2019-07-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Själv tror jag att den prognos som forskningsledaren Thomas Lindh på Institutet för framtidsstudier i Stockholm gjorde för ett antal år sedan är ganska nära sanningen:

SCB får ständigt ändra sina prognoser samtidigt som vi kommer allt närmare Thomas Lindhs prognos - för varje år som går.

Men givetvis beror mycket på vilka politiska partier som har makten i Sverige i framtiden och vilken invandringspolitik som de för. Därför är det ju väldigt svårt att spå sådana här saker. Men att SCB alltid underskattar utvecklingen tror jag är en sak som aldrig kommer att ändras.

Just 50%-gränsen är mest symbolisk och psykologisk. Det är nog ingen praktisk skillnad huruvida siffran är 51% eller 49%, bland annat eftersom det även finns européer och nordbor bland de med utländsk bakgrund. Men symboliskt och psykologiskt kan det göra skillnad att inte längre vara i majoritet i sitt eget land.

Man vet ju att i alla fall rent teoretiskt så kan då andra folkslag bestämma svenskarnas framtida öde. Och blir andelen främmande folkslag tillräckligt många, så kan de bestämma svenskarnas framtida öde även rent praktiskt.

Vill svenskarna göra A men icke-svenskarna vill göra B, så blir det B som gäller. Svenskarna får finna sig i att andra bestämmer åt dem. De kan bara passivt se på.

Jag antar att du inser det högst löjeväckande och otroliga i att den diffusa gruppen "allandra" skulle komma överens om något alls som skulle ha betydelse i förhållande till den då fortsatt extremt största verkliga gruppen? Speciellt som vi inte ens bestämmer saker i Sverige utifrån ursprung.
Du verkar ju faktiskt jämförelsevis hyfsat slug och snackar väl om någon totalt hypotetiskt fantasi hoppas jag?
2019-07-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du menar att, du trodde jag citerat någon annan men när du förstod att jag pratade om vad vi tidigare redan pratat om så visste du plötsligt att det var fel i alla fall? Seriös debattteknik. Den mer rimliga slutsatsen är att vi landade i oenighet förra gången och att det därför var meningslöst att tröska samma grej en gång till, eller hur?

Nej, fel igen. Jag menar att du hade fel i vad meningen var med vad jag antydde. Jag vet at tdu har livlig fantasi men jag vet faktiskt ändå bättre än dig vad jag menar.

Nja, spekulerar och spekulerar. Om något växer och mekanismerna som får det att växa inte ändras så är det rimliga antagandet att detta något kommer att vara avsevärt mycket större om tre decennier än idag. Särskilt med tanke på att det, om man blickar tillbaka tre decennier, växt oerhört mycket. Mest i hela Västvärlden. Om det sedan slår fel på några procentenheter är knappast relevant. Men SCB (och Migrationsverket också) kommer ju fram till att det av någon outgrundlig anledning skall sluta växa...alltid om ett tag men bara just inte nu de närmaste åren men snart. Snart...

Citat:
Länken till Arpis referens som du måste överbevisa för att vidare diskussion om SCB:s befolkningsframskrivningar skall vara meningsfull:
http://magasinetneo.se/artiklar/ge-mig-lagom-manga-av-era-trotta-och-era-fattiga/

Lycka till!

Vad är det jag måste överbevisa som finns i den där länken? Det är ju bara fler spekulationer och ett konstaterande att skribenten tycker vi har hög invandring, fast 2013.

Citat:
Och din bevisning består av?
Jag länkade till PEW research som dessutom angav precis samma prcentsiffra som du ursprungligen gjorde för läget idag. Var ligger felet i deras beräkning för Sverige och varför är enbart deras lågnivåscenario troligt?

Menar du ang. andelen muslimer och lågnivåscenariot 7,4% muslimer i Europa 2050.
Även PEW:s undersökning är i stora delar spekulation med bristfälligt underlag.

Citat:
För att vi skall kunna fortsätta disussionen om detta behöver vi hitta en sammanställning av hur utlandssvenskar röstar. Övervikten åt moderater jämfört med sossar (bättre än det inget som du anger) kan tyda på det är rimligt att anta att högutbildade är överrepresenterade bland utlandssvenskar och därmed är SD underrepresenterade eftersom de är det hos högutbildade.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/forskare-samband-mellan-lag-utbildning-och-sd-rost/

Har du riktiga siffror som visar att detta är fel ändrar jag mig direkt men till dess du (eller jag) hittar dem så är min gissning att SD är underrepresenterade bland utlandsvenskar. I vart fall de som röstar kanske man skall tillägga. De andra är det svårt att veta något om utan avancerade undersökningar.

