Citat:
Ursprungligen postat av
Niffy
Dette med en eventuell planlegging, og hvor lang tid i forkant denne eventuelt har funnet sted, er en nøtt...
Men kidnappingshistorien syns jeg egentlig nå er meget interessant, spesielt siden politiet har gått ut og sagt de mener det er et villspor.
Da er det jo på en måte enda større grunn til å gå historien i sømmene, og der kan man finne mye informasjon...
Hva er det som fortelles, hvem tjener på det som fortelles, hva leder det mot og er det noe man er spesielt opptatt av at det IKKE skal lede mot, hva blir vektlagt, hvem har sagt hva, kan noen andre verifisere påstander i historien, hvem kommer opplysningene fra... Hvem er det som vil fortelle denne historien, hvem er pådrivere for at den skal legges til grunn...
Det stämmer absolut.
Sen för att återknyta till ”nöten”: jag tror ju man måste kunna hävda att det inte vore alls uppseendeväckande eller konstigt om TH levt med frågeställningen om möjligheten av att hans familj skulle kunna utsättas för något sådant här, alltså kidnappning och utpressningsförsök då. Det vore snarare lite konstigt om han inte gjort det, givet hans förmögenhet och exponering. Samtidigt kommer det då väldigt nära inpå då om han skulle ha planlagt detta i förväg. För mig ser det mer ut, alltså det blir rimligare, som att han i så fall i en akutsituation desperat skulle gripa tillbaka på vad han redan känner till, mer än att han skulle tyckt det vore så slugt att planlägga för detta. Men vad vet man.
Men en kidnappningshistoria borde s.a.s. ligga nära till hands för honom, och även om hans förmögenhet väsentligen skulle datera sig till de sista tio åren, så nog borde han blivit orienterad i riskbedömningar rörande hans familj. Tycker jag nog.
Så en ”planläggning” behöver inte vara en så stor sak för honom, och det vore inte konstigt om han umgåtts med sådana tankar, oavsett vad och hur länge han haft planer för sin hustru, om man säger så. Snarare talar väl somligt för att det var lite för hastigt hopkommet trots allt, och att han inte tänkt så länge, och inte med någon annan som bollplank eller rådgivare. Det talar för ”hastigt mod” och försök att dölja. Men byggstenar till planen har funnits till hands.
Det borde finnas folk som kan yttra sig om sånt för polisen förstås.
Om det är han...