2019-07-09, 09:35
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ta bara samtyckeslagen, om inget uttryckligt samtycke har avgivits då har mannen begått våldtäkt. Varför inte kvinnan?

Lagen är väl könsneutral? Ska man hårddra det kan båda parter våldta varandra under samma samlag.
Citera
2019-07-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har garanterat blivit det många gånger då tjejer som jag varit ihop med har tagit för sig på morgonen då jag har sovit och inte velat annat än att fortsätta sova. Om jag skulle anmäla det skulle jag däremot inte tas på allvar.

Bra exempel. Samma här. Har hänt många gg. Man vill sova men de tafsar och tafsar till reset kommer aoutomatiskt. Sen utnyttjar de situationen. Ingen feeling. Men när det händer får de fan göra hela jobbet själva.
Citera
2019-07-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Lagen är väl könsneutral? Ska man hårddra det kan båda parter våldta varandra under samma samlag.
Ja, lagen är könsneutral, men inte ologisk. Man kan inte både dömas som våldtäktsman och! betraktas som våldtäktsoffer vid samma tillfälle.
Citera
2019-07-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja, lagen är könsneutral, men inte ologisk. Man kan inte både dömas som våldtäktsman och! betraktas som våldtäktsoffer vid samma tillfälle.

Jo,lagen är ologisk och definitivt inte jämställd.
Citera
2019-07-09, 09:53
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Den tolkas fullkomligt ologiskt. Lite som du gör.
Mannens roll är förövare, kvinnans som offer. Allt annat passerar dig helt förbi.
Citera
2019-07-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Jo,lagen är ologisk och definitivt inte jämställd.
Om du upplever dig som våldtagen, så har du all rätt att anmäla detta för polis och rättsväsende.
bara sätta igång.
Citera
2019-07-09, 10:27
Medlem
Condottieris avatar
Syftet med lagen är uppenbarligen att upphöja till allmän princip att endast kvinnan avgör när en våldtäkt ägt rum, och ska ha rätt att avgöra detta långt i efterhand. "Samtycke" kan i den objektiva verkligheten självklart aldrig fastställas juridiskt, såvida inte ett förbannat kontrakt upprättats. I den feministiska rättvisans namn undviks dock detta problem mycket enkelt.

Och föralldel, kanske får snubben ifråga lov att skylla sig lite själv också, när han uppenbarligen valt att ge sig i lag med ett sådant luder. Ett polemiskt synsätt kan tyckas, men det gäller fan att vara någorlunda selektiv med fittorna.
Citera
2019-07-09, 10:28
Medlem
Citat:
Om du upplever dig som våldtagen, så har du all rätt att anmäla detta för polis och rättsväsende.
bara sätta igång.

Likhet inför lagen ska gälla. Tror du att det i realiteten förehåller sig så.
Citera
2019-07-09, 10:34
Medlem
dubbel
Senast redigerad av Merapi 2019-07-09 kl. 10:37.
Citera
2019-07-09, 10:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Bara det uttalandet är ju helt ologiskt, och kan bara sägas av en person som aldrig varit full på krogen och gått hem med en full främling. Eller någon som idkar kinky sex. Åsikten fungerar bara på Astrid Lindgrens Saltkråkan.
Citera
2019-07-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Likhet inför lagen ska gälla. Tror du att det i realiteten förehåller sig så.

Skilj på "lag" och "normer"

det senaste är hur lagen används. ( typ)

jag kan tänka mig att exakt samma sexuella handlingar kan uppfattas olika beroende på vilket kön som "utsätts" ja. Och! detta sitter lika mycket i huvudet på den som utsätts, samt förövare som i omgivningen.

ex. med sex med en sovande är ju tydligt.

Men! lagen kommer bara till användning om människor anmäler eller hur? och anmäler således inte killar när de utsätts för sexuella handlingar när de sover, så....hur är det lagens fel?

Ni måste anmäla. Punkt.
Och om män upplever att de inte tas på allvar så måste ni börja protestera, precis på samma sätt som kivnnor gjort det.

Tips! #
Citera
2019-07-09, 10:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Skilj på "lag" och "normer"

det senaste är hur lagen används. ( typ)

jag kan tänka mig att exakt samma sexuella handlingar kan uppfattas olika beroende på vilket kön som "utsätts" ja. Och! detta sitter lika mycket i huvudet på den som utsätts, samt förövare som i omgivningen.

ex. med sex med en sovande är ju tydligt.

Men! lagen kommer bara till användning om människor anmäler eller hur? och anmäler således inte killar när de utsätts för sexuella handlignar när de sover, så....hur är det lagens fel?

Ni måste anmäla. Punkt.
Det är den helt ideologiska åsikten som gör att antalet anmälda våldtäkter 2018 var 7800 varav kanske 150 dömdes. Hälften anses av BRÅ vara fake, eller åtminstone totalt utan bevisbar grund. Ingen jämförelse i övrigt, men om man anmäler en stulen cykel men inte vet var och när cykeln stals, inte har nyckeln, och inte ramnummer, så är man pantad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in