2019-07-08, 22:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Det är fortfarande fel att ange procent på det där sättet när den totala andelen är 100 procent. Det bästa i det här fallet hade varit att enbart hålla sig till termer som Celsius. Men det blir inte lika dramatiskt att tala i termer som ental istället för hundratal.
De mänskliga bidraget har, förutsatt att det hela är korrekt, inte bara orsakat 100 procent av uppvärmningen. Det antropogena bidraget har även kompenserat för en naturlig avkylning. Därav är det antropogena bidraget större än den observerade uppvärmningen, som den då orsakat 100 procent av.

Att enbart säga att den orsakat 100 procent av uppvärmningen säger inget om den avkylning den även (eventuellt) kompenserat för. Om man bara tar med den observerade uppvärmingen, tar man inte med hela mängden som procentsatserna beräknas ifrån.
Citera
2019-07-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Anledningen till att jag är klimatförnekare är främst att främst att jag upplever de som bekänner sig till sekten som hycklare. Mycket förenklat så kan man säga att de tycker att det är dåligt att köra bil på landsbygden, men bra att beställa det senaste modet samt att dricka rättvisemärkt kaffe latte från andra sidan jorden. Givetvis så tycker de även att man måste ha den senaste mobilen en gång om året.

Jag kommer aldrig att ta klimathetsen på allvar om man från sektens sida inte angriper den verkliga orsaken, vilken givetvis är befolkningsökningen samt den tillväxtbaserade ekonomin. Om lösningen på de miljöproblem vi idag ser är att återvinna, bygga vindkraftverk, samt att köra elbil, då tycker jag att man lika gärna kan strunta i att göra något överhuvudtaget. Den dag då klimatnissarna börjar prata om att vi måste ställa om till att inte basera ekonomin på tillväxt så är jag med på vad de säger. Detta är dock något som är mycket avläset idag eftersom att det i stort sätt innebär att avveckla globalismen, vilken brukar ligga dessa människor varmt om hjärtat. Mycket förenklat så tycker de att det är en för stor uppoffring att återgå från att äta spännande mat från tredje världen till att äta potatis med brunsås.

Vidare så är jag mycket pessimistisk till att det skulle vara möjligt att stoppa användnignen av fossila bränslen innan det blir oekonomiskt att använda dem. Om vi i västvärlden som ett mirakel skulle lyckas ställa om till att använda andra energikällor (vilket givetvis inte kommer att hända) så kommer resten av världen att konsumera den olja som vi annars skulle ha konsumerat. Utsläppen kommer med andra ord att göras oavsett vad vi gör här.

Jag är en aning sarkastisk när jag skriver att jag är klimatförnekare, det medger jag. Anledningen till att jag kallar mig för det är att sekten helt enkelt inte verkar ha förstått vad det grundläggande problemet är.

Detta beskriver mycket väl vad jag tänker. Ironin i allt detta är att klimatfrågan säkerligen driver tillväxt då vi ska konsumera smart.

Smartast vore att inte konsumera alls. Är ganska övertgad att jag har mindre ekologiskt och klimatfotavtryck än den stora massan som älskar att berätta hur allvarlig situationen är och hugga på alla som känner viss skepticism.

Det vi pysslar med på jorden kan ju inte vara vettigt. CO2 känns bara som en tidningsanka man valt lägga allt fokus på.

Rimligtvis är lösningen mindre konsumtion, färre konsumenter. Men det tycks vara en mänsklig rättighet att befolka jorden hur mycket som helst och det verkar inte vara ett problem att vi får 1% fler personer som ska producera utsläpp varje år. Med en befolkningsminskning hade målen varit jävligt mycket lättare att nå.
Citera
2019-07-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Hur folk använder ordet procent skiter jag stort i.

Ordet betyder hundradel sen kan du svamla bäst du vill. Jag gillar, till skillnad från dig, att vara kort och koncist.
Hur som helst, ökningen av medeltemperaturen på jorden sedan mitten av 1800-talet beror enligt forskarna till 100 % på förbränning av fossila bränslen. Övriga faktorer skulle ha sänkt medeltemperaturen med 0,1 grader - vilket inte på något sätt är en onormal fluktuation inom loppet av något eller några hundra år.
Citera
2019-07-08, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hur som helst, ökningen av medeltemperaturen på jorden sedan mitten av 1800-talet beror enligt forskarna till 100 % på förbränning av fossila bränslen. Övriga faktorer skulle ha sänkt medeltemperaturen med 0,1 grader - vilket inte på något sätt är en onormal fluktuation inom loppet av något eller några hundra år.

Jordens temperatur har onekligen ändrats mycket de senaste par 100.000 åren.
https://owlcation.com/stem/Earths-Temperature-Brief-History-of-Recent-Change

Människan står för 100%?
Citera
2019-07-08, 23:54
Medlem
Citat:
Jordens temperatur har onekligen ändrats mycket de senaste par 100.000 åren.
https://owlcation.com/stem/Earths-Temperature-Brief-History-of-Recent-Change

Människan står för 100%?
Frågan gällde de senaste 150 åren. Men kanske har det aldrig i historien skett en medeltemperaturhöjning med 1 grad på 150 år? De prognoser som finns tyder på att medeltemperaturen år 2100 kommer att vara lika hög som på dinosaurernas tid:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/All_palaeotemps.svg
Citera
2019-07-08, 23:58
Medlem
Citat:
Frågan gällde de senaste 150 åren. Men kanske har det aldrig i historien skett en medeltemperaturhöjning med 1 grad på 150 år? De prognoser som finns tyder på att medeltemperaturen år 2100 kommer att vara lika hög som på dinosaurernas tid:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/All_palaeotemps.svg

Nä, frågan hade ingen tidsbestämelse.

