Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Jag kommer aldrig att ta klimathetsen på allvar om man från sektens sida inte angriper den verkliga orsaken, vilken givetvis är befolkningsökningen samt den tillväxtbaserade ekonomin. Om lösningen på de miljöproblem vi idag ser är att återvinna, bygga vindkraftverk, samt att köra elbil, då tycker jag att man lika gärna kan strunta i att göra något överhuvudtaget. Den dag då klimatnissarna börjar prata om att vi måste ställa om till att inte basera ekonomin på tillväxt så är jag med på vad de säger.
Du har helt rätt - orsaken är Tillväxguden och moderniseringen av länder som Kina och Indien. Jag tror INTE på att vi kan reglera problemet med att gå tillbaka till nåt slags tekniklöst bondesamhälle - det kommer inte att hända. Vi är för bortskämda på så många plan.
Vår enda chans som civilisation är att bli mer högteknologiska - riktigt effektiva solceller, effektiv "carbon capture", effektivare transporter m.m.
Vad gäller befolkningstillväxten så kommer nästa stora pandemi att lösa den biten. Då är det extra viktigt att vi inte är mitt uppe i att kriga mot en skenande växthuseffekt.
Jag är ingen sekteristisk klimatnisse, ingen hycklande livsstilsgrönsak. Just därför blir jag extra upprörd när man från båda håll gör exakt det man anklagar motståndarsidan för - inte lyssnar på vetenskapen, politiserar, anklagar för sekterism, osv. Sunt förnuft säger att det vi gör idag med olja inte håller alls. Det är rätt enkelt.