2019-07-08, 22:59
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Tycker det är intressant att höra vad dåliga människor har att säga, hur de ser på världen.
Ännu mer intressant med de som i efterhand visat sig vara dåliga/"dåliga" människor. Som lyssna på snack av Rolf Sandberg eller Manuel Knight från innan de blev avslöjade. Det är ju jätteintressant. Så skulle inte kalla det fel.

Även de som har gjort fel och alla vet att de har gjort fel är intressant att lyssna på. Det är snarare fel på upplägget i så fall att det ska vara gemytligt och svenskt. Ändra på presentationen i stället.
"Sommar" har väl funnits i väldigt många år nu och de bör bli tomt på mysiga folkhemsfolk att ha med.
Så ändra presentationen av programmet istället och ha med lite alternativa figurer.
Citera
2019-07-08, 23:02
Medlem
Isnatts avatar
Nån som minns när Regina Lund pratade? Jag kan själv inte minnas att jag lyssnade då det är först nu i podd-eran som jag lyssnar, men jag har för mig att hon satsat allt på rött och spelat in en skiva som var TVUNGEN att sälja för annars skulle det gå åt pipsvängen ekonomiskt. Det ledde till att dom enda låtar hon spelade i sitt prat var just hennes egna låtar och därmed blev utsatt för kritik
Citera
2019-07-08, 23:06
Medlem
Från början var "Sommar" ett lättlyssnat program för ledigt folk i hängmattan. Dvs roande, kåserande. Det viktiga var att deltagarna skulle kunna uttrycka sig roande och lättsamt om vilket ämne som helst. Det innebar höga krav på deltagarna och ett erkännande att det inte var lätt var att samman kåsörer kunde återkomma flera gånger per säsong, bl a Ehrenmark och Lars Ulvenstam.
Detta format gjorde programmet till det mest långlivade och uppskattade i SvR.
Detta lämnade inte SvR någon ro och på tvåtusentalet beslöt man i god SvR anda att göra om ett vinnande koncept. Nu skulle "Sommar" ingå i public service ideologiska fostran av medborgarna och deltagarna skulle kvoteras in, ett visst antal kvinnor, visst antal invandrare, visst antal ungdomar etc utan krav på att de skulle ha något intressant att säga eller förmåga att framföra det på ett intressant sätt. SvR:s inställning var att alla kunde göra ett "Sommar"program. Lite grann som inställningen på sjuttiotalet var att "alla kan spela och sjunga" vilket gav ett decennium av plågsamt radiolyssnande. SvR menar att det är helt ok att sätta in en 20-årig fotbollsspelare som sommarpratare därför att denne har "en unik erfarenhet av att vara en 20-årig fotbollsspelare".
Att den 20-årige fotbollsspelaren inte kan skriva en fullständig mening eller har något annat att förmedla än matchresultat och lovprisande av sina föräldrar gör ingenting därför att SvR har manusförfattare som "hjälper till" dvs gör om det hela till ett format som passar SvR.
Detta likriktade format gör att programformen är helt ointressant numera och att deltagare väljs ut av en anonym panel på SvR med helt andra kriterier än förmåga att kåsera intressant om sitt liv eller ett ämne. Det blir ett personligt kvitto på en politiskt godkänd offentlig verksamhet som belönas med ett "Sommar"program.
Lyssnarintresset avtar år från år men programformen är så billig (jfr Ring P1) och passar public service uppfostrande roll så bra att den kommer att finnas kvar under överskådlig framtid trots falnande lyssnarintresse.
Citera
2019-07-09, 06:48
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Oj, ett IRONISKT sommarprat. Med Henrik Schyffert 1993. Det kunde man ju ge sig fan på, men det har jag faktiskt helt missat.

Skitroligt och begåvat. Men enligt men mening måste detta ändå hamna på listan över sommarpratare som inte borde fått prata – alltså prata såsom SOMMARPRATARE.

Schyffert tränger ju sig in i ett forum där han inte hör hemma. För att träffsäkert göra narr av ”Sommar i P1”, alltså på ett sabotage-liknande sätt. Det hade han hemskt gärna fått syssla med i ett ANNAT forum; som inte riktar sig till lyssnare som samlas kring att man genuint uppskattar traditionellt sommarprat.

Det var jättekul. Men samtidigt lite fegt eftersom han inte säger något om sig själv eller vad han har för åsikter eller ens avslöjar vad han gillar för musik då musikvalet är det mest fjompiga man kan tänka sig. Det hade varit mer djärvt om det hade varit någon som faktiskt var såpass fjompig och intetsägande. Men det kanske är sådan Henrik Schyffert är.
Citera
2019-07-09, 16:33
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Vi har ju polismorden i Alexander där Jackie Arklöfs två kumpaner också är dömda för mord trots att det var Jackie som skjöt ihjäl poliserna.
Kan du hänvisa till något rättegångsprotokoll där det står att Jackie var den enda som mördade poliserna?
Citera
2019-07-09, 16:45
Medlem
sonicguides avatar
Man kan förstå att drogliberalerna på FB inte gärna vill att Annica Östberg lägger fram sitt liv.
Som trettonåring rymde hon hemifrån och jobbade som både strippa och prostituerad.
Hon träffade sedan en äldre man och började med heroin.
Hon lämnade sin man och hittade en ny och arbetade då med koppleri och narkotikahandel.
Hon dömdes för dråp och träffade efter fängelsetiden en lastbilschaufför, gifte sig och drogberoendet minskade.
När äktenskapet tog slut ramlade hon in i tyngre droger.
Sedan fortsätter denna historia i ca tio år med narkotika och brott tills dess att de två morden, utförda av hennes pojkvän inträffar.

