2019-07-09, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Alltså, om du genomgår en arbetsförmågebedömning som visar att du har 50% arbetsförmåga och din läkare skriver ett intyg som bekräftar att du har 50% arbetsförmåga och du skickar in ansökan och intyg till FK så har du goda möjligheter att få sjukersättning på 50%. Då spelar det ingen roll om du har sjukpenning eller ej då det är olika regler som gäller för sjukpenning och sjukersättning.

OBS, det som är viktigt här är att FK ofta letar "fel" i ansökan. Det kan t.ex. röra sig om att läkaren använt en formulering som antyder att ditt tillstånd har en teoretisk chans att förbättras. Då får man avslag eftersom sjukersättning endast ges vid kroniska permanenta sjukdomstillstånd som aldrig kommer bli helt återställda eller förbättrade till någon grad. Det du måste göra om du får avslag är att ta reda på exakt vad i ansökan som är "fel" och sen prata med läkaren att omformulera sig och skicka in en komplettering till ansökan. Detta kan vara bökigt och mycket frustrerande men bit ihop och skicka in skiten för till sist borde det bli godkänt, förutsatt att du gjort arbetsförmågebedömning och har rätt intyg från läkare. Det kan även ta lång tid pga. trög handläggning. Räkna med 3-6 månader. Lycka till!

Tack för ett relevant svar på min fråga men saken är den att jag har fått avslag redan trots utförliga läkarintyg, extra brev från min läkare, arbetsförmågeutredning från företagshälsovården och brev från min arbetsgivare där hon anger hur jag har jobbat upp mej från att inte kunna jobba nånting till att klara av 50% under arbetsträning under ett år. FK anger att de vill ha ett färskt sjukintyg från min läkare och en ny arbetsförmågeutredning bifogat överklagan. Känns som att köra huvudet i väggen,
Citera
2019-07-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piamia
Tack för ett relevant svar på min fråga men saken är den att jag har fått avslag redan trots utförliga läkarintyg, extra brev från min läkare, arbetsförmågeutredning från företagshälsovården och brev från min arbetsgivare där hon anger hur jag har jobbat upp mej från att inte kunna jobba nånting till att klara av 50% under arbetsträning under ett år. FK anger att de vill ha ett färskt sjukintyg från min läkare och en ny arbetsförmågeutredning bifogat överklagan. Känns som att köra huvudet i väggen,

Hej, i och med att FK fortfarande begär in kompletteringar låter det som att du har goda möjligheter att få godkänt. Det jag rekommenderar är att ringa personen som står som handläggare (brukar stå ett namn på någon av sidorna som de skickat till dig med beslut) och gå igenom din ansökan sida för sida, mening för mening, ord för ord och ta reda på exakt och stryk under där med penna och ta anteckningar på det som brister. Jag förstår att detta kan vara jobbigt när man är sjuk, mår dåligt och har nedsatt arbetsförmåga men ta några djupa andetag, ring personen och gå igenom det hela mycket grundligt, det kommer vara värt det.

Saker som FK kan ha reagerat på i din ansökan: Du skriver att din arbetsgivare intygat att din arbetsförmåga ökat från cirka obefintlig till 50%. Det kan få FK att misstänka att din arbetsförmåga kan öka ytterligare och då kommer du få avslag eftersom sjukdomen måste vara permanent kronisk och inte kunna bli bättre. Jag förstår att din arbetsgivare inte vill sabba för dig men minsta lilla formulering som FK hittar som påvisar något som de inte gillar så kommer de hugga ner på det.

Du skriver att de vill ha in en ny arbetsförmågebedömning. Hur gammal är din nuvarande arbetsförmågebedömning? Kanske räcker det med att du hör av dig till personen (företagshälsan?) som skrivit den och säger till dem att ditt tillstånd inte förändrats och begär att de ska skriva ut en ny med ett nyare datum, (dagens datum), och be dem förtydliga att ditt tillstånd inte har förändrats under tiden som har gått. Fråga handläggaren på FK varför de vill ha in en ny arbetsförmågebedömning och varför de inte godkänner den senaste som du skickade in. Som du förstår handlar det antagligen bara om rent pappersarbete och att du måste ordna papprena så att de blir som FK vill ha dem och vara dem till lags.

Hur gick det till när du gjorde arbetsförmågebedömningen? Gjorde du den på din arbetsplats? Hur lång tid pågick arbetsförmågebedömningen?

