2019-05-23, 12:36
Medlem
pc-load-letters avatar
Jag frågade om ett uppdaterat dagboksblad som jag länkar in här
https://docdro.id/5EVdEbJ

Enligt det dagboksbladet så var det inte en rättegång utan ett sammanträde som skulle hållas den femtonde, ett sammanträde som även ställdes in.
Citera
2019-05-23, 18:42
Medlem
Terpentinos avatar
På fråga svarade Luleå tingsrätt idag

Citat:
Hej
Det är inte klart med datum för när huvudförhandling kommer att hållas.

Med vänlig hälsning
V*eron*ica H*enrik*sson
Domstolshandläggare, Kanslienheten, Luleå tingsrätt

Fryser åklagaren om fötterna? Mycket märkligt detta fallet, på alla sätt!
Citera
2019-05-24, 20:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terpentino
På fråga svarade Luleå tingsrätt idag

Fryser åklagaren om fötterna? Mycket märkligt detta fallet, på alla sätt!

Det kanske är svårt att få ihop allt när det gäller dagar och tider? Rättegången omfattar ju många olika saker, så mycket ska presenteras och ett antal experter kallas. Så först måste lokalerna vara lediga flera dagar i rad, sedan ska åklagare och försvarsadvokat kunna ta målet dessa dagar plus expertvittnena också ska kunna närvara. Det är en viss logistik kring en så omfattande rättegång som denna.
Citera
2019-05-24, 20:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
En användare som vill vara anonym har berättar att Emilia (Öberg) Burvall i Skellefteå (som är åtalad för att ha stulit sin fd sambos identitet, sökt och fått lån i hans namn, tänt eld på hus, begått försäkringsbedrägeri och flera gånger försökt förgifta sin fd sambo till döds) minsann är betrodd att vara moderator i en relativt stor Facebookgrupp.

Gruppen heter Bortskänkes/Bytes-Ges/Mottages-Doneras/Skellefteå med omnejd.

Här är bevis på att den åtalade Emilia Öberg Burvall är moderator i gruppen:

http://forumbilder.se/I5DS4/8fb4112f-1227-4126-ba9a-2c90ad61f754

Uppgiftslämnaren undrar om administratören i gruppen, N*talie Ljungholm, verkligen vet hur kriminell och livsfarlig Emilia (Öberg) Burvall är?
Citera
2019-05-30, 15:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror inte han finns med i FUP:en.

Ja, efter mrdförsöket verkar hon snabbt ha träffat den nya mannen, skaffat barn och gift sig. Han anade nog inget och fick han veta något så förmodar jag att hon ljög sig blå om att det är exet som hittat på allt. Typ nån hämnd. Eller att exet ljugit ihop något för att få ensam vårdnad om det första barnet. Ljugit måste hon ju ha gjort för jag har svårt att tro att han velat gifta sig med någon som förskingrar sin partners pengar, bränner ner hus och gör många försök att döda partnern.

Många olika gifter också, bl.a stormhatt, ricinfrön, bittermandel. Livförsäkring på 3 miljoner på sambon med sig själv som förmånstagare, den orimliga våldtäkten där hon fick skadestånd, ersättningar från de båda bränderna som hon försnillade. Pengar, pengar pengar.

Tänk om hon kommer undan med detta, kan ju vara svårt att bevisa uppsåt. Ljuger bra gör hon ju uppenbarligen. Nu säger hon att hon ville begå självmord, enligt FUP
Citera
2019-05-30, 16:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iorum
Jag tror definitivt att hon
  1. Är skyldig till förskingring
  2. Är skyldig till förberedelse av någon typ av skada

Jag är däremot inte helt övertygad om branden.

Dessutom köper jag inte 100% av BO's påståenden. Jag menar, han verkar ha gått runt och inte gjort en enda vuxen handling på flera år, allt har han överlämnat till henne. Hela deras ekonomi, all kontakt med läkarvård, etc etc. Det känns bara så... konstigt och ur tiden. Men det är bara en känsla, den grundsätts nog mest av mina egna personliga värderingar än någonting annat.

Men det som får mig att tveka om branden är Bj**n

Han gillar uppenbart att dricka mycket bärs. Hon säger att under kvällen som branden startade så hade hon hört av sig till honom kring en fråga om torktumlaren i tvättstugan. Hon har även ringt, och ska ha knackat på.

Detta förnekar Bj**n stenhårt. Det har aldrig skett enligt honom, men i FUP finns både sms och samtalshistoriken till honom med. Han var dessutom skyldig folk pengar.
Bj**n är å andra sidan övertygad om att det är hon som har tänt på huset, det baserar han på att hon orsakat eldskada förut.

Inget långsökt antagande, men detta gör mig fortfarande skeptisk till hela hans historia kring det hela.
Min hjärna ser då att han har lika mycket skäl att bränna ner kåken som hon har, och det är betydligt lättare för honom att bara peka och säga "jamen, här är någon som gjort det tidigare, klart det är hon!"

Samtidigt går hon och tar ut 3000kr i kontanter 01:30 på natten, och en halvtimme senare är huset i lågor. Innan dess så har hela lönen (ca 35000 kr) flyttats runt till diverse olika konton.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro faktiskt. Ska bli intressant att följa utvecklingen av detta.

Björn hade ingen hemförsäkring enl FUP sid 45

Utskrivet avFörhörssättTelefonförhör FörhörsvittneBerättelseBjörn var oförsäkrad då branden inträffade. Björn lever på sin pension och hade/har inte råd med någon hemförsäkring.
Senast redigerad av hasselmuz 2019-05-30 kl. 16:32.
Citera
2019-06-30, 12:04
Medlem
Pandalina4s avatar
Inget åtal här ännu? Någon som hört vet något?
Citera
2019-06-30, 12:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Inget åtal här ännu? Någon som hört vet något?

Åtal är väckt. Däremot inget datum för rättegång.
Citera
2019-07-04, 22:52
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Åtal är väckt. Däremot inget datum för rättegång.

Vad kan det bero på att datumet dröjer?
Någon som vet varför?
Citera
2019-07-04, 23:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Vad kan det bero på att datumet dröjer?
Någon som vet varför?

En teori kan vara att eftersom Emilia åtalas för många brott, så är det en stor rättegång med många expertvittnen och övriga vittnen samt en massa bevis som ska presenteras. Så den tar många dagar. Mer än en vecka? Det gäller att det finns tid för det för det när det gäller lokaler, domare, åklagare, experter etc. Logistiskt mycket arbete.

Sen gäller det för åklagaren att ha tid på sig att förbereda varje del av åtalet. Alla saker Emilia är åtalad för kretsar ju kring hennes spelmissbruk och vilka drastiska åtgärder hon är beredd att ta för att få pengar till spelandet. Så det gäller för åklagaren att knyta ihop säcken väl.
Citera
2019-07-31, 13:59
Medlem
ducells avatar
Någon som vet när hon gifte sig? Och när sista barnet är fött(med maken) undrar vem som har äldsta sonen dennis nu?
Citera
2019-07-31, 14:13
Medlem
ducells avatar
Nu blir jag förvirrad.. Sökte på MR koll.. Och emilia heter då Öberg, och bor själv.. I lägenheten brevid bor Fredrik (hennes man?) ihop med 2 andra personer... Är det månne tro så att hon försöker lura social tjänsten på bidrag nu åxå???.. Fy fan för denna "människa"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in