2016-07-04, 16:30
Medlem
LaRattos avatar
Hela fallet låter mysko. Det pratades väl om att hon försökt giftmörda med svamp. Fanns det svamp i Piteå i maj?
Man hade ju sett fram emot en fup men verkar inte troligt då hon blivit släppt
Citera
2016-07-04, 17:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaRatto
Hela fallet låter mysko. Det pratades väl om att hon försökt giftmörda med svamp. Fanns det svamp i Piteå i maj?
Man hade ju sett fram emot en fup men verkar inte troligt då hon blivit släppt

Det talas i tråden om att hon odlade en giftig växt i deras gamla bostad (lägenhet) som brunnit och skulle renoveras.
Citera
2016-07-04, 17:30
Medlem
Doctors avatar
En fundering.
Kan det vara så att de har analyserat det hon använde och kommit fram till att det inte var tillräckligt giftigt för att vara dödligt? Skulle det få misstanken om mordförsök att falla?
Citera
2016-07-05, 23:30
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
En fundering.
Kan det vara så att de har analyserat det hon använde och kommit fram till att det inte var tillräckligt giftigt för att vara dödligt? Skulle det få misstanken om mordförsök att falla?

Kanske det, men om det var hennes avsikt att döda men inte var kunnig nog ang dosering - är brottet i sig då mindre allvarligt?

Giftet i sig är ju dödligt.
Citera
2016-07-06, 05:38
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kanske det, men om det var hennes avsikt att döda men inte var kunnig nog ang dosering - är brottet i sig då mindre allvarligt?

Giftet i sig är ju dödligt.

Om det bara handlar om dosering av giftet så känns det inte som att det gör det mindre allvarligt.

Men tänk om man istället köpt en växt i tron att den är giftig, men i själva verket så är det någon hybrid som inte är långt när så giftig som originalet. Då handlar man ju i ett intressant dilemma.

Jämför om jag har intentionen att knivhugga dig, men försöker göra det med en smörkniv. Är det fortfarande lika allvarligt som om jag försökt göra det med en morakniv?
Citera
2016-07-06, 05:49
Medlem
Zikniks avatar
Låter som att det inte kommer att bli åtal om hon släppts och misstankegraden minskats.
Blodet är på åklagarens och polisens händer ifall hon fullföljer!
Citera
2016-07-06, 10:00
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Låter som att det inte kommer att bli åtal om hon släppts och misstankegraden minskats.

Vilket blod?
Citera
2016-07-06, 10:24
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik

Om hon släpps pga att misstankarna försvagas får man väl anta att något framkommit som gör det mindre troligt att hon är skyldig till det hon anklagas för.
Citera
2016-07-06, 12:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Om det bara handlar om dosering av giftet så känns det inte som att det gör det mindre allvarligt.

Men tänk om man istället köpt en växt i tron att den är giftig, men i själva verket så är det någon hybrid som inte är långt när så giftig som originalet. Då handlar man ju i ett intressant dilemma.

Jämför om jag har intentionen att knivhugga dig, men försöker göra det med en smörkniv. Är det fortfarande lika allvarligt som om jag försökt göra det med en morakniv?

Men om hon köpt växten i tron att den är giftig, så är ju intentionen densamma, hon kunde bara inte se skillnaden, okunnighet återigen. Det är ett dilemma, håller med. Hon kan väl knappast hävda att hon medvetet köpte en mindre giftig med vilje - för att åstadkomna vad?

Om du däremot vill knivhugga mig och gör det med en smörkniv så är du antingen väldigt underbegåvad eller halvblind. Är det straffbart?
Citera
2016-07-06, 16:22
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men om hon köpt växten i tron att den är giftig, så är ju intentionen densamma, hon kunde bara inte se skillnaden, okunnighet återigen. Det är ett dilemma, håller med. Hon kan väl knappast hävda att hon medvetet köpte en mindre giftig med vilje - för att åstadkomna vad?

Om du däremot vill knivhugga mig och gör det med en smörkniv så är du antingen väldigt underbegåvad eller halvblind. Är det straffbart?

Ja, intentionen finns ju där fortfarande. Om växten inte varit tillräckligt giftig för att kunna döda så kanske man kan hävda att faran för brottets fullbordan har varit endast ringa, och komma undan med nån betydligt lindrigare formulering som nåt förberedelsebrott.
Citera
2016-07-06, 16:43
Medlem
RedXs avatar
Hon kan ju ha köpt växten pga botaniskt intresse också.
Citera
2016-07-06, 23:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ja, intentionen finns ju där fortfarande. Om växten inte varit tillräckligt giftig för att kunna döda så kanske man kan hävda att faran för brottets fullbordan har varit endast ringa, och komma undan med nån betydligt lindrigare formulering som nåt förberedelsebrott.

Det verkar ju så eftersom hon är släppt. Men det finns ju mycket annat i bakgrunden, verkar vara en farlig och manipulativ människa enligt min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in