2019-07-08, 21:19
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
[b] - - -
Eller hade han bara tur att få denna uppmärksamhet i sociala medier?

Tror inte han föreställt sig att Olle W och Stranhäll och det "intellektuella drevet" skulle vara så snabba på Twitter... ...pinsamt, sa Bill.

Bra ideologiskt tal av JÅ - inget flirtande visavi Subba och Dvärgen, alltid tyckt han varit en skicklig orator men även med hans mått mätt ett mkt bra tal. Roligt f ö att man på Svt24 direktsände från varje partis "egna dag" med seminarier etc - utom just på "Sd;s söndag"... herrejösses...
Citera
2019-07-08, 21:19
Bannlyst
Helle Klein och Ursula Berge gästar ju ofta SVT’s nyhetsmorgon, inte visste jag att SVT bjuder in så odemokratiska SD-hatare för att prata politk och debattera samhällsfrågor
Citera
2019-07-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Helle Klein och Ursula Berge gästar ju ofta SVT’s nyhetsmorgon, inte visste jag att SVT bjuder in så odemokratiska SD-hatare för att prata politk och debattera samhällsfrågor
Jaså det visste jag.
Citera
2019-07-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Väx upp och bilda dig ... är du 12 år eller?

Eller kanske vänster'intellektuell' som gick i fällan?

Ja...Många promille av Sd väljare som känner igen det citatet. Kom igen.
Citera
2019-07-08, 21:25
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
"Parafraserade" i betydelsen använde ett par ord som även Tegnér någon gång använde, men helt utan minsta koppling till det Tegnér skrev, varken till form eller innebörd.

Bättre lycka nästa gång. Inte för att ni PK-skadade brukar lyckas bättre, oavsett hur många chanser ni får.

Man kan ju tycka att Tegnér inte räknas som den nationalskald han är och även ogilla när en för ens egen del samtida politiker yttrar ord i samma anda som Tegnérs, men då missar man eventuellt innebörden av orden och i vilket sammanhang dessa yttrades.

Den svenska nationalismen tronar väl på anor äldre än socialdemokratin, hoppas jag.

"PK-skadad"? Du vill alltså på något sätt mena att jag skulle vara skadad därför att jag påtalar något som kanske är lite skamligt för dig. En illa dold attack på personen är vad det är. Att jag sedan skulle höra till något kollektiv där total åsiktsenighet råder, det är inte heller sant. Jag är bara en privatperson med tillgång till Internet.

Moberg sa många kloka ord han också. Men var han nationalist av samma slag som Åkesson? Stod han i så fall för en öppen eller en stängd svenskhet? Det går nog inte att veta.
Citera
2019-07-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Väx upp och bilda dig ... är du 12 år eller?

Eller kanske vänster'intellektuell' som gick i fällan?

Hade du inte haft Google hade du inte ens kunnat nämna en enda bok han skrivit.
Citera
2019-07-08, 21:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhksat
Hade du inte haft Google hade du inte ens kunnat nämna en enda bok han skrivit.

Bara för att du är invandrare och ung, så betyder inte det att vi normala är det. Jag är svensk och 35. Jag vet vem Moberg var och kan en del av hans alster. Vill du passa in får du lära dig.
Citera
2019-07-08, 21:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja...Många promille av Sd väljare som känner igen det citatet. Kom igen.

Uppenbarligen fler än de så kallade intellektuella från vänstern.
Citera
2019-07-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Moberg är känd för utvandrarsviten och inte denna broschyr.
Det spelar ingen roll eftersom Jimmie sa flera gånger att det var citat utav den framlidne Willhelm Moberg.
Citera
2019-07-08, 21:40
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm1
På vilket sätt skulle denna grupp hjon som Åkesson lurade kunna sorteras in under "intellektuella"? Med eller utan citationstecken runt, jag tror knappast att någon förutom Annika Strandhälls mamma någonsin yttrat ett snällt ord om hennes intellekt. Samma med Klein. Övriga känner jag inte till, men av fraseringarna i deras tweets att döma så rör det sig om IQ kräldjur över hela linjen.

Som svar på frågan. Ja, uttalandet var en gillrad fälla för spånvänstern. Vilken de givetvis klev rakt i.
Olle Wästerberg går väl att klassificera som intellektuell. Han är rätt beläst har jag för mig. Däremot är han så van att ljuga för den "judeoliberala sakens" skull att han knappast reagerar för hinder eller utlagda fällor på vägen. Sakfrågan är dock oerhört intressant. Antinazism 1941 fordrade stark patriotism. 2019 kallas 1941 års antinazister för nazister och 1941 års nazistkollaboratörer (sossarna) för antinazister och de flesta som gör denna distinktion vet inte vem Bismarck var.
Citera
2019-07-08, 21:44
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Man kan ju tycka att Tegnér inte räknas som den nationalskald han är och även ogilla när en för ens egen del samtida politiker yttrar ord i samma anda som Tegnérs, men då missar man eventuellt innebörden av orden och i vilket sammanhang dessa yttrades.

Den svenska nationalismen tronar väl på anor äldre än socialdemokratin, hoppas jag.

"PK-skadad"? Du vill alltså på något sätt mena att jag skulle vara skadad därför att jag påtalar något som kanske är lite skamligt för dig. En illa dold attack på personen är vad det är. Att jag sedan skulle höra till något kollektiv där total åsiktsenighet råder, det är inte heller sant. Jag är bara en privatperson med tillgång till Internet.

Moberg sa många kloka ord han också. Men var han nationalist av samma slag som Åkesson? Stod han i så fall för en öppen eller en stängd svenskhet? Det går nog inte att veta.

Moberg var egensinnig och en självständig tänkare men Utvandrar-trilogin är ju en hyllning till starka människor som flyr orättvisor för att med hårt arbete bygga ett nytt hem. Tror han beundrat de invandrare som kämpade för att integrera sig i sitt nya hemland. Samtidigt var han ju en nostalgisk nationalist som älskade Sverige, svenska språket, svenska traditioner och svenska värderingar. Han hade varit mycket besviken på dagens segregerade Sverige med dess mångkulturella enklaver och vår dåliga nationella självkänsla och sammanhållning.
Citera
2019-07-08, 21:50
Medlem
Kasuarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Uppenbarligen fler än de så kallade intellektuella från vänstern.

Förmodligen men låt oss vara ärliga. Mindre än en procent av befolkningen kände igen orden från Moberg (jag har läst flera böcker av Moberg vilket jag gissar att mindre än 5% av befolkningen har) vare sig man är sverigedemokrat eller inte. Det märktes inte minst på publikens reaktioner då de mer eller mindre satt som fågelholkar. Först efter att Åkesson nämnde ursprunget fattade åhörarna galoppen.

Genialt av talskrivaren, speciellt grejen med att nämna 6,25 (och inte lägga in någon parantes med nutida siffror) miljoner svenskar.

Då han citerade så kan ingen komma o gnälla.

Genialt som sagt. Jag är inte sverigedemokrat men kan ändå känna igen ett gott hantverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in