Citat:
Ursprungligen postat av
gloriouslife
Om man jämför med Gyllensvinet i
Mantorp så var det inte statistiskt
sannolikt heller.
Där behövdes det flera omtag och
minst 3 olika åklagare för att få tag
på rätt GM.
Inte ens LGW kunde gissa sig till
att det skulle kunna vara en fet
småbarnsfar från Mullsjö som var
GM.
Nä, Edvin var verkligen inte sannolik på många sätt i just det fallet.
Nu minns jag inte att det var så många ÅK (någon var iaf semestervikarie), men det var väldigt skickliga utredare och mycket duktiga analytiker på polisen och NFC.
Men att Edvin skulle vara en farlig person, det var inte lika osannolikt. Han hade flera gånger berättat att han hade tvångstankar om att mörda, han hade en dödslista och han hade legat på psyket för det. Han berättade att han inte bara hade en dödslista på sina anhöriga och vänner utan att han fick starka tankar om att döda när han gick bakom en kille i gul tröja.
Men kopplingen till det äldre paret som han dödade hittade man aldrig.
Men nu tänkte jag inte mest på vad som bara är statistiskt sannolikt. I det här fallet har vi faktiskt en misstänkt som är statistiskt sannolik för mordet.
Här har vi en man som tidigare är anmäld av LW i två fall, förmodligen kontaktat LW strax före mordet om en önskan att ses. En person som har invändningar mot Norgeresan. Strax därefter ses någon utanför hennes framsida av hemmet och ett vittne hör sedan en mans- och en kvinnoröst gå i riktning mot planket (allt från MV). Strax efter hörs ett fasansfullt skrik och LW anmäls försvunnen. Hon hittas död fem dagar senare vid planket.
Det är inte osannolikt att denna man kan vara mördaren, även om det ännu inte gått att bevisa.
Men det är osannolikt att just exakt vid denna tidpunkt på natten, att ytterligare en person velat träffa LW och har också haft "invändningar mot något". Denna person har inte lämnat minsta spår efter sig, vare sig digitala eller DNA spår. Mycket osannolikt. Står de i kö om att mörda LW måndag kväll klockan 23.35?
Statistik är till hjälp i en utredning. Men i det enskilda fallet kan statistiken avvika.
Jag litar på MV som menar att mgm också har slirat på sanningen...