2019-07-07, 20:36
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vet du att han är oskyldig, eller är det så att du är övertygad om det? Det finns en stor skillnad där. Om det är så att du vet att han är oskyldig, så vore det intressant att veta hur just du kan veta det. Du får gärna utveckla.
Dejavu. Nu tror väl inte jag att skillnaden mellan "veta" o "vara helt övertygad" är så stor alla gånger. Veta bör vara 100% säkert medan "vara helt övertygad" kanske kan sägas vara iaf minst 95, helst kanske 99 % säkert. Dessutom tror jag att "veta" används trots att vederbörande inte kan vara helt säker. Oavsett vilket skulle det vara mycket intressant att höra PW70's argument för varför hen påstår att mannen i fråga är oskyldig.
Citera
2019-07-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PW70
Sedan vet jag, att han är oskyldig. Och med det menar jag inte att jag vet vem som gjort det.

Då vet du också vad han gjorde hos polisen en dag i maj 2017.
Patiens? Bridge eller löste korsord? Poem?

Kom igen...Bantorgsgrillen..”Körv me’ mos...Flippers...Karlsholme...Känna på tösera lite...
Citera
2019-07-07, 20:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Dejavu. Nu tror väl inte jag att skillnaden mellan "veta" o "vara helt övertygad" är så stor alla gånger. Veta bör vara 100% säkert medan "vara helt övertygad" kanske kan sägas vara iaf minst 95, helst kanske 99 % säkert. Dessutom tror jag att "veta" används trots att vederbörande inte kan vara helt säker. Oavsett vilket skulle det vara mycket intressant att höra PW70's argument för varför hen påstår att mannen i fråga är oskyldig.

Vet man = ha fakta, ha kunskap om

Övertygad om = personlig övertygelse/säkerhet = (stark) tro

Ofta används "vet" som synonym för "personligt övertygad/säker", och det är därför jag är nyfiken hur det är för PW70: vet h*n eller är h*n personligen övertygad (tror)? Har PW70 fakta, kännedom/kunskap om det som hänt eller tror sig PW70 veta?
Citera
2019-07-07, 21:31
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Vet man = ha fakta, ha kunskap om

Övertygad om = personlig övertygelse/säkerhet = (stark) tro

Ofta används "vet" som synonym för "personligt övertygad/säker", och det är därför jag är nyfiken hur det är för PW70: vet h*n eller är h*n personligen övertygad (tror)? Har PW70 fakta, kännedom/kunskap om det som hänt eller tror sig PW70 veta?

....och ibland (ganska ofta) så är "veta" snarare "tror sig veta", då det senare visar sig att det inte förhöll sig som man sa sig "veta" att det gjorde. Man kan nog konstatera att båda begreppen används lite vårdslöst ibland, men vi får väl hoppas att PW70 har lite fakta att komma med i frågan.
Citera
2019-07-07, 21:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
....och ibland (ganska ofta) så är "veta" snarare "tror sig veta", då det senare visar sig att det inte förhöll sig som man sa sig "veta" att det gjorde. Man kan nog konstatera att båda begreppen används lite vårdslöst ibland, men vi får väl hoppas att PW70 har lite fakta att komma med i frågan.

Ja, begreppen används vårdslöst inte alltför sällan. Det ska bli spännande att se om PW70 ev. har någon fakta att delge. Och även om h*n är inte vet, men är övertygad, så kanske h*n har någonting att berätta om vad detta grundar sig i.
Citera
2019-07-07, 21:46
Medlem
Citat:
Det må väll vara så.
Men det är inte den misstänkte vi är ute efter och lösa vem det är, utan vem som har med Helenas försvinnande att göra.
Den misstänkte är ju ett oskyldigt offer, som fått sitt liv förstört de senaste 18 åren polisen jagat honom med det ena och det andra sättet. Hoppas han orkar driva det vidare.
Den misstänkte kommer ju snart bli avskriven från detta fall, inom en snar framtid. Och fallet lämnas över till kalla fall gruppen, där det tyvärr blir ännu kallare ett tag.
Fotnot.
Skulle inte Helena varit gravid med någon "Tomas"?
Ulrikas pojkvän som var med på festen, resan från Töreboda och fortsatte även med hem heter ju Tomas.
En tanke bara.

Hur var det med BW och den här med han snackade med hur HA hade blivit undanröjd?
Citera
2019-07-07, 22:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Har du?
MB är inte samma som TB, tyckte du nämnt MB inte TB, på vilket sätt har du varit tydlig?

Citat:
Hur vet du vad TB sagt om bilen? Till vem (i vilken situation) har han sagt att han inte känner till något om bilen?

Frågan gäller alltså TB inte MB. Av vad jag förstår så har TB inte så mycket kontakt med resten av familjen. Om det är sant eller inte, det vet jag inte.

Jag råkade skriva fel och detta vet ni båda, men av någon anledning tyckte ni att det var kul att trycka till mig. Jag bjuder på det. (Fast jag undrar varför det tog så lång tid att återkomma om det.) Självklart ska det vara M*kael Br*nnhagen som svarade att han förnekade all kännedom om "historien om Toyotan".

Intressant om TB inte har så mycket kontakt med familjen - och enligt uppgifter i tråden har problem med "drickat". Två märkligheter på samma gång. Man kan fråga sig varför.
Citera
2019-07-07, 22:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det må väll vara så.
Men det är inte den misstänkte vi är ute efter och lösa vem det är, utan vem som har med Helenas försvinnande att göra.
Den misstänkte är ju ett oskyldigt offer, som fått sitt liv förstört de senaste 18 åren polisen jagat honom med det ena och det andra sättet. Hoppas han orkar driva det vidare.
Den misstänkte kommer ju snart bli avskriven från detta fall, inom en snar framtid. Och fallet lämnas över till kalla fall gruppen, där det tyvärr blir ännu kallare ett tag.
Fotnot.
Ulrikas pojkvän som var med på festen, resan från Töreboda och fortsatte även med hem heter ju Tomas.
En tanke bara.

Citat:
Vad är det som pekar på han skulle vara inblandad i försvinnandet då? Bara för att han var på Pernillas fest, för att han var på statt, för att ingen kan styrka vart han rört sig efter stängning, fram tom ca 03.30.
Sedan vet jag, att han är oskyldig. Och med det menar jag inte att jag vet vem som gjort det.

Du vet mycket, du. Jag - liksom Xeitum och Prinzezzan - vill veta mer!
Senast redigerad av Ugglan. 2019-07-07 kl. 23:05.
Citera
2019-07-07, 23:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag råkade skriva fel och detta vet ni båda, men av någon anledning tyckte ni att det var kul att trycka till mig. Jag bjuder på det. (Fast jag undrar varför det tog så lång tid att återkomma om det.) Självklart ska det vara M*kael Br*nnhagen som svarade att han förnekade all kännedom om "historien om Toyotan".

Intressant om TB inte har så mycket kontakt med familjen - och enligt uppgifter i tråden har problem med "drickat". Två märkligheter på samma gång. Man kan fråga sig varför.

Jag visste inte att du skrivit fel. Jag visste inte om du skrivit om TB tidigare och att jag missat det, så därför frågade jag. Så var det med det.
Citera
2019-07-07, 23:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag visste inte att du skrivit fel. Jag visste inte om du skrivit om TB tidigare och att jag missat det, så därför frågade jag. Så var det med det.

Fair enough!
Citera
2019-07-08, 10:44
Medlem
Citat:
Det må väll vara så.
Fotnot.
En tanke bara.

Ja det är inte så uppseendeväckande att du säger att den misstänkte idag är ett oskyldigt offer.
När GW kan hävda som offentlig person att de har fel misstänkt och stå fast vid detta trots motsägelser från både utredare och anhöriga.

Däremot att Helena skulle varit gravid med någon "Thomas", väcker frågetecken...hos mej.
Detta har passerat i tråden utan argument/motsägelser, kanske något jag missat...nytt för mej iafl.
Har även missat att UAs dåvarande pojkvän var med på festen i taxin och sedan hem, till UA? (vad hade han för bil)
Nu är det tre namne...UAs T, TB, TS..........
Citera
2019-07-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ja det är inte så uppseendeväckande att du säger att den misstänkte idag är ett oskyldigt offer.
När GW kan hävda som offentlig person att de har fel misstänkt och stå fast vid detta trots motsägelser från både utredare och anhöriga.

Däremot att Helena skulle varit gravid med någon "Thomas", väcker frågetecken...hos mej.
Detta har passerat i tråden utan argument/motsägelser, kanske något jag missat...nytt för mej iafl.
Har även missat att UAs dåvarande pojkvän var med på festen i taxin och sedan hem, till UA? (vad hade han för bil)
Nu är det tre namne...UAs T, TB, TS..........

Nja, finns på ett antal ställen i tråden. Den utpekade är TS, jag har själv tagit upp detta rykte som inte riktigt vill försvinna eller dementeras ordentligt. Kom senast från en lokal trovärdig källa förra sommaren. Omöjligt att belägga bara. Lite skumt det där gänget TS, KM, herr UA å kanske även MrÖ i mina ögon. Den sistnämnde förnekar dock totalt kännedom om KM. Mina källor envisas med att säga något annat, nämligen att de ofta gick ut ihop under åren det begav sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in