https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/8mx0QG/asap-rocky-haktas
Citat:
– Tingsrätten har i nuläget gjort beslutet att det här ska rubriceras i normalgraden, säger åklagare Fredrik Karlsson.
– Det finns också ett moment som gör det här ärendet intressant och det är att det finns en provokation och ett efterföljande av artisten och hans följe av offret.
"gör det här ärendet intressant" säger åklagaren (
"intressant", det är banne mig en
katastrof att ASAP haft denna påtända galning efter sig). Men de tar hänsyn till filmerna absolut, förstår man av det uttalandet.
Fattar inte om åklagaren därför menar att misshandeln därför ska rubriceras som normalgraden?
Tingsrätten verkar här ta hänsyn till filmerna med provokationen och förföljelsen med andra ord?
Vilket vissa här i tråden sa att de inte kommer att göra.
Nu har iallafall Aftonbladet skrivit lite mer utförligt om själva provokationen från brottsoffret.
Så det märks trots allt att alla parter tar hänsyn till hur den påtända afghanen från början ville sälja knark, slog livvakten och följde efter.
Även om jag tycker det är vansinnigt av ASAP och hans fotograf att misshandla förföljaren så grovt, så tycker jag att ASAP med följe var lite rättslösa.
Vad hade hänt om en påtänd galning gav sig på och misshandlade kungens livvaktsfölje när han var ute på stan, samt om densamme fortsatt att förfölja ett sånt sällskap?