2019-07-11, 04:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Gode spørsmål.

Det ble i begynnelsen sagt at det var mannen hun ringte 09:14, at det var hun som ringte ut, og de faktisk snakket sammen.

Det senere blitt endret til at hun ringte "et familiemedlem", og ingen vil bekrefte at det var mannen. Mange lurer på dette.

Så har vi også opplysningen om at "like etter" prøvde et annet familiemedlem å ringe TIL hennes telefon, men dette anropet ble ikke besvart. Det er ikke blitt lekket hvem DETTE familiemedlemmet var, men det er oppgitt at det IKKE er det samme "familiemedlemmet" som hun ringte til og snakket med 09:14.

Hvorfor hun skulle ringe mannen like etter at han visstnok dro hjemmefra er det ikke antydet noe om, altså ingen opplysninger om hva samtalen/oppringningen dreide seg om.

Det er sagt at de planla å dra til hytta på Kvitfjell den dagen, og at det var derfor TH dro hjem så tidlig som 13:30.

Man kan da lure på om samtalen 09:14 dreide seg om noe i forbindelse med disse planene, men det blir å spekulere, det er ikke angitt noenting om hva samtalen dreide seg om, og det at de visstnok skulle til Kvitfjell og det var derfor TH dro hjem når han gjorde har jeg egentlig også bare sett snakk om helt i starten, jeg har sett lite snakk om dette etterhvert som saken har utviklet seg.

Jeg skulle likt å høre mer om dette. Var dette en opplysning som kun kom fra TH selv, som en forklaring på hvorfor han var hjemme på den tiden?
Er han den eneste kilden til denne opplysningen, og det er det derfor det ikke snakkes noe mer om nå, kanskje etter føringer fra Holden, som kanskje også kan stå bak det at telefonsamtalen 09:14 ble endret fra å være til TH og konsekvent nå omtales som til "et familiemedlem"?

Det ble heller ikke bekreftet før nå ganske nylig, at politiet har hatt telefonen hennes hele tiden.

Mange lurte jo på masse rundt denne, om det var den de lette etter i søkene i Langvannet, og slike ting.

Politiet har hatt den hele tiden. Eller, i hvert fall fra TH meldte i fra, og enten ga den til dem selv, eller fortalte hvor han fant den hjemme.

Så politiet har sittet på den, eller "hatt kontroll" på den som er uttrykket de bruker, fulgt med på alle som har prøvd å ta kontakt med henne (hva kan grunnen til dette være...?), og den er sikkert analysert på alle bauger og kanter i forhold til aktivitet i senere tid helt frem til tidspunktet for "bortføringen".

Kan telefonen ha vært nevnt i trusselbrevet? At "kidnapperne" kan ha antydet at den kunne bli brukt til kontakt på et eller annet tidspunkt?

Hvorfor denne interessen for hvem som har prøvd å komme i kontakt med henne etter forsvinningen?

Var det ikke noen naboer eller bekjente som hadde sagt at de hadde prøvd å ringe henne, og at telefonen hadde blitt besvart, men av noen (politiet) som lurte på hvem de var og hvorfor de ville snakke med henne?

Dette helt siste husker jeg ikke hvor jeg har fra, men mener å huske at jeg har hørt noe om dette et sted..

Tack för detta! Det var tal om i tråden att TH åkte från jobbet för att han var orolig för sin fru, har det inget stöd i vad som sagts från polisen?

Intresset för vem som försökt nå henne per telefon syns ju självklart på ett sätt, även om det inget bevisar i sig: det antyder vilka som vet resp. inte vet att hon är död/bortförd. Det kan också antyda om hon hade någon förtrogen resp (kanske viktigare här) om hon hade planer för dagen eller närmsta dagarna också. Man kan jämföra detta med officiella besked, och vem som borde vetat vad etc, jämföra med och använda i förhör, jämföra med förflutna telefonvanor. Och man hör folk som ringt om varför de försökte nå henne, om det var så att de hade bestämt ngt eller hade skäl att oroa sig, om de sett henne tidigare på morgonen, om de ringer för att de ringt henne tidigare eller kanske på annan anknytning eller plattform men inte kommit fram.