Jag har precis som dig inga siffror över detta och det var inte heller jag som påstod något om saken från början.

Citat:
Du vet alltså att SCB inte är att lita på men använder dem i alla fall?
OK.
Du jobbar stenhårt på att bli betraktad som pajas uppenbarligen.

19% idag och växande (vad var siffran 2013 då SCB bommade prognosen med 47 år!) och immigrationen består inte i särskilt stor utsträckning av de befolkningsgrupper du nämner.
https://www.migrationsinfo.se/befolkning/aldersfordelning/

Så du menar att gruppen finnar(2:a störst) och polacker(som ihop med finnar, syrier och irakier utgör en fjärdedel av samtliga utrikes födda) inte är stora grupper?
Du skulle nog vara lite mer försiktig med att kalla andra pajas, då det lätt blir ofrivilligt självironiskt.

Ta och förklara istället var definitionerna och gränserna går för er egenihopsnickrade "ickevita"-grupp går?
Senast redigerad av hex27 2019-07-03 kl. 00:55.
2019-07-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Nej, fel igen. Jag menar att du hade fel i vad meningen var med vad jag antydde. Jag vet at tdu har livlig fantasi men jag vet faktiskt ändå bättre än dig vad jag menar.
...
Jamen då tar vi väl och reder ut det här citattramset i alla fall då.

Du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av*hex27:
Vilket, om vi antar att detta stämmer, ändå inte på något sätt innebär att vi skulle befinna oss i minoritet. Vi är fortfarande den klart största gruppen och det blir hyckleri att ställa en grupp mot alla andra grupper för att bevisa något. I så fall är alla i minoritet. Det blir ju aningen krystat att lägga ihop en massa minoriteter för att försöka påvisa att den extremt största gruppen minsann är i minoritet. Inte för att det spelar så stor roll i.a.f. men känns bara som ett ologiskt resonemang.
(FB) När blir etniska svenskar en minoritet?

Jag menade apropå detta:
Citat:
Ursprungligen postat av*Varglig:
Ditt inlägg anger att det inte innebär något särskilt för landet Sverige när svenskarna hamnar i minoritet.
(FB) När blir etniska svenskar en minoritet?

Jag utvecklar lite för att tydliggöra:
"ställa en grupp [svenskarna såsom minoritet, min anm.] mot alla andra grupper [även dessa minoriteter var för sig, min anm.] för att bevisa något [att något särskilt har hänt, min anm.]"
Klockrent försök att övertyga dina läsare om att det väl inte är något särskilt med den dag då svenskarna blir minoritet i Sverige eftersom det redan finns en massa andra minoriteter i Sverige.

Så vi har två fall:
I. Du menar faktiskt att det är något särskilt och jag har missuppfattat. Detta går rätt mycket på tvärs med den vinkel du driver i tråden i övrigt så det känns aningen ologiskt. Vore bra om du därmed klargjorde vad du egentligen menar i så fall med ovanstående citat.
II. Du menar att det inte är något särskilt och i så fall vill jag att du ger exempel på tidigare etniskt homogena nationalstater som inom loppet av ett halvt århundrade, utan att bli invaderade eller inblandade i krig, gått från bedövande majoritet till minoritet.

Vilket är det I. eller II.
Kan du utveckla dina djupsinnigheter så andra förstår?
Senast redigerad av Varglig 2019-07-03 kl. 19:41.
2019-07-03, 20:11
Medlem
Citat:
NVad är det jag måste överbevisa som finns i den där länken? Det är ju bara fler spekulationer och ett konstaterande att skribenten tycker vi har hög invandring, fast 2013.

Så du tittade helt enkelt inte artikeln i Neo? Bekvämt sätt att komma undan?

Hade du gjort det hade du vetat att de inte på något sätt tar ställning till om immigrationen är för hög. De intervjuar utredare på bl.a. SCB för att höra deras förklaring till att de ständigt underskattat immigrationen. Det är inte en värderingsfråga utan ett faktum.

Hur du än försöker krumbukta dig nu så har du alltså inte ens SCB på din sida i den här frågan. Det var du som citerade SCB för att stärka din tes att immigrationen och den proportionella minskningen av svenskar kommer avstanna inom kort.

Citat:
Menar du ang. andelen muslimer och lågnivåscenariot 7,4% muslimer i Europa 2050.
Även PEW:s undersökning är i stora delar spekulation med bristfälligt underlag.

