Citat:
Ursprungligen postat av
Midsommardagen
Jag tillhör dem som också tipsat Skatteverket om detta skattefusk i miljonklassen vad gäller anlitande av svart arbetskraft vid renoveringarna.
Dessutom har de renoverade fastigheterna helt felaktiga taxeringsvärden. Militärförrådet, numera hotellverksamhet, skall taxeras med typkod 325.
1% av ett korrekt taxeringsvärde skall årligen betalas i fastighetsskatt även om bygglov saknas.
Om det är åtta lägenheter som färdigställts för uthyrning så kanske ett korrekt taxeringsvärde är cirka 10 miljoner. 100 000 kr skall då årligen betalas i fastighetsskatt.
Fastighetsägaren är vid ändrad användning (oavsett bygglov) av fastigheten skyldig att anmäla detta till SKV. Så är inte gjort i detta fall och då skall skattetillägg utgå med 40%.
Om renoveringen/ombyggnationen var klar för tre år sedan skall alltså SKV påföra ägarna fastighetsskatt om 300 000 + 40% i tillägg.
Motsvarande gäller för skolan.
Tar för givet att någon på SKV:s analysavdelning kring ekonomisk brottslighet läser denna tråd så härmed är ytterligare ett tips lämnat.
Jo, jag har ju också tipsat SKV.
Även om tystnad påkallats från högre nivå så kan man ju fundera på snacket på fikarasterna hos de som jobbar "på golvet" hos SKV. Någon har ju någon osv. som har läst här. Till slut borde trycket uppåt bli oerhört.
Men å andra sidan så annonserar ju inte SKV vad de gör. Jag tror att det händer en hel del där trots allt.
Och det här med fejkade bostadsförhållanden är väl det vanligaste fusket idag i Sverige? Uppenbart när det gäller klanen Nujen, men ack så vanligt i övrigt. Men normalt brukar man ju göra det lite intelligentare.
Bostadsbidrag, bidrag hit och dit. Mera bidrag......du Özz.....hur många skattekronor har du försnillat?
En helt annan sak, jag har försökt tillskriva HomeAway och AirBnb och få dom att ta bort annonserna med hänvisning till att fastigheterna står under myndighetskontroll och inte är tillåtna att hyra ut. Men det är ta mig fan omöjligt att på ett säkert sätt ta kontakt med dessa sajter. Men någon annan kanske kan försöka.