Självklart har hon en intressant historia att berätta.
Citera
2019-07-10, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Kan du hänvisa till något rättegångsprotokoll där det står att Jackie var den enda som mördade poliserna?

Att Jackie var den enda som mördade poliserna har han erkänt. Menar du att det finns bevis för att han ljuger?

Bevis för att de två kumpanerna sköt ihjäl poliserna saknas helt. Det räcker att de var på plats för att döma dem för mord.
Citera
2019-07-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang ditt förslag Elisabeth Massi Fritz: Där håller jag med dig. Hon bör inte få chansen en gång till! Inte för att hon skulle vara "rättshaverist", utan för att hon brutit mot god advokatsed. Så allvarliga var hennes övertramp, så att Samfundets generalsekreterare Anne Ramberg ville få henne utesluten. Därför bör SR föra upp EMF på listan gällande dem som har förverkat rätten/chansen att få förtroendet en gång till.

Anne Ramberg är en annan som inte heller borde få lyftas fram i framtiden då hon är vänsteraktivist som använder sitt titel i sin aktivistroll.

Kommer bli svårt att komma med i Sommarpratarna när listan är klar
Citera
2019-07-10, 07:49
Medlem
Merwinnas avatar
Ingrid Wall. Jag äcklas av hennes och hennes mans sätt att använda dotterns tragiska död för att själva bli kända. De var överallt ett tag, i varenda tidning och varenda TV-soffa. SR behövde inte bjuda på ett tillfälle också. Detta gäller för övrigt även lilla Ebbas pappa, även om jag såklart tycker att han har poänger angående att Akilov dels fick komma in här från början, och dels att han inte letades upp och skickades ut mer aktivt, när han fått utvisningsbeskedet. (Nu vet jag inte om han nämnde något om det i radioprogrammet - i så fall kanske det klipptes bort för övrigt, för det lär ju strida mot SR:s "värdegrund".)

Annika Östberg tycker jag var OK p.g.a. allmänintresset. Hon är ett så ovanligt och intressant människoöde, med erfarenheter som få svenskar har. Dessutom ligger hennes brott så många år tillbaka i tiden, och hon har fått sona dem så att det räcker nu tycker jag.
Citera
2019-07-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muceliduc
Anne Ramberg är en annan som inte heller borde få lyftas fram i framtiden då hon är vänsteraktivist som använder sitt titel i sin aktivistroll.

Kommer bli svårt att komma med i Sommarpratarna när listan är klar
Såg nu att hon pratade 3 juli.
Ytterst olämpligt, men tyvärr väntat.

Anne Ramberg har som "aktivist" valt att skydda kollegan adv Debbie Nujen, trots att AR mycket väl VET att Debbie Nujen ljög inför Samfundet när hon hördes om pengar familjen fört över till Akilov.
Det finns tråd om Nujens svarta penningaffärer!
Citera
2019-07-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Man kan förstå att drogliberalerna på FB inte gärna vill att Annica Östberg lägger fram sitt liv.
Ja, vore det inte för heroinet så hade hon varit en lycklig förskollärare i Örebro.

Citat:
Självklart har hon en intressant historia att berätta.
Det kan jag hålla med om. Jag kan också rekommendera att läsa svenskamerikanen Rickard Flinga, som har ett liknande öde. Hans berättelse kan beskrivas som "Annika Östberg utan offerkofta", vilket är uppfriskande. Jag tror också att Flinga var aktiv här på forumet ett tag. Sommarpratare lär han nog inte bli, dock.

On-topic, så kan jag tycka att det är olämpligt att släppa fram sommarpratare som har som huvudsyfte att pusha sin agenda, framför allt i rent personliga frågor. T.ex minns jag någon bank-tant som pratade länge om hur hon minsann var värd sin jättebonus trots att banken hade gått med brakförlust under hennes chefstid. Det blir liksom "min sanning" utan motfrågor, vilket inte är jätteintressant. Trådens favorithatobjekt Blondinbella är antagligen tvivelaktig på samma grund.
Citera
2019-07-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Ja, vore det inte för heroinet så hade hon varit en lycklig förskollärare i Örebro.

Det kan jag hålla med om. Jag kan också rekommendera att läsa svenskamerikanen Rickard Flinga, som har ett liknande öde. Hans berättelse kan beskrivas som "Annika Östberg utan offerkofta", vilket är uppfriskande. Jag tror också att Flinga var aktiv här på forumet ett tag. Sommarpratare lär han nog inte bli, dock.

On-topic, så kan jag tycka att det är olämpligt att släppa fram sommarpratare som har som huvudsyfte att pusha sin agenda, framför allt i rent personliga frågor. T.ex minns jag någon bank-tant som pratade länge om hur hon minsann var värd sin jättebonus trots att banken hade gått med brakförlust under hennes chefstid. Det blir liksom "min sanning" utan motfrågor, vilket inte är jätteintressant. Trådens favorithatobjekt Blondinbella är antagligen tvivelaktig på samma grund.

Flinga sköt en pedofil som våldtog hans dotter. Lite skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in