Prognoser är per definition spekulationer, har du några bättre? Som jag redan skrev var du ju överens med PEW om siffran 8% idag.

Och varför skriver du om Europa när ämnet är Sverige? För att få en lägre siffra? Tror du verkligen att vi sväljer sådana pajaskonster?

PEW:s siffror för andel muslimer i Sverige 2050 är: 11% (kräver nollimmigration), 20% (medelnivå), 30% (fortsatt immigration som idag ungefär).

Varför skulle 20% vara uteslutet?
Om politiken fortsätter, varför skulle 30% vara uteslutet?

Det är nästan så man undrar om du kanske går och hoppas på att SD skall ta makten så att siffran 11% (i bästa fall) infrias. Du verkar verkligen inte kontant med tanken att det kan bli mycket muslimer i Sverige.

Citat:
Så du menar att gruppen finnar(2:a störst) och polacker(som ihop med finnar, syrier och irakier utgör en fjärdedel av samtliga utrikes födda) inte är stora grupper?
[…]

Ta och förklara istället var definitionerna och gränserna går för er egenihopsnickrade "ickevita"-grupp går?

Jag har inte pratat om hudfärg, lägg inte andras ord i min mun.

Den förenande faktorn för de flesta folk från MENA är islam så det är en rätt bra indikator. Härkomst från MENA och muslimsk tradition räcker rätt långt. Det går naturligtvis att göra på många sätt. Det går faktiskt att ”snickra” även för myndigheter, bara de är tydliga med definitionerna. Så kan folk få dra egna slutsatser utifrån olika synvinklar.

Vad gäller polacker och finnar och övriga så kanske du skall titta på hur dessa folkgrupper immigrerat över tid i länken jag gav? Finska har inte blivit mindre än arabiska av en slump på senare år. Polackerna har ökat men inte i huvudsak som familjebildande nybyggare med avsikt att stanna för gott, såsom nästan alla från MENA.

Ärligt talat önskar jag innerligt att du har rätt men det är inte mycket som talar för att konsekvenserna av immigrationen med slagsida åt MENA skall plana ut den närmsta tiden som du tycks inbilla dig. Jag förstår faktiskt inte ens hur man kan tro det om man vistas ute i samhället och ser förändringen. Ja, ser förändringen, den går att se och att låtsas att det inte går att se den - det är pajasvarning.
Senast redigerad av Varglig 2019-07-03 kl. 20:25.
2019-07-04, 15:40
Medlem
SVAR: ALDRIG

Vi är tillräckligt många vikingar som till slut sätter stop för detta elände.....

PUNKT!!!
2019-07-04, 19:22
Medlem
Citat:
Jag antar att du inser det högst löjeväckande och otroliga i att den diffusa gruppen "allandra" skulle komma överens om något alls som skulle ha betydelse i förhållande till den då fortsatt extremt största verkliga gruppen? Speciellt som vi inte ens bestämmer saker i Sverige utifrån ursprung.
Du verkar ju faktiskt jämförelsevis hyfsat slug och snackar väl om någon totalt hypotetiskt fantasi hoppas jag?

Som om inte proportionerna mellan folkgrupper kan påverka det demokratiska utfallen och vilka beslut som fattas i Riksdagen... Är du helt korkad eller?

Tror du det finns en magisk gräns som måste uppnås innan "allaandra" kan påverka politiken? Det kommer att vara en kontinuerlig process alltefersom den "extremt största" gruppen minskar, vilket den gör - kontinuerligt.

Och, som många redan sagt, det finns en stark förenande kraft i islam. Det är därför du hittar så stora likheter mellan länder i den islamiska världen trots att den består av vitt skilda folkgrupper. Men det kan även finnas andra förenande inslag mellan folk som inte kulturellt känner sig hemma i Västvärlden.

Vad som vore extremt konstigt i en demokrati däremot vore om en tilltagande mängd växande folkgrupper på sikt inte skulle få någon som helst inverkan på förd politik. Det vore extremt besynnerligt.
2019-07-06, 02:16
Medlem
Citat:
Som om inte proportionerna mellan folkgrupper kan påverka det demokratiska utfallen och vilka beslut som fattas i Riksdagen... Är du helt korkad eller?

Tror du det finns en magisk gräns som måste uppnås innan "allaandra" kan påverka politiken? Det kommer att vara en kontinuerlig process alltefersom den "extremt största" gruppen minskar, vilket den gör - kontinuerligt.

