Citat:
Här har vi en grej som jag stör mig lite på genom tråden. "Jag känner andra som har samma diagnos, som klarar det, så det borde hon också klara", "Jag har samma diagnos själv, så jag vet hur det är" och favoriten som kom nu, "Om man har diagnosen så är man så" är dåliga argument, och totalt feltänkt. Jag har själv autism, och arbetar dagligen med klienter som har samma diagnos som jag, eller värre. Varje person som har diagnosen är olika, och man måste få in det i skallen. Jag till exempel, stänger extremt sällan av bara för att det låter omkring mig, finns en massa "normalstörda" som hanterar bakgrundsljud långt mycket sämre än mig, och där det är större risk att personen stänger av.
Jag har också vid ett tidigare tillfälle, må så vara att det inte blev av, blivit rådd att flytta till gruppbostad för att jag hade bekymmer med att planera mitt liv, fast jag har flera egna företag, med anställda som går hur bra som helst. Man måste alltså hålla isär arbetsliv med privatliv.
Vissa ggr är det för korttänkt i denna tråd, till exempel att "bara Issy rycker upp sig, och blir skickad till skolan blir allt bra". Kan med stor sannolikhet vara precis tvärt om, om man inte anpassar sig efter hennes förutsättningar kan det bli så att hon inte ens går till skolan en halvtimme per dag.
Jag har också vid ett tidigare tillfälle, må så vara att det inte blev av, blivit rådd att flytta till gruppbostad för att jag hade bekymmer med att planera mitt liv, fast jag har flera egna företag, med anställda som går hur bra som helst. Man måste alltså hålla isär arbetsliv med privatliv.
Vissa ggr är det för korttänkt i denna tråd, till exempel att "bara Issy rycker upp sig, och blir skickad till skolan blir allt bra". Kan med stor sannolikhet vara precis tvärt om, om man inte anpassar sig efter hennes förutsättningar kan det bli så att hon inte ens går till skolan en halvtimme per dag.
Min dotter hyperfokuserar ENBART om det är grejer hon är VÄLDIGT intresserad av. Det är långt ifrån i alla situationer, hon kan inte "bestämma sig" för att "nu ska jag fokusera". Hon går väldigt mycket efter "lustprincipen" och det gör dom flesta med både autism och adhd, därför blir det svårförstått, för x kan ju göra y, varför kan x inte göra z?