2019-07-07, 20:16
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Kan tråden flyttas från "olyckor", nu när polisen har en misstänkt?

Juridiskt sett rör det sig om ett brott, oavsett om det inte var meningen att bomben skulle detonera när den gjorde det eller ej. Det enda som kan påverkas är själva rubriceringen för brottet, men även om det vore någon som hade laglig tillgång till sprängmedlet och detonationen var av misstag, så blir det åtminstone någon form av brott baserat på hur sprängmedel skall lagras.
Citera
2019-07-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Ja men det låter lite märkligt att åklagare väntas väcka åtal. Skulle tro att i detta fall är internationella instanser inblandade. Inflikar att om gärningsmännen inte har Svenskt medborgarskap är dådet faktiskt att liknas vid en krigshandling. Allmän skadegörelse, my ass. En sådan rubricering är kattpiss.

Så det kan ju varit kopplat till personen som vart tagen i Malmö på väg från Danmark och Norrut.. kanske hade han samma typ av explosiva ämnen med sig som detonerade vid Ådalagatan..
Citera
2019-07-08, 19:15
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19811981
Så det kan ju varit kopplat till personen som vart tagen i Malmö på väg från Danmark och Norrut.. kanske hade han samma typ av explosiva ämnen med sig som detonerade vid Ådalagatan..

Det kan vara kopplat hur som helst, men att en häktning i det här ärendet är gjort har jag mycket svårt att tro, häktningsframställan är ju offentlig handling, och någon sådan har inte setts offentligt.
Mycket konstigt att gå ut med att det finns en namngiven misstänkt utan att anhålla någon. Men kanske den namngivne misstänkta dog av en glädje utlöst hjärtinfarkt när explosionen skedde.
Citera
2019-07-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det kan vara kopplat hur som helst, men att en häktning i det här ärendet är gjort har jag mycket svårt att tro, häktningsframställan är ju offentlig handling, och någon sådan har inte setts offentligt.
Mycket konstigt att gå ut med att det finns en namngiven misstänkt utan att anhålla någon. Men kanske den namngivne misstänkta dog av en glädje utlöst hjärtinfarkt när explosionen skedde.

Ingen häktning är gjord men en misstänkt finns. Graden av misstanke anges inte. Däremot anger press att polisen uppgett att en nära häktning är förestående enligt åklagare. Tjolahopptjolahej.
Citera
2019-07-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ingen häktning är gjord men en misstänkt finns. Graden av misstanke anges inte. Däremot anger press att polisen uppgett att en nära häktning är förestående enligt åklagare. Tjolahopptjolahej.

Dom har väl skrivit skäligen misstänkt. Det är graden av misstanke.. nån häktning får dock inte göras på den graden. Men en husrannsakan får göras. Så mao. är kopplingen mellan person och dåd ganska svag..
Citera
2019-07-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19811981
Dom har väl skrivit skäligen misstänkt. Det är graden av misstanke.. nån häktning får dock inte göras på den graden. Men en husrannsakan får göras. Så mao. är kopplingen mellan person och dåd ganska svag..
Att press går ut med att en häktning är nära förekommande utan att man har en misstänkt i förvar I ett dåd som detta är sjukt. Klassificeringen är allmän skadegörelse. Vilka medel har en åklagare att jobba med i det fallet. Detta kan liknas vid en krigshandling. Jag har inte sett att den misstänkta är skäligen misstänkt. I ett sådant fall som detta kan vederbörande häktas om brottet klassificeras som det ska. Terror, krigshandling eller mordförsök. Allmän skadegörelse ger inga befogenheter som krävs att nita dessa immigranter.
Citera
2019-07-08, 22:07
Medlem
Merrybums avatar
Det finns en person anhållen i sin frånvaro. Det ska även ha gått ut en efterlysning på denna person.
Citera
2019-07-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det finns en person anhållen i sin frånvaro. Det ska även ha gått ut en efterlysning på denna person.

Om jag inte misstar mig så kan en person också vara häktad av åklagare i sin frånvaro. Har inte sett en efterlysning men om det är som du säger vore det intressant om det är en internationell efterlysning och på vilka grunder. Allmän skadegörelse kan inte ge Interpol rättigheter och en utlämning på de grunderna är utan tvekan grundlös. Särskilt om babben sitter i Turkiet eller Irak.
Citera
2019-07-09, 00:12
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Om jag inte misstar mig så kan en person också vara häktad av åklagare i sin frånvaro. Har inte sett en efterlysning men om det är som du säger vore det intressant om det är en internationell efterlysning och på vilka grunder. Allmän skadegörelse kan inte ge Interpol rättigheter och en utlämning på de grunderna är utan tvekan grundlös. Särskilt om babben sitter i Turkiet eller Irak.
Jag tror du har rätt om att man kan vara häktad i sin frånvaro, jag frågade min källa, en trogen P-1 lyssnare, men han mindes inte vilket de sagt.
Undrar om häktningframställningar är offentliga även om personen är frånvvarande. Eller om häktningen måste verkställas för att offentliggöras. Och undrar om efterlysningar offentlig handling.
Citera
2019-07-09, 10:54
Medlem
Citat:
Att press går ut med att en häktning är nära förekommande utan att man har en misstänkt i förvar I ett dåd som detta är sjukt. Klassificeringen är allmän skadegörelse. Vilka medel har en åklagare att jobba med i det fallet. Detta kan liknas vid en krigshandling. Jag har inte sett att den misstänkta är skäligen misstänkt. I ett sådant fall som detta kan vederbörande häktas om brottet klassificeras som det ska. Terror, krigshandling eller mordförsök. Allmän skadegörelse ger inga befogenheter som krävs att nita dessa immigranter.
Jo, det ger utmärkta befogenheter.

Livstids fängelse finns i straffskalan för allmänfarlig ödeläggelse.
Citera
2019-07-09, 10:59
Medlem
Citat:

Borde definitivt vara mordförsök och allmänfarlig ödeläggelse när man spränger i ett hus med folk i.
Citera
2019-07-09, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iarwain
Jo, det ger utmärkta befogenheter.

Livstids fängelse finns i straffskalan för allmänfarlig ödeläggelse.

OK, får väl läsa på eftersom jag inte tror att rubriceringen är tillräckligt anpassad till gärningen. Var ens ett rikslarm utlyst. Är Interpol inkopplade. Media har ju sagt att säpo inte är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in