Och, som många redan sagt, det finns en stark förenande kraft i islam. Det är därför du hittar så stora likheter mellan länder i den islamiska världen trots att den består av vitt skilda folkgrupper. Men det kan även finnas andra förenande inslag mellan folk som inte kulturellt känner sig hemma i Västvärlden.

Vad som vore extremt konstigt i en demokrati däremot vore om en tilltagande mängd växande folkgrupper på sikt inte skulle få någon som helst inverkan på förd politik. Det vore extremt besynnerligt.

Det är uppskattningsvis typ 8% muslimer här nu....och nej, oavsett dina fantasier, så är det jävligt mycket olika hur/ på vilket sätt man är troende och hur mycket förenad man känner sig som muslim med andra muslimer.

Sen är det förvisso inte direkt förvånande att du visar din ofrivilliga självironi så mycket du orkar genom att direkt hoppa på det hypotetiska scenario vilket var just ett sådant.
Men snälla berätta lite hur de där "allaandra" ska gå ihop och ta makten över ursvenskarna, det kan bli riktigt underhållande helgläsning. Förklara speciellt hur finnar, polacker, norrmän och andra européer samverkar med menaminoriteterna....
2019-07-06, 10:38
Medlem
Citat:
Det är uppskattningsvis typ 8% muslimer här nu....och nej, oavsett dina fantasier, så är det jävligt mycket olika hur/ på vilket sätt man är troende och hur mycket förenad man känner sig som muslim med andra muslimer.

Sen är det förvisso inte direkt förvånande att du visar din ofrivilliga självironi så mycket du orkar genom att direkt hoppa på det hypotetiska scenario vilket var just ett sådant.
Men snälla berätta lite hur de där "allaandra" ska gå ihop och ta makten över ursvenskarna, det kan bli riktigt underhållande helgläsning. Förklara speciellt hur finnar, polacker, norrmän och andra européer samverkar med menaminoriteterna....

Jag tror inte jag skrivit "ta makten", jag vet att en del gör det, vilket är att ta i. Men det finns hur som helst en ganska stor spännvid mellan att "ta makten" och den smygande anpassning till värderingar färgade av ideal från den muslimska världen som vi ser redan idag. Vi kommer få mer av den varan helt enkelt, varje år mer och det är oroväckande nog.

Som jag skrev tidigare är du uppenbarligen inte kontant själv med att islamiska krafter och kulturella inslag med ursprung i MENA kommer öka sitt inflytande i samhället. Det är därför du tröstar dig med villfarelsen att de finnar, polacker och norrmän du hittar i statistiken kommer ordna det hela och att vi alla egentligen läst fel i tabellerna.

Åk själv och titta hur det ser ut i immigrationstäta områden så ser du att det inte är som du tror. De här områdena såg helt annorlunda ut för 30 år sedan, immigrationen flödade hit inledningsvis. Där har du dina 30 år av polacker, finnar och norrmän. Stämmer rätt dåligt eller hur? Om du tror att detta inte kommer flöda vidare till nya områden med samma resultat som följd så är du rörande naiv. Hur skulle resultatet av fortsatt immigration och familjebildning inte kunna producera mer av detta?

Eller ännu hellre, visa siffror som övertygar om att du har rätt. Jag har fört den här diskussionen ett antal gånger nu på Flashback, och några av oss plockar fram statistik som visar på en oroväckande utveckling. Så dyker det oftast upp någon som du som viftar bort problemet men aldrig någonsin att ni själva presenterar något materiellt som visar varför vi inte borde oroa oss.

Som sagt, jag önskar att du hade rätt men troligen har du inte det. Särskilt inte om förd politik fortsätter.
2019-07-06, 12:09
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Jag tror inte jag skrivit "ta makten", jag vet att en del gör det, vilket är att ta i. Men det finns hur som helst en ganska stor spännvid mellan att "ta makten" och den smygande anpassning till värderingar färgade av ideal från den muslimska världen som vi ser redan idag. Vi kommer få mer av den varan helt enkelt, varje år mer och det är oroväckande nog.

Som jag skrev tidigare är du uppenbarligen inte kontant själv med att islamiska krafter och kulturella inslag med ursprung i MENA kommer öka sitt inflytande i samhället. Det är därför du tröstar dig med villfarelsen att de finnar, polacker och norrmän du hittar i statistiken kommer ordna det hela och att vi alla egentligen läst fel i tabellerna.

