Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
"Parafraserade" i betydelsen använde ett par ord som även Tegnér någon gång använde, men helt utan minsta koppling till det Tegnér skrev, varken till form eller innebörd.
Bättre lycka nästa gång. Inte för att ni PK-skadade brukar lyckas bättre, oavsett hur många chanser ni får.
Man kan ju tycka att Tegnér inte räknas som den nationalskald han är och även ogilla när en för ens egen del samtida politiker yttrar ord i samma anda som Tegnérs, men då missar man eventuellt innebörden av orden och i vilket sammanhang dessa yttrades.
Den svenska nationalismen tronar väl på anor äldre än socialdemokratin, hoppas jag.
"PK-skadad"? Du vill alltså på något sätt mena att jag skulle vara skadad därför att jag påtalar något som kanske är lite skamligt för dig. En illa dold attack på personen är vad det är. Att jag sedan skulle höra till något kollektiv där total åsiktsenighet råder, det är inte heller sant. Jag är bara en privatperson med tillgång till Internet.
Moberg sa många kloka ord han också. Men var han nationalist av samma slag som Åkesson? Stod han i så fall för en öppen eller en stängd svenskhet? Det går nog inte att veta.