Jag vet att om man inte har något arbete eller arbetsplats så kan man göra en arbetsförmågebedömning hos kommunen på en typ av skyddad verkstad eller arbetslivcentrum där man under 2-3 månader får utföra olika arbetsuppgifter som att sy, bygga saker, laga mat och baka i storkök. Och sedan skriver en arbetsterapeut ett intyg och resultat baserat på utredningen som man ska skicka till FK.

När jag läser ditt inlägg igen så låter det mest som att de vill ha in ett färskt läkarintyg och en färsk arbetsförmågebedömning. Alltså att datumen har blivit för gamla. Kolla upp det först med FK, om det är så, be läkare och den som skrev arbetsförmågebedömningen att förnya dem, skriva nyare datum och förtydliga att inget har förändrats.

I och med att du skickat in ansökan, kompletterat, och att de vill ha in mer dokument så låter det som att du är nära att få godkänt. Annars hade de bara gett dig avslag och inte begärt någon komplettering, och de hade då bara skrivit att du inte har rätt till sjukersättning och pga diverse anledning.
Citera
2019-07-10, 13:16
Medlem
Hej,

Ville bara skriva att det är helt normalt att FK ger avslag på ansökan om sjukersättning. Det händer de flesta då FK inte vill godkänna dessa ansökningar då det innebär att de måste betala ut pengar under väldigt lång tid, tills personen går i pension.

Men av vad jag har läst i det du skriver så har du rätt till sjukersättning. Du behöver bara ändra lite i din ansökan och bifogade handlingar så att de stämmer med FKs krav. Eller rättare sagt be läkaren och de andra personerna som skrivit dina intyg och handlingar att ändra så de blir godkända. Du måste bara ta reda på vad FK tycker saknas eller brister mot deras regelverk för ett godkännande.

Ibland är det bättre att läkaren skriver mycket kortfattat och så lite som möjligt för det minskar risken att FK hittar saker som de inte godkänner. T.ex. PiaMias arbetsförmåga är stadigvarande 50%. Punkt. Så kort och koncist som möjligt.

Om du vill kan jag försöka hjälpa dig här genom PM. Alternativt kan du ta hjälp av en kurator på din vårdcentral eller annan person som är kunnig i FKs arbetsmetodik. Tänk såhär, du har rätt till sjukersättning, det är bara FK som beter sig som rövhål. Du måste bara anpassa och manipulera din ansökan så att den passar in i FKs snäva trånga mall. Du får inte ge upp för då är det FK som vinner, de har då knäckt dig med sin rigida tröga byråkrati. Och jag vet att det känns som att FK har övertaget, det är bara tjänstemän som jobbar heltid med att läsa och kritisera och ge avslag på ansökningar, de har inget bättre för sig. Men tänk inte för mycket på det. Av det du skriver med din tidigare ansökan så ligger du bra till, se bara till att få ändrat på de punkter som brister. Du har arbetsgivaren och företagshälsan på din sida, de har hjälp dig och skrivit intyg och utredning, se bara till nu att de även kan ändra lite så att det passar in i FKs krav, de har väldigt strikta snäva krav som allt måste passa in i för att bli godkänt.
Citera
2019-08-26, 20:57
Medlem
Isnatts avatar
Försäkringskassan säger nej till sjukpenning - men jag är fortfarande sjuk

Fick brev från försäkringskassan att jag förmodligen inte kommer få mer sjukpenning nu efter 180 dagar.
Men jag är ju fortfarande sjuk, jobbar 50% av mitt heltidsjobb.
Fk skriver:
Citat:
Men försäkringskassan kan av den medicinska informationen inte utläsa att dina besvär med begränsad rörlighet, smärta och svårigheter att genomföra lyft med armen är av den omfattning eller svårighetsgrad att det leder till sådana begräsningar att det skulle hindra dig att utföra ett normalt förekommande arbete på arbetsmarknaden. Ett fysiskt lätt arbete utan många och tunga lyft. Där du inte behöver belasta armen eller genomföra ensidigt upprepande rörelser.
Jag är sen hänvisad att logga in och friskanmälan mig eller inkomma med ett nytt sjukintyg som dom kommer bedöma med fokus på just dom 'där andra arbetena i samhället'..
Min läkare tror att jag kommer kunna jobba heltid inom 90 dagar.
Jag har ett en fast tjänst sen många år. Har jobbat sen mitten av 90-talet.
Även om jag skulle sluta mitt jobb och söka dom där andra jobben som passar mig så är jag ju fortfarande sjuk och måste ha ersättning för det.

Hur ska jag hantera det här? Jag vill jobba halvtid till jag är frisk igen, men just nu klarar jag inte mer än så faktiskt. Livet är kraftigt begränsat pga min sjukdomssituation och det känns som livet varit på paus i 6 månader. Efter 4 timmar på jobbet är mina armar spända och smärtande. Jag kan inte göra saker med dom som är monotona eller gör att jag måste lyfta saker som även väger lätt - att exempelvis skära mer än 1-2 kg grönsaker går inte, då försvinner all kraft och krampen kommer.
Skulle jag börja arbeta heltid och bli sämre skulle det vara katastrof för mig.

Ska jag överklaga och sen 'hålla på med det' och fortsätta jobba halvtid på eget bevåg?
Hur fungerar det med arbetsgivaren? Jag har ju lämnat in sjukintyg efter varje besök hos läkaren och även om läkaren skriver ut nya sjukintyg- har försäkringskassans beslut nån inverkan på min situation rent arbetstidssmässigt?
Citera
2019-08-26, 21:09
Medlem
Antar ts är man?
Dom gör ALLT för att män inte ska kunna leva. Min egen erfarenhet säger exakt detsamma!

En rejäl slakt förtjänar dom!
Citera
2019-08-26, 21:16
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Antar ts är man?
Dom gör ALLT för att män inte ska kunna leva. Min egen erfarenhet säger exakt detsamma!

Det är jag.
Är väldigt irriterad på situationen. Dealen är att jag betalar skatt, MEN då ska jag också ha hjälp när så behövs.
Dealen ska INTE vara att jag betalar skatt och sen få nej efter 180 dagar (knappt 120 arbetsdagar).

I så fall är jag inte med på den dealen liksom. Då vill jag ha dom tilltänkta pengarna själv så jag kan spara dom i mitt gömme att ha när jag behöver dom.
Citera
2019-08-26, 21:22
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Antar ts är man?

Det är regeringens fel, inte försäkringskassan. FK följer bara order som regeringen gett dem,nämligen att spara in så mycket som möjligt och vara hårdare mot vita svenska män. De är en skock arbetsmyror som letar ursäkter att kunna ge avslag så ofta som möjligt istället för som förut, att vilja hjälpa personer som har det svårt.

Vilket parti ska man rösta på om man vill fria upp dom pengarna så att FK har råd att vara lika bra som förut? Vad är det som kostar så mycket pengar nu som vi inte hade förut? Försök besvara dom frågorna i ditt huvud för att förstå vart problemet ligger.
Citera
2019-08-26, 21:32
Medlem
Havenheavens avatar
Är du vit man så kan du glömma någon hjälp ifrån myndigheter. Du ska bara hålla käft och betala skatt.
Citera
2019-08-26, 21:50
Medlem
Kan du inte söka ett nytt jobb som passar bättre? Varför måste du just ha ett arbete som inte längre klarar av?
Citera
2019-08-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är regeringens fel, inte försäkringskassan. FK följer bara order som regeringen gett dem,nämligen att spara in så mycket som möjligt och vara hårdare mot vita svenska män. De är en skock arbetsmyror som letar ursäkter att kunna ge avslag så ofta som möjligt istället för som förut, att vilja hjälpa personer som har det svårt.

Vilket parti ska man rösta på om man vill fria upp dom pengarna så att FK har råd att vara lika bra som förut? Vad är det som kostar så mycket pengar nu som vi inte hade förut? Försök besvara dom frågorna i ditt huvud för att förstå vart problemet ligger.
Tror du inte alla redan fattat det gör du skäl för ditt nick.
Alla fattar väl vart skattecashet går?
Ta in lite mer invandrare så jobbar dom upp sveriges skattekista......fråga bara en random sosse eller miljömupp får du se
Citera
2019-08-26, 21:52
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kan du inte söka ett nytt jobb som passar bättre? Varför måste du just ha ett arbete som inte längre klarar av?
Jag kommer ju förmodligen bli frisk vad det lider. Det är ingen kronisk sjukdom vad det verkar.
Citera
2019-08-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag kommer ju förmodligen bli frisk vad det lider. Det är ingen kronisk sjukdom vad det verkar.

Ja men tills du är frisk kan du väl ta ett annat jobb? Är inte det bättre än att lyfta bidrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in