2019-07-09, 15:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chozo
Nä men det blir lite fånigt när SvenErik8546416 på twitter påstår sig kunna recitera Moberg i sömnen.
Kanske det. Men det påverkar inte den extrema prestigeförlust som har drabbat de vänster-"intellektuella" & ledarskribenter som visade upp sin ignorans offentligt.
Citera
2019-07-09, 15:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag kan slå vad om att 90% av de som nu hånar folk som inte visste själva inte hade haft en aning om de hörde citatet utan källhänvisning.
Källhänvisningen kom ju i själva talet, så det räcker ju med att förstå att det är ett citat och att känna till personen som citeras.
Citera
2019-07-09, 15:59
Bannlyst
Citat:
Jag kan slå vad om att 90% av de som nu hånar folk som inte visste själva inte hade haft en aning om de hörde citatet utan källhänvisning.

Möjligt. Jag visste iofs att det var Moberg, då jag har läst ganska mycket av och om honom. Fast poängen är ju att kräken som det handlar om ska föreställa vara intellektuella och en elit...
Citera
2019-07-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Med anledning av JÅ:s vurm för Vilhelm Moberg så kan det vara på sin plats att påminna om Mobergs roman De knutna händerna. I den visar han på ursvensk hederskultur. Fadern mördar dottern för att hon inte ville leva det liv hederskulturen förespråkade.

Jag tror att JÅ var mycket medveten om hur siffran skulle uppfattas.

Ingen vet hur Vilhelm Moberg skulle röstat om han levde i dag och hörde minareten i Växjö
när han åkte hem till Småland.

Min mormor och farmor gnällde aldrig som dagens kvinnor för att dom visste att
männen måste visa att dom hade ekonomi att gifta sej ,männens livlängd var även
mycket lägre än kvinnornas och 500 män dog i arbetsolyckor på 50 talet varje år.

Pojkarna förr fick inte vara ute och festa och vara ute på kvällarna hur som helst
och blev även agade, som ansågs normalt.

På 50 talet skulle man vara hemma och ta ansvar för familjen och män som drack hade
låg status.
Att påstå att det fanns hederskultur i sverige är trams och tyder på okunskap
det var livsfarligt att bli gravid och sjukvården var sämre ,många könssjukdommar kunde
leda till fertilitet och även döden.
Och även mödrarna såg till att barnen höll sej hemma.
Citera
2019-07-09, 16:13
Medlem
FarbrorBerits avatar
Det finns fler idioter än man anar. Jag bjuder på en till d.v.s. PM Nilsson:

Citat:
Även om Åkesson inledde med ett Moberg-citat om ”årtusendena” gav han en falsk bild av svensk historia och gjorde folk som invandrat hit nervösa och ledsna. En partiledare som vill bryta sin isolering bör inkludera alla som bor i landet, inte skapa oro om vad han menar.

https://twitter.com/NilssonPM/status/1148137756436119552
Citera
2019-07-09, 16:17
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Var Jimmie Åkessons Moberg citat en gillrad fälla för de "intellektuella"?
Ja, självklart.

Däremot hade nog inte ens de som gillrade den trott att den skulle vara så framgångsrik som den visade sig vara.

Det är verkligen anmärkningsvärt att ”bildat” folk gör bort sig så här.

Visar på hur viktigt det är att inte låta känslorna ta över och vilken liten nivå av eftertanke som dessa har.

Man kan verkligen fråga sig hur någon ska kunna ta en kulturjournalist eller politiskt sakkunnig på allvar efter att de klivit rakt ned i detta av SD upplagda klaver.
Citera
2019-07-09, 16:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Ja, det var en märklig koppling melllan humanitet och utvandrarna. Många dog däröver. Åter igen ett tankehaveri.

Det var ju deras STRÄVAN som var Åkessons andemening, inget annat! Lyssnade ni inte?
Citera
2019-07-09, 16:44
Medlem
PingPongZongs avatar
Är ju förjävligt att folk inte känner till Vilhelm Moberg längre. Läsa böckerna kanske man inte kan kräva att folk gör. Men sett filmerna Utvandrarna och Nybyggarna trodde jag alla lite äldre svenskar gjort.
Citera
2019-07-09, 16:54
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Det finns fler idioter än man anar. Jag bjuder på en till d.v.s. PM Nilsson:

https://twitter.com/NilssonPM/status/1148137756436119552

Så vad vill PM Nilsson då, rensa ut Moberg från våra bibliotek så att våra nyanlända Al Shabaab-krigare och IS-terrorister inte blir "nervösa och rädda"?
Citera
2019-07-09, 17:00
Medlem
Doodis avatar
Det är en uppenbart gillrad fälla av Åkesson som bevisar, inte att han är överdrivet intellektuell, inte säkert att han har en otroligt smart stab som ger honom ett fantastiskt smart material att sätta dit övriga ”intellektuella” i Sverige, utan att de som TS (och säkert många andra) klassar som ”intellektuella” är lika förblindade av den heltäckande slöja av ”antirasism” som så gott som 100%(99%) av alla offentliga personer vi har i Sverige är.

Alla vi som varken är efterblivna eller offentliga vet mer än väl hur vårt lands allmänna status är. Vårt lands ”antirasister” är mer extrema än majoriteten av Adolf Hitlers närmast stående män var.
Citera
2019-07-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Det är en uppenbart gillrad fälla av Åkesson som bevisar, inte att han är överdrivet intellektuell, inte säkert att han har en otroligt smart stab som ger honom ett fantastiskt smart material att sätta dit övriga ”intellektuella” i Sverige, utan att de som TS (och säkert många andra) klassar som ”intellektuella” är lika förblindade av den heltäckande slöja av ”antirasism” som så gott som 100%(99%) av alla offentliga personer vi har i Sverige är.

Alla vi som varken är efterblivna eller offentliga vet mer än väl hur vårt lands allmänna status är. Vårt lands ”antirasister” är mer extrema än majoriteten av Adolf Hitlers närmast stående män var.

Det går inte säga emot dig. Det är inte svårt för Åkesson och hans stab att glänsa med sånt motstånd.
Citera
2019-07-09, 17:10
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Är ju förjävligt att folk inte känner till Vilhelm Moberg längre. Läsa böckerna kanske man inte kan kräva att folk gör. Men sett filmerna Utvandrarna och Nybyggarna trodde jag alla lite äldre svenskar gjort.

Wilhelm Moberg skrev också böcker om rättsrötan på 50-talet i Sverige. Har för mg att man försökte åtala honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in