Med tanke på att många numera tidvis kommunicerar ganska mycket så kan en påringning förstås också vara föranledd av utebliven kommunikation på ett annat sätt, exv via en padda som kanske inte återfunnits. Sånt (totalkonmunikationen) borde också kunna ge antydningar om när hon sist var i livet, oberoende av samtalet 9:14.
Citera
2019-07-11, 07:08
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kanske är av intresse att se vilka släktingar, vänner, uppdragstagare m.fl. som INTE ringde till mobilen mer? För att de visste att det inte var någon idé. Det var ju en hemlighet i tre månader att AEH var borta - bara de allra närmaste visste om det.

Nemlig, og i løpet av denne tiden, mens politiet trodde de hadde kontroll på både telefonen og hvilken informasjon allmenheten hadde, så er det interessant både med hvem som ringte og hvorfor, og hvem som IKKE ringte.

Det er uansett interessant at de holdt det hemmelig, også etter at saken ble kjent i media. Skulle vært interessant å vite hva som skjedde på/med hennes telefon i tiden etter forsvinningen ble kjent i media, men før politiet innrømte at de hadde hatt telefonen hennes hele tiden.
Citera
2019-07-11, 07:24
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack för detta! Det var tal om i tråden att TH åkte från jobbet för att han var orolig för sin fru, har det inget stöd i vad som sagts från polisen?.

Jeg skulle gjerne like å høre om flere husker det samme som meg, men jeg mener å ha lest at grunnen til at han dro hjem så tidlig som 13:30 var at de hadde planer om å reise på hytta på Kvitfjell den dagen.

Jeg tenkte ikke over det først, siden jeg ikke koblet utsagnet til hvilken ukedag det var snakk om, men 31 okt. 2018 var jo en onsdag, i uke 44.

Jeg antok i begynnelsen at det var en fredag, for det er jo forholdsvis vanlig, å stikke fra jobb litt tidligere på fredag for å få en forstart på trafikken.
Citera
2019-07-11, 08:11
Medlem
LittleStalins avatar
Er det ikke åprenbart at mannen ville bli kvitt henne og bestilte et drap?
Citera
2019-07-11, 08:17
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleStalin
Er det ikke åprenbart at mannen ville bli kvitt henne og bestilte et drap?

Hvem kjøpte han for å drepe henne, og hvordan sikret han seg fra å bli utpresset av de samme personene senere?

Og hvem fant på og regisserte historien?

Politiet ble jo veldig aktivt foret med spesifikk informasjon og veldig aktivt og bevisst ledet i en spesiell retning fra første øyeblikk.
Citera
2019-07-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Maleren Odd Nerdrum ble dømt til fengselsstraff i skattesak reist av Økokrim. Nå mener jeg å huske at Nerdrum ble benådet og slapp å sone. Det skulle bare mangle. Men stakkars Nerdrum er altså én av de som Økokrim har "klart å sette fast".

31. oktober 2018 la Økokrim ned påstand om fengselsstraff for tre personer i bedragerisaken. Det ser jo ut som om forsvinningen ble forsøkt koblet til bedragerisaken, så denne spesifikke datoen kan ha betydning og inngå som en del av dekkhistorien. Spesielt om dekkhistorien handler om brutale østeuropeiske kriminelle som utøver hensynsløs vold for å hevne seg på mennesker som skaper problemer for de lyssky forretningene deres.

En av de tiltalte ble frifunnet, hvordan det gikk med nummer to husker jeg ikke, men den tredje, en norsk konsulent som var hyret av russiske Severstal, mener jeg å huske ble idømt fengselsstraff. Denne konsulenten, JV, sonet allerede en idømt fengselsstraff for en tidligere innside-dom.

