten jag yttrar mig över.

Men om du anser dig veta hur allt i början gick till rörande Örebro polishus och den ev Säpo-inblandningen i ärendet initialt, så lovar jag att sitta alldeles tyst och bara lyssna.

Seså, berätta nu för tråden!
Berätta gärna då också varför det inte startats ett disciplinärende mot PS, för det har det väl inte?
Citera
2019-07-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ja, det är en uppgift via telefon och den har jag kollat igen, senast idag med den aktuella Roteln. Åtal ska vara väckt senast 12 juli, men risken är väl överhängande att det flyttas fram igen p g a att FU ej anses färdig? (Det är kanske därför Peter Springare har flyttat fram utgivningsdatumet på sin bok till 31/7?)
Kanske är det så att PS får flytta fram utgivningsdatumet av sin bok pga att en GM (SD eller annan) inte hamnat i finkan (ännu).

Vid tillfället när han skrev sin bok så kanske han och övriga utredare var övertygade om att fallet skulle vara avklarat eftersom polisen förmodligen har mycket mer på GM än vad vi vet i tråden.

PS bok handlar om... som jag TROR... mestadels om hur han blivit behandlad i polishuset pga hans avslöjande om att utredningar på hans bord mestadels handlade om att utlänningar var inblandade i dessa.

Kanske är det så att han får välja mellan att ge ut boken nu och därmed måste ta bort en del avslöjanden om GM (SD/eller annan) eller ge ut den senare när GM är inlåst.

Någon pusselbit fattas i fallet... på MGM eller annan? Jag hoppas det är nära en upplösning!
Citera
2019-07-11, 10:57
Medlem
Citat:
Varför tror du att tråden handlar om dig?
Ingen är intresserad av dina fantasier om var du befinner dig.
Om du verkligen var där du påstår så har du outat dig totalt för de personer som känner dig och vet vart du reser.
Riktigt så dum tror jag inte att du är.

Andra misskötta fall är rätt ointressanta.
Det går att hitta en hel del liknande fall men de har inte med den här tråden att göra.
Förut tjatade du om älgen i flera månader.
Ska du nu börja tjata om Jonas F*lk också?
Jag tror inte för ett ögonblick att tråden "handlar om" mig.
Det är du som (i frustration?) väljer att citera mig hela tiden. Vad tror du händer om du slutar med det? Jo, mitt "utrymme" skulle på det viset minska drastiskt.

Ja, jag har faktiskt "outat" mig totalt för mina vänner och för min familj och de vet alla var jag befinner mig, jag lovar.

OnT: Jag svarade 'BrianMolko' på dennes fråga om MGM är häktad. Utförligt valde jag att förklara varför jag är glad över stt han inte är det.
I denna tråd görs ofta jämförelser med andra kriminalfall. Skall det enligt dig inte få vara tillåtet?

Ang älgen jag förde in i tråden:
Du är säkert medveten om att det var för att exemplifiera hur en polisutredning (i en helt annan del av Sverige, skall sägas) totalhavererade p g a att polisledningen där alltför tidigt låste sig för ett visst scenario. Inte heller där har jag med namn utpekat din spaningsledare som bär ansvaret för en sanslöst dålig utredning och för att maken fick sitt liv dubbelt krossat; först av makans död, sen för att han fortfarande av vissa anses vara en mördare.
Kan du nu kanske börja ana varför älgen kom in i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in