Åk själv och titta hur det ser ut i immigrationstäta områden så ser du att det inte är som du tror. De här områdena såg helt annorlunda ut för 30 år sedan, immigrationen flödade hit inledningsvis. Där har du dina 30 år av polacker, finnar och norrmän. Stämmer rätt dåligt eller hur? Om du tror att detta inte kommer flöda vidare till nya områden med samma resultat som följd så är du rörande naiv. Hur skulle resultatet av fortsatt immigration och familjebildning inte kunna producera mer av detta?

Eller ännu hellre, visa siffror som övertygar om att du har rätt. Jag har fört den här diskussionen ett antal gånger nu på Flashback, och några av oss plockar fram statistik som visar på en oroväckande utveckling. Så dyker det oftast upp någon som du som viftar bort problemet men aldrig någonsin att ni själva presenterar något materiellt som visar varför vi inte borde oroa oss.

Som sagt, jag önskar att du hade rätt men troligen har du inte det. Särskilt inte om förd politik fortsätter.

Vad jag aldrig förstått med er anti invandringspersoner är att ni aldrig erkänner det riktiga problemet här. Och det är att SVENSKAR inte föder barn längre. Det är därför svenskar blir mindre och mindre i Sverige. Hade svenskarna ökat med 1 miljon sedan 80-talet hade vi inte inte ens märkt av invandringen.

Hur tror du Sverige kommer se ut om 40 år när antalet etniska svenskar HALVERATS? Hur stor andel av svenskarna tror du är över 45 år gamla idag? Och vi vet alla att unga etniska svenskar, alltså under 45 år minskar extremt fort nu. Om 40 år när dem som är över 45 år gamla är döda och begravda så kommer dagens multikulturella samhälle likna Islands jämfört med hur det kommer vara år 2060.
2019-07-06, 12:46
Medlem
Förhoppningsvis snart. Degenerat folkslag.
2019-07-06, 15:24
Medlem
Citat:

Joho, du väljer att byta fokus och vinkel en aning, fullt förståeligt.
Finnar och polacker är fortsatt topp 10, ihop med svenskar, som invandrar till Sverige och det helt oavsett vad du tycker om saken, vad de förhindrar eller inte.
Muslimer har en vitt skild syn på islam, hur religiösa de är och om vilka frågor de vill samarbeta om, oavsett ifall du fantiserat fram att alla muslimer sluter upp om samma saker eller inte.
Det du tar upp nu är utsatta områden och där finns absolut påverkan av islam i vissa av dessa. Det är inget vi ska acceptera i vårt samhälle men det drabbar främst andra invandrare/ muslimer/ utsatta och är mig veterligen heller inget som accepteras av övriga samhället.
Antalet utsatta områden blir f.n. inte fler, snarare färre.
Det är alltså f.n. uppskattningsvis 8% muslimer i Sverige, varav en hel del är mer eller mindre sekulariserade( jag känner själv ett antal).
Om de nu inte ska ta makten denna lilla minoritet, hur ska de påverka samhället, utöver små utsatta områden, att bli mer muslimska och islamistiska? Blir du påverkad och rädd för att bli muslim/ ta till dig annan kultur mot din egen vilja?
Du har ingen trovärdig statistik, du har bara spekulationer och du väljer att måla upp en så negativ bild som möjligt, varför?
Senast redigerad av hex27 2019-07-06 kl. 15:48.
2019-07-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Vad jag aldrig förstått med er anti invandringspersoner är att ni aldrig erkänner det riktiga problemet här. Och det är att SVENSKAR inte föder barn längre. Det är därför svenskar blir mindre och mindre i Sverige. Hade svenskarna ökat med 1 miljon sedan 80-talet hade vi inte inte ens märkt av invandringen.

Hur tror du Sverige kommer se ut om 40 år när antalet etniska svenskar HALVERATS? Hur stor andel av svenskarna tror du är över 45 år gamla idag? Och vi vet alla att unga etniska svenskar, alltså under 45 år minskar extremt fort nu. Om 40 år när dem som är över 45 år gamla är döda och begravda så kommer dagens multikulturella samhälle likna Islands jämfört med hur det kommer vara år 2060.

Konstigt resonemang. Lösningen på immigration av antisociala menaiter är att föda fler svenskar? Som skall kriga mot menaiterna då eller?

Är det inte en mycket enklare lösning att inte ta hit menaiterna?
De som vill leva i arabkultur och liknande har ju alla möjligheter att flytta till den.

Skulle det visa sig att det i det läget behövs en liten boost i barnafödandet så går det nog att ordna med generösa bidrag eller något i den stilen. Det är ju inte så att svenskarna störtdyker, minskar lite i absoluta tal dock. Svenskarna kommer inte halveras på 40 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in