Dette er på ingen måte ment som ett angrep på JV. Men personer som blir lurt, lokket eller presset inn i roller tilsvarende den JV har fått, blir ofte Svarteper, den som må sone fengselsstraff mens andre aktører og bakmenn, skummer fløten og tjener seg rike.

Det er lett å tenke seg at personer som får en syndebukk-rolle, kan bli ufattelig rasende på aktører som TH/Fredrik Sneve. Fordi TH/FS har ødelagt så mye for dem. Hvis duoen TH/FS hadde holdt kjeft, ville det aldri blitt noen bedragerisak.

Jeg antar at det er flere enn JV som kan ha lidd store personlige tap som følge av THs forretningsvirksomhet. Det er ikke umulig at TH kan ha mottatt diverse trusselbrev som følge. Og TH kan ha konstruert en dekkhistorie rundt et slikt autentisk trusselbrev. Slik MajesticXII har foreslått.

Så, hvis noen noensinne har skrevet rasende trusselbrev til TH, uansett når og uansett hvorfor, ta kontakt med politiet. Forklar omstendighetene.

Dette trusselbrevet som ble funnet i Sloraveien, er blitt beskrevet som "flere fullskrevne A4-ark", og "lapper funnet forskjellige steder i huset". Det får meg til å tro at trusselbrevet kan ha forskjellige opprinnelser, alt trenger ikke å være skrevet samtidig. Det kan jo delvis forklare at analysen av trusselbrevet har tatt så lang tid.

Har hørt en lignende teori før. At TH har blitt truet med at dette var i ferd med å skje, og ikke gjorde noe for å hindre det. Merkelig hypotese, så har ikke tenkt noe videre over det, At han derimot har brukt trusselbrev han allerede har mottatt er jo en tanke. Men da måtte han vel ha modifisert dem litt, linke dem til den nyopprettede monero-kontoen osv?
Citera
2019-07-11, 08:31
Medlem
Monsens avatar
Husker jeg riktig?

Skulle ikke Verisure selgeren komme tilbake dagen etter at han var der på kvelden?

Hvorfor gjorde AEH avtale med ham om dette dersom det var planlagt at de skulle på hytta på Kvitfjell?

Kanskje de ikke skulle på hytta? Det er bare noe TH sier i etterkant av forsvinningen?

Eller skulle de på hytta, men så nektet AEH å reise? Og så utartet det seg ...?
Citera
2019-07-11, 08:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg skulle gjerne like å høre om flere husker det samme som meg, men jeg mener å ha lest at grunnen til at han dro hjem så tidlig som 13:30 var at de hadde planer om å reise på hytta på Kvitfjell den dagen.

Jeg tenkte ikke over det først, siden jeg ikke koblet utsagnet til hvilken ukedag det var snakk om, men 31 okt. 2018 var jo en onsdag, i uke 44.

Jeg antok i begynnelsen at det var en fredag, for det er jo forholdsvis vanlig, å stikke fra jobb litt tidligere på fredag for å få en forstart på trafikken.

Det låter på mig som om inget är riktigt klarlagt här. En miljardär i pensionsåldern med egendom i Kvitfjell åker väl till Kvitfjell när han vill... Sen är det en fråga om den rena tidsåtgången för detta förstås och mörkrets inbrott. Och nödiga förberedelser.
Citera
2019-07-11, 10:03
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Husker jeg riktig?

Skulle ikke Verisure selgeren komme tilbake dagen etter at han var der på kvelden?

Hvorfor gjorde AEH avtale med ham om dette dersom det var planlagt at de skulle på hytta på Kvitfjell?

Kanskje de ikke skulle på hytta? Det er bare noe TH sier i etterkant av forsvinningen?