Jaha, om så skulle vara fallet. Massor av organismer skulle dö ut och massor av nya skulle uppstå. Människan som unik organism lever vidare.
Citera
2019-07-09, 00:02
Medlem
Citat:
Nä, frågan hade ingen tidsbestämelse.

Jaha, om så skulle vara fallet. Massor av organismer skulle dö ut och massor av nya skulle uppstå. Människan som unik organism lever vidare.
Nej, det finns inga garantier för att människan kommer att överleva framtida klimatförändringar. När medeltemperaturen stiger frigörs mängder av gaser som metan och svavelväte. Atmosfären kan bli giftig för människan. Även värmeböljorna kommer att skörda många offer.
Citera
2019-07-09, 00:04
Medlem
Citat:
Nej, det finns inga garantier för att människan kommer att överleva framtida klimatförändringar. När medeltemperaturen stiger frigörs mängder av gaser som metan och svavelväte. Atmosfären kan bli giftig för människan. Även värmeböljorna kommer att skörda många offer.

Jaha, då får vi hoppas att evolutionen har skapat en människa som har anpassat sig.
Citera
2019-07-09, 06:22
Medlem
Citat:
Det brukar ta ca 10 miljoner år för livet att återhämta sig efter en massutrotning:
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190408114252.htm
Kanske överlever människan som art, men kul blir det inte.
Citera
2019-07-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Jag kommer aldrig att ta klimathetsen på allvar om man från sektens sida inte angriper den verkliga orsaken, vilken givetvis är befolkningsökningen samt den tillväxtbaserade ekonomin. Om lösningen på de miljöproblem vi idag ser är att återvinna, bygga vindkraftverk, samt att köra elbil, då tycker jag att man lika gärna kan strunta i att göra något överhuvudtaget. Den dag då klimatnissarna börjar prata om att vi måste ställa om till att inte basera ekonomin på tillväxt så är jag med på vad de säger.

Du har helt rätt - orsaken är Tillväxguden och moderniseringen av länder som Kina och Indien. Jag tror INTE på att vi kan reglera problemet med att gå tillbaka till nåt slags tekniklöst bondesamhälle - det kommer inte att hända. Vi är för bortskämda på så många plan.

Vår enda chans som civilisation är att bli mer högteknologiska - riktigt effektiva solceller, effektiv "carbon capture", effektivare transporter m.m.

Vad gäller befolkningstillväxten så kommer nästa stora pandemi att lösa den biten. Då är det extra viktigt att vi inte är mitt uppe i att kriga mot en skenande växthuseffekt.

Jag är ingen sekteristisk klimatnisse, ingen hycklande livsstilsgrönsak. Just därför blir jag extra upprörd när man från båda håll gör exakt det man anklagar motståndarsidan för - inte lyssnar på vetenskapen, politiserar, anklagar för sekterism, osv. Sunt förnuft säger att det vi gör idag med olja inte håller alls. Det är rätt enkelt.
Citera
2019-07-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Du har helt rätt - orsaken är Tillväxguden och moderniseringen av länder som Kina och Indien.
Jag förstår inte varför alla här skall skylla just på Indien och Kina. Varför är det värre att de idag vill hinna ikapp västvärlden än att vi släppt ut massor under ett århundrade?
Citera
2019-07-09, 22:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Du har helt rätt - orsaken är Tillväxguden och moderniseringen av länder som Kina och Indien. Jag tror INTE på att vi kan reglera problemet med att gå tillbaka till nåt slags tekniklöst bondesamhälle - det kommer inte att hända. Vi är för bortskämda på så många plan.

Vår enda chans som civilisation är att bli mer högteknologiska - riktigt effektiva solceller, effektiv "carbon capture", effektivare transporter m.m.

Vad gäller befolkningstillväxten så kommer nästa stora pandemi att lösa den biten. Då är det extra viktigt att vi inte är mitt uppe i att kriga mot en skenande växthuseffekt.

Jag är ingen sekteristisk klimatnisse, ingen hycklande livsstilsgrönsak. Just därför blir jag extra upprörd när man från båda håll gör exakt det man anklagar motståndarsidan för - inte lyssnar på vetenskapen, politiserar, anklagar för sekterism, osv. Sunt förnuft säger att det vi gör idag med olja inte håller alls. Det är rätt enkelt.
Jag håller med dig i stort, men på en punkt så tror jag att du har helt fel: Det är inte alls säkert att nästa pandemi kommer att lösa problemet med befolkningsökningen. Det finns alldeles för många och inflytelserika personer som kommer att se till att detta inte händer med hjälp av bland annat bistånd.

Senast idag så såg jag en kampanj från Läkare utan gränser, där de proklamerar att slutet är nära för dyra mediciner mot exotiska sjukdomar. När man samtidigt läser var samma organisation står i klimatfrågan så finner man att de säger att utsläppen måste minskas. De ser helt enkelt inte motsägelsen i dessa två mål. Det må vara cyniskt, men om man vill minska befolkningsökningen (och därmed utsläppen) så skall man givetvis inte försöka tillhandahålla billiga läkemedel. Det är egentligen ingen skillnad på detta och när diverse "influencers" säger att vi måste rädda klimatet, för att i nästa video säga att tittarna bara måååste prova det här spännande resmålet/sminket/kläderna/whatever.

Mitt exempel är bara ett i en lång rad, vilket jag även gav uttryck för mina tidigare inlägg. Planeten skall räddas, men bara så länge som de som förespråkar det slipper tumma på sina intressen. Det är i detta som det stora hyckleriet ligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in