2019-05-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Vet inte om det är rätt forum för detta. Hittade inget mer lämpligt.

Jag var sjuk och hemma ifrån jobbet 1 dag för ett litet tag sen. Är sällan sjuk så brukar strunta i att anmäla dom gångerna jag är hemma. Men tänkte nu att varför ska man inte utnyttja det man har rätt till..

Men när jag nu ska ansöka så förstår jag varför en del struntar i det. Måste ha läkarintyg för att varit hemma 1 dag med feber? Kan ju inte stämma..!? Sen ska man förklara varför man har varit hemma, och vad man jobbar med, och sen beskriva ens arbetsuppgifter osv..

Skämtar dom eller? Är det ett sätt för att folk inte ska orka att ansöka när man varit sjuk?

Nu har du ju inget att hämta där eftersom att arbetsgivaren står för sjuklön fram till dag 14. Prova att läs informationen som finns tillgänglig nästa gång...
Citera
2019-05-09, 18:21
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoChao
Nu har du ju inget att hämta där eftersom att arbetsgivaren står för sjuklön fram till dag 14. Prova att läs informationen som finns tillgänglig nästa gång...

Arbetsgivaren kan dessutom kräva ett läkarintyg från dag 8 .
Försäkringskassan kräver också ett läkarintyg för att pröva rätten till sjukpenning.
Citera
2019-05-09, 18:27
Medlem
Pope666s avatar
Konstigt. Jag anmäler mig inte så ofta sjuk men det kanske händer vart fjärde- femte månad o de frågar inte efter sjukintyg. När jag bytt arbetsgivare måste jag visa det men aldrig sjukintyg. Åtminstone om det bara gäller en vecka. Du har inte missförstått ts? Eller nä nu kom jag på det. Du måste ha varit sjuk längre än en vecka eftersom arbetsgivaren ofta står för det ( inte gör mig) o eftersom du vill ha fortsatt sjukpeng så begär de läkarintyg. Case closed
Citera
2019-05-09, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Bara bita ihop och göra det som ska göras.

Kul? Nej, men det är deras jobb.

Japp, bara att bita i det sura äpplet. Kan ses som muppigt - men tyvärr så sitter vi alla i samma båt, dvs vi bor i samma ruttna pissland.
Citera
2019-05-09, 19:03
Medlem
Nu inser jag nog jag att det va ett tag sen man ansökte om sjukpenning. Blandar ihop det lite med VAB som man sökt lite mer om senaste åren :-) Där ansöker man ju direkt ifrån dag 1.
Nu kom jag alltså in direkt som jag hade varit sjuk i 14 dagar alltså?

https://www.forsakringskassan.se/pri...ld/sjukpenning
Får man sjuklön ifrån dag 1 ifrån arbetsgivaren? Finns de inga karensdagar kvar?
Citera
2019-05-09, 19:09
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Nu inser jag nog jag att det va ett tag sen man ansökte om sjukpenning. Blandar ihop det lite med VAB som man sökt lite mer om senaste åren :-) Där ansöker man ju direkt ifrån dag 1.

Får man sjuklön ifrån dag 1 ifrån arbetsgivaren? Finns de inga karensdagar kvar?

För 30 år sedan så var det så att sjukkassan stod för ersättningen från dag 1. Numera står arbetsgivaren för sjukdag 1-14, så är du sjuk från jobbet 1 dag så vänder du dig alltså till din arbetsgivare.
Citera
2019-05-09, 19:32
Medlem
Citat:

Karensavdrag gäller första dagen, sedan sjuklön ifrån din arbetsgivare.

Sjukpenning ska du inte ansöka om.
Citera
2019-05-09, 19:41
Bannlyst
Citat:
Men när jag nu ska ansöka så förstår jag varför en del struntar i det. Måste ha läkarintyg för att varit hemma 1 dag med feber? Kan ju inte stämma..!? Sen ska man förklara varför man har varit hemma, och vad man jobbar med, och sen beskriva ens arbetsuppgifter osv..

Skämtar dom eller? Är det ett sätt för att folk inte ska orka att ansöka när man varit sjuk?

Ju mer information, desto större chans har de att hitta ett kryphål så att de slipper betala. Kan jag tänka mig.
Citera
2019-05-09, 21:30
Medlem
CalzoneItalias avatar
Karens en dag dvs första dagen du är hemma från jobbet. Alltså du får 0 kr för den dagen därefter betalar arbetsgivaren sjuklön dag 2-14. Men efter dag 8 kan arbetsgivaren kräva ett läkarintyg
Citera
2019-07-07, 20:00
Medlem
Avslag på sjukpenning, hur stora är möjligheten att få rätt till sjukpension?

Jag har varit långvarigt sjukskriven för kronisk värk, fick för att par år sen avslag helt plötsligt och fick min sjukpenning indragen. Detta ledde till att jag var tvungen att gå ut i åtgärder och arbetsprövning och gjort flera arbetsförmågebedömningar vilket visat att jag har 50% arbetsförmåga och som i sin tur lett till att jag nu har en lönebidragsanställning på 50% på min tjänst, har alltså haft kvar mitt jobb under hela min sjukskrivning som varade under flera år (2012-2017).

Nu till min fråga: Jag ansökte om 50% stadigvarande sjukersättning (sjukpension) nu i år men har (förstås) fått avslag. Ska nu påbörja en ny arbetsförmågeutredning och lämna in till FK för överklagan men har en stilla undran, kan man överhuvudtaget få sjukpension godkänt om dom inte har godkänt min sjukskrivning??? Är det nån idé att överklaga?
Tacksam svar.
Citera
2019-07-07, 20:24
Medlem
Nej

Såtillvida det inte tillkommit nya komplikationer eller nya skäl.
Citera
2019-07-08, 20:09
Medlem
Alltså, om du genomgår en arbetsförmågebedömning som visar att du har 50% arbetsförmåga och din läkare skriver ett intyg som bekräftar att du har 50% arbetsförmåga och du skickar in ansökan och intyg till FK så har du goda möjligheter att få sjukersättning på 50%. Då spelar det ingen roll om du har sjukpenning eller ej då det är olika regler som gäller för sjukpenning och sjukersättning.

OBS, det som är viktigt här är att FK ofta letar "fel" i ansökan. Det kan t.ex. röra sig om att läkaren använt en formulering som antyder att ditt tillstånd har en teoretisk chans att förbättras. Då får man avslag eftersom sjukersättning endast ges vid kroniska permanenta sjukdomstillstånd som aldrig kommer bli helt återställda eller förbättrade till någon grad. Det du måste göra om du får avslag är att ta reda på exakt vad i ansökan som är "fel" och sen prata med läkaren att omformulera sig och skicka in en komplettering till ansökan. Detta kan vara bökigt och mycket frustrerande men bit ihop och skicka in skiten för till sist borde det bli godkänt, förutsatt att du gjort arbetsförmågebedömning och har rätt intyg från läkare. Det kan även ta lång tid pga. trög handläggning. Räkna med 3-6 månader. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in