Nedenstående er såvidt jeg vet eneste offisielle info for politiet ad alarm-selgeren;
Politiet intervjuet av VG - offentliggjort i VG den 18 01 2019:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLoXy5/forsvinningssaken-vurderte-ny-alarm-kvelden-foer-hun-forsvant?utm_content=row-16&utm_source=vgfront

Altså: Verisure-selgeren ringte på i Sloraveien 4 ca kl.20.00 den 30 10.
Ingen avtale om at selgeren skulle komme tilbake dagen etter eller annet konkret tidspunkt.

Selgeren ville imidlertid som selgere flest, sikkert følge opp kontakten med tanke på innsalg.
Senast redigerad av Vossevangen 2019-07-11 kl. 10:07.
Citera
2019-07-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Husker jeg riktig?

Avtalen som ble gjort mellom AE og Verisure er ikke offentliggjort i mediene.
Alt tyder på at de skulle til Kvitfjell. TH skal ha dratt på jobb rundt 09, AE ringer altså når hun mener han burde ha ankommet jobb. Jeg spekulerer i at hun da ringte kontorets fasttelefon, "telefonsamtale til et familiemedlem " behøver ikke bety at hun snakket med vedkommende kanskje? At hun snakket med sekretæren feks? Da er det et sikkert livstegn vil jeg si, hvis det ikke bar preg av opptak. TH kan da ikke ha kunnet etterligne stemmen hennes? Den samtalen må vi bare få svar på snart, lei denne runddansen...
Hvorfor måtte han på jobb denne morgenen, et møte? Hvem jobber han sammen med, kun kontordamen og VE? Er det sånn at de har sett han kommer, er bilen sett på parkeringsplassen, vet de at han kom på jobb like etter 09? at han kom hjem 13:30 var avtalt, fordi de skulle på Kvitfjell, hvis opplysningene stemmer, tror ikke det er grunn til å tvile på det.
AE gikk som regel på morgentur rundt Langvannet mellom klokken 7 og 9 med hunden. Lurer på om de har sjekket om det er spor etter dette den morgenen, ingen husker å ha sett henne, men det er vanskelig å huske når det har gått ti uker... Men kanskje de fant spor av at valpen hadde gjort fra seg i hagen eller lignende, at den ikke hadde fått sin vante tur, tegn på uregelmessigheter?
Hun tok ikke telefonen da et annet familiemedlem ringte, og det var bare minutter etter 09:14, meget merkverdig synes jeg, at det skulle skje så fort etter, det er mistenkelig, og peker ytterligere på at 09:14 samtalen var falsk.
Vi vet også at datteren og barnebarn bodde like ved, rett over vannet. Så det ville være meget risikabelt å gjøre noe på dagtid, da de kanskje kunne kommet bortom en tur. Jeg tror derfor du har rett i dine tidligere antagelser, om at dette må ha skjedd på natten. Det er noe med den samtalen 09:14. Den stemmer ikke. Den passer ikke inn. Uansett scenario, så passer den ikke inn.
Citera
2019-07-11, 10:16
Medlem
Var det ikke også sagt av naboer at familien vanligvis slukket lysene veldig tidlig på kvelden og at han startet tidlig på jobben, rundt 7?

I så fall merkelig at det var 9 akkurat denne dagen.
Senast redigerad av finellalorck 2019-07-11 kl. 10:28.
Citera
2019-07-11, 10:19
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Den telefonsamtale kan ikke tillegges noen verdi, utover å plassere de aktuelle telefoner til en gitt basestasjon på tidspunktet.

Men selv det kan teoretisk manipulereres slik det har blitt forklart inngående i tråden tidligere.

Slik jeg tolker det er det Verisure-selgeren som er den siste sikre observasjonen av noen som ikke er nærstående.
Ovenstående innlegg fra drsniffer ble postet 07 02 2019. Jeg er enig i hans konklusjon om at siste sikre observasjon av AEH fra utenforstående er 30 10 ca kl.20.00.

Dersom TH er involvert på en eller annen måte, må vi se bort fra at han sier han så AEH da han reiste på jobb om morgenen den 31 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in