2019-07-07, 01:02
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Om vi ska ha statligt ägd radio ska alla ha möjlighet att bli hörda. Om svensken inte kan tänka kritiskt och måste svälja allt man hör så är inte det Sveriges Radios problem.

Att alla ska ha en möjlighet att bli hörda i radio är inte samma sak som att vem som helst ska vara Sommar i P1-pratare.
SR måste ju göra ett urval till dessa, och det kan man göra bra eller dåligt.

Är man en idiot som vill höras i radio rekommenderar jag Ring P1.
Där brukar man ha en kul blandning av kloka och idioter, både bland inringare och programledare.
Citera
2019-07-07, 01:22
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Att alla ska ha en möjlighet att bli hörda i radio är inte samma sak som att vem som helst ska vara Sommar i P1-pratare.
SR måste ju göra ett urval till dessa, och det kan man göra bra eller dåligt.

Är man en idiot som vill höras i radio rekommenderar jag Ring P1.
Där brukar man ha en kul blandning av kloka och idioter, både bland inringare och programledare.
Och vem ska avgöra vilka personer som är bra eller dåliga tycker du? Dom 70% MP och V röstande som jobbar på SR eller?

Den dagen jag vill känna att det kryper i hela nacken kan jag lyssna på Ring P1. Lyssna på sommarpratare gör jag för att höra intressanta historier och då spelar det ingen roll om det är en dömd ''mördare'' eller en alkoholiserad partiledare som rabblar på om att pengar inte spelar någon roll när man styr ett land.
Citera
2019-07-07, 01:39
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Och vem ska avgöra vilka personer som är bra eller dåliga tycker du?

Antingen SR, eller ännu bättre radiolyssnarna.
Typ "Lyssnarnas Sommarvärd" https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2938&artikel=7173185
(Fast utan gallringen av SR.)

Citat:
Dom 70% MP och V röstande som jobbar på SR eller?

Ja om SR ska göra det, men SR får gärna byta ut en del av sin personal.

Citat:
Den dagen jag vill känna att det kryper i hela nacken kan jag lyssna på Ring P1. Lyssna på sommarpratare gör jag för att höra intressanta historier och då spelar det ingen roll om det är en dömd ''mördare'' eller en alkoholiserad partiledare som rabblar på om att pengar inte spelar någon roll när man styr ett land.

Jag lyssnar gärna på dömda ''mördare'' eller alkoholiserade partiledare som rabblar på om att pengar inte spelar någon roll när man styr ett land, blandat med annat.
Citera
2019-07-07, 08:17
Medlem
Jag vill ha fler excentriska professorer (gärna inom naturvetenskapliga ämnen) och färre "kulturmänniskor" och "entreprenörer". De senare grupperna dominerar totalt och jag ser ingen anledning varför det ska fortsätta att vara så. Kulturmänniskor i Sverige är intellektuellt hämmade och säger nästan aldrig något som avviker från rådande vänsterliberala normer.
Citera
2019-07-07, 09:02
Medlem
arakas avatar
Folk som inte kan prata i radio typ idrottsmän.
Inte så kul förutom för närmaste familjen att höra innantilläsning om matchförberedelser.
Typexempel, https://sverigesradio.se/avsnitt/1319489
Citera
2019-07-07, 09:33
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Folk som inte kan prata i radio typ idrottsmän.
Inte så kul förutom för närmaste familjen att höra innantilläsning om matchförberedelser.
Typexempel, https://sverigesradio.se/avsnitt/1319489

På spiken vad jag tänkte igår... Hon verkar trevlig, bra radioröst osv. Men - att rekapitulera en straffläggning i handboll känns inte särskilt spännande för de allra flesta. Med det sagt var Gulldéns program i den bättre änden av idrottares medverkan.

Ibland känns det väldigt urvattnat, lite som ett "Här är ditt liv" med någon som inte är torr bakom öronen ! (Blondinbella var inte särskilt intressant...)

Ranstorp är gedigen, erfaren och kunnig på sitt område, men radiopratare är han inte...

Så här långt (jag har inte hört alla) tycker jag faktiskt Fares gjort det bäst.

Nå, jag är gammal nog att minnas Torsten Ehrenmark, och då är ju saken så att säga avslutad, men han var också kåsör till professionen !
Citera
2019-07-07, 09:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
På spiken vad jag tänkte igår... Hon verkar trevlig, bra radioröst osv. Men - att rekapitulera en straffläggning i handboll känns inte särskilt spännande för de allra flesta. Med det sagt var Gulldéns program i den bättre änden av idrottares medverkan.

Ibland känns det väldigt urvattnat, lite som ett "Här är ditt liv" med någon som inte är torr bakom öronen ! (Blondinbella var inte särskilt intressant...)

Ranstorp är gedigen, erfaren och kunnig på sitt område, men radiopratare är han inte...

Så här långt (jag har inte hört alla) tycker jag faktiskt Fares gjort det bäst.

Nå, jag är gammal nog att minnas Torsten Ehrenmark, och då är ju saken så att säga avslutad, men han var också kåsör till professionen !
Torsten Ehrenmark var rolig, lättsam och kunde kritisera med ett leende. Självironi fanns det gott om.
Att tala och skriva är ett hantverk, det verkar SR ha glömt bort.
Idrottare och företagsledare är ofta sega att lyssna på. Det blir styltigt och taffligt.
Men man kan välja att inte lyssna, vilket jag gör alltmer sällan.
Citera
2019-07-07, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
Kodjo A. För att risken är överhängande att han endast kommer hänge sig till självömkan..
Nu hörde inte jag hans sommarprat men tycker att han är ett tråkigt val.
Han får orea fram som åsikter tre eller fyra timmar varje vardagsmorgon vecka in och vecka ut. Han har haft en egen föreställning om sitt liv.
Vad mer finns det som han kann tillföra.
Hade tyckt samma sak om det var schulman, gulliuo eller aschberg.
Citera
2019-07-07, 10:51
Medlem
Lyssnar sällan och ännu mindre sedan 15 år tillbaka men håller definitivt med trådskaparen: kvinnan som var med och mördade två personer i USA skulle absolut inte fått sommarprata. Har han i det uppmärksammade Kalamarksmordet sommarpratat?
Citera
2019-07-07, 13:56
Medlem
Zara Larsson är väl ett givet namn i detta sammanhang? Att hon fick prata var uteslutande en följd av mediehajpen kring henne och hon levde upp till alla låga förväntningar.
Citera
2019-07-07, 14:00
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.James
Haha, för Magnus Ranstorp var ju ”bara” professionell forskare på King’s College, en av Europas mest välrenommerade universitet, samt doktorerat inom forskning på terrorism. Hans påståenden är grundat på en vetenskaplig metod och empiri, som efterlevs efter högsta standard, därav hans enormt framgångsrika karriär inom den akademiska världen.

Han påstod också att det var sannolikt att Al-Qaida låg bakom Breiviks terrordåd i Norge. Jag köper som sagt inte trådpremissen, att bara hedersknyfflar som alltid har rätt ska få prata, men om vi utgår från det skulle Ranstorp gå fetbort.
Citera
2019-07-07, 14:25
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men man kan välja att inte lyssna, vilket jag gör alltmer sällan.

Här blev det visst lite förvirrat

Nå, Gardell gillar jag inte alls, men han är en ganska god berättare... Han har en tråd, han håller den och det känns faktiskt som gediget hantverk, men där är delar som jag nog helst skulle sluppit höra, saker han kanske borde arkiverat bakom dubbla lås istället för att solka en gammal fin radiotradition, särskilt om denna föregår om söndagen !

(Jag önskar inte förringa hans smärta... men det är inte alltid passande att visualisera det i tid och otid. Klantigt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in