2019-07-10, 21:11
Medlem
Gavins-Friends avatar
Konserter är förstörda nuförtiden. Visst trist om bandet spelar dåligt men menar inte det. Folköl!? Alltså seriöst. Saker känns inte "äkta" längre, någon som förstår? Alla möjliga typer av personer är där för de ska kunna säga att de sett bandet osv. men egentligen bryr de sig inte. Visst man kanske inte vill se ett gammalt hederligt rallarslagsmål eller liknande men hellre det?

Att det är dyr folköl säger en del om hur utvecklingen gått.
Citera
2019-07-10, 21:20
Medlem
Maidenmartins avatar
Andra gången jag såg Metallica och är som helhet nöjd med upplevelsen. Inte det bästa jag sett men väl värt pengarna. Ska försöka summera så bra jag kan:

Plus:
-Väldigt bra framföranden av låtarna från Hardwired-skivan. Fr.a. Moth Into Flame stack ut rejält. Fantastisk låt från en skiva som jag börjar uppskatta mer och mer.
- Fantastiska versioner av klassiker som One, Master Of Puppets och Enter Sandman. Även klassiker som jag normalt sett inte tycker om, t.ex. Nothing Else Matters och Sad But True, fungerade tillräckligt bra för att uppskatta dem i liveversion.
-James i lika god form som alltid. Tröttnar aldrig på att se denna underbara man. Det går fan inte att stoppa honom
-Ride The Lightning i setlisten. Otippat men fan så välkommet.
-Ghost. Har hört mycket gott om dem men aldrig gett mig in i dem själv. Det har ändrats nu. Blev oerhört imponerad av dem. Bra show och riktigt bra låtar.

Minus:
-Ljudet var inte nödvändigtvis dåligt men nog fanns det vissa brister där. Vem fan mixade Kirks gitarr? Lät som en katt i tvättmaskinen. Sen försvann James röst på vissa ställen också, men det var inget större problem tyckte jag.
-Vissa extremt bleka setlistval. Varför envisas de med att spela skit från St Anger, albumet som majoriteten av fansen hatar. Och The God That Failed? Bara nej. Och varför i helvete har man helt plötsligt fått för sig att slopa en låt som Fade To Black? Det är ju kriminellt.
-Robs och Kirks jammande=pisspaus. Vad är ens poängen med det? Fattar verkligen inte. Hatade det redan i globen och blir bara mer och mer less på det. Med det sagt valde de iaf ett bra låtval där. Även om jag gärna hade slopat hela skiten var det iaf inte helt bortkastat denna gången.

Tänker dock inte klaga på gubbarnas musikaliska prestationer. Lars och Kirk är som de är. Man vet precis vad man får och kan förvänta sig av dem nu för tiden så ser ingen anledning att låta det påverka bedömningen. James står som alltid stark dock, han är den enda i bandet som faktiskt har åldrats på ett värdigt och bra sätt.

Totalbedömning: 4/5
Senast redigerad av Maidenmartin 2019-07-10 kl. 21:26.
Citera
2019-07-10, 21:52
Medlem
Driftstopps avatar
Herregud Metallica har gjort sitt.
Citera
2019-07-10, 23:47
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolljakt
Jag har helt slutat gå på arenakonserter. Om man har gått på mycket i 20-30 årsåldern är det helt meningslöst att gå på samma band när de kommer tillbaka 25-30 år senare. Du blir bara besviken. Såg Metallica i Scandinavium 1993, när 13000 pers stod rakt ut från läktarna en hel konsert. Som dessutom avslutades med en simulerad brand/fallolycka från riggen. Skulle aldrig riskera det minnet på några trötta pensionärer som åker runt och samlar pengar.

Jag förstår precis, men nånstans så hoppas man att det ska bli åka av. MEN Maiden senast i Stockholm var faktiskt riktigt jävla bra tycker jag. Dom håller en betydligt högre klass än Metallica.
Citera
2019-07-11, 01:43
Avstängd
Adelaides avatar
Jag var inte på spelningen. Dock var jag på spelningen 2015. Redan då kunde man märka att det här bandets glansdagar är över sen länge. Just därför jag sket i att se dem denna gång. Hörde idag från vänner och bekanta som var på spelningen att det inte var någon höjdare heller, alltså precis som jag trodde. Känns inte som jag har missat något speciellt.

Enda jag hade tyckt vore häftigt är att få höra Ride The Lightning live. Men det får, kanske, bli en annan gång.
Citera
2019-07-11, 06:11
Medlem
Verkar som om det bland dom initierade konsert-rävarna råder konsensus om att det är lite fräsigt att alltid inta en jävligt skeptisk hållning.

Tror knappt jag läst en enda tråd om något större bands spelningar där proffsen kunnat kosta på sig att tycka att "det här var ju jävligt bra och skoj" utan att hänvisa till någon spelning 1977 där man var en av 83 betalande i publiken.

Kan man inte ta det för vad det är? Har man lyssnat på ett band i 25år kan jag nästan tycka att det är värt 695:- bara att gå och se dom som uppstoppade vaxfigurer.

En fråga:

Det var nån musikrecensent på radipn som sa att dom var imponerade över att dom även lärt sig och sjöng texten till "staten och kapitalet" så bra på svenska.

På Youtube klippen låter det mer som om dom nynnar och inte alls sjunger texten?

Hur låg det till kunde dom och sjöng dom den svenska texten.

(Ja jag är så barnslig så jag tyckte det inslaget var fräsigt som fan)
Citera
2019-07-11, 07:02
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Jag har helt slutat gå på arenakonserter. Om man har gått på mycket i 20-30 årsåldern är det helt meningslöst att gå på samma band när de kommer tillbaka 25-30 år senare. Du blir bara besviken. Såg Metallica i Scandinavium 1993, när 13000 pers stod rakt ut från läktarna en hel konsert. Som dessutom avslutades med en simulerad brand/fallolycka från riggen. Skulle aldrig riskera det minnet på några trötta pensionärer som åker runt och samlar pengar.

Metallica spela inte i Scandinavium 1993, 1992 däremot.
Citera
2019-07-11, 07:42
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag förstår precis, men nånstans så hoppas man att det ska bli åka av. MEN Maiden senast i Stockholm var faktiskt riktigt jävla bra tycker jag. Dom håller en betydligt högre klass än Metallica.

Maiden är ett undantag. Trots att gubbarna är i 60-årsåldern så levererar dem i princip lika bra som de alltid gjort. Jag tror att Steve Harris kommer lägga ner Maiden innan de når samma låga nivå som Metallica.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Verkar som om det bland dom initierade konsert-rävarna råder konsensus om att det är lite fräsigt att alltid inta en jävligt skeptisk hållning.

Tror knappt jag läst en enda tråd om något större bands spelningar där proffsen kunnat kosta på sig att tycka att "det här var ju jävligt bra och skoj" utan att hänvisa till någon spelning 1977 där man var en av 83 betalande i publiken.

Kan man inte ta det för vad det är? Har man lyssnat på ett band i 25år kan jag nästan tycka att det är värt 695:- bara att gå och se dom som uppstoppade vaxfigurer.

En fråga:

Det var nån musikrecensent på radipn som sa att dom var imponerade över att dom även lärt sig och sjöng texten till "staten och kapitalet" så bra på svenska.

På Youtube klippen låter det mer som om dom nynnar och inte alls sjunger texten?

Hur låg det till kunde dom och sjöng dom den svenska texten.

(Ja jag är så barnslig så jag tyckte det inslaget var fräsigt som fan)

De har notställ framför sig när de kör sina covers, förmodligen med både text och ackord.
Citera
2019-07-11, 08:48
Medlem
frantiks avatar
Jag tyckte konserten var riktigt bra. James har ju verkligen steppat upp på senare år.
Hans röst och spelnärvaro är på en riktigt bra nivå.

Men vad fan var det för fel på organisationen på golden circle?
Bara en ingång öppen. En toalettkö.
Som precis innan spelningen blev jättelång för att vakterna inte släppte på alla med en gång. Visst det har väl med säkerhet att göra.
Men har aldrig upplevt något så dåligt.
Sen när man skulle ut så tog det lång tid innan dom öppnade grindarna. Så man fick klättra över sittplats.

Är det alltid så dåligt på Ullevi? På friends och globen var det mycket bättre.
Citera
2019-07-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Jag tyckte konserten var riktigt bra. James har ju verkligen steppat upp på senare år.
Hans röst och spelnärvaro är på en riktigt bra nivå.

Men vad fan var det för fel på organisationen på golden circle?
Bara en ingång öppen. En toalettkö.
Som precis innan spelningen blev jättelång för att vakterna inte släppte på alla med en gång. Visst det har väl med säkerhet att göra.
Men har aldrig upplevt något så dåligt.
Sen när man skulle ut så tog det lång tid innan dom öppnade grindarna. Så man fick klättra över sittplats.

Är det alltid så dåligt på Ullevi? På friends och globen var det mycket bättre.

Ser man ovanifrån så är det ju knökfullt på ena sidan av golden circle.. där insläppet är.. på andra sidan är det luftigt och många skulle kunna komma riktigt nära scenen.. men det är väl svårt att veta om man kommer in som packade sillar ifrån ett håll.

Dåligt organiserat.
Citera
2019-07-11, 09:08
Medlem
Citat:
Här kommer rättelsepolisen

Metallica spelade den 12 december 1992 på Scandinavium. Inte 1993. Den 30 maj 1993 spelade de utomhus på Stockholm Stadion. Enda spelningen i Sverige 1993.

Du blandar du ihop konserterna lite. Det var inte på turnén 1992/1993 som ljud/ljusriggen trillade ner. Det var senare på 90-talet. Under konserterna 96-97 som detta teatraliska moment fanns med

Däremot har du rätt att det var jävligt bra 1992 i Scandinavium.
Citera
2019-07-11, 09:40
Medlem
Nu var dom ju garanterat lite bättre förr. Men man får tänka på att minnen man har alltid är väldigt förvridna åt något håll. Oftast hypar man upp sina gamla fina minnen